Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

1322 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 28 maart 2017

    Informatieverstrekking DUO moet effectiever om inschakelen deurwaarders te voorkomen

    De Nationale ombudsman Reinier van Zutphen constateert dat de standaard informatie-verstrekking van DUO over schulden niet aansluit bij de leefwereld van (oud‑)studenten. De helft van (oud-)studenten met een betalingsachterstand komt in aanraking met een d…
    Lees meer
  2. Rapport 19 mei 2017

    2017/063 Douane moet bij 100% controle informatieverstrekking over bevoegdheden en verplichtingen verbeteren

    Een man klaagt over de wijze waarop de Douane op Schiphol een 100% controle heeft uitgevoerd. Vanwege bepaalde controlebevoegdheden mocht de Douane naar het doel van de reis en het vliegticket vragen. De Nationale ombudsman vraagt de Douane wel om reizigers voortaan beter te informeren over de bevoegdheden van de Douane en de verplichtingen van de reiziger om daaraan te voldoen.
    Lees meer
  3. Rapport 22 november 2016

    2016/104 CBR verbetert informatieverstrekking over mentorexamens

    Een vrouw doet rijexamen, maar het blijkt een mentorexamen te zijn. Twee personen van het CBR rijden mee, zonder haar eigen rijinstructeur. Ze klaagt erover dat ze hier niet over is geïnformeerd. Om fraude te voorkomen horen kandidaten dit pas op de dag zelf. Deze informatie staat volgens de vrouw niet duidelijk op het mededelingenbord. Het CBR laat weten dat de informatieverstrekking over het meerijden niet op alle locaties op dezelfde wijze gebeurt. De Nationale ombudsman vindt het belangrijk dat de kandidaat van te voren wordt geïnformeerd over wat hij kan verwachten. Het CBR laat weten dat de informatieverstrekking over mentorexamens wordt verbeterd en vergoedt daarom uit coulance de kosten van haar examen. Ook gaat het CBR kijken of de instructeur bij een mentorexamen voortaan kan meerijden.
    Lees meer
  4. Onderzoek 27 maart 2017

    2017/040 Onderzoek naar de informatieverstrekking van DUO aan (oud-)studenten met een schuld

    Meer dan de helft van (oud-)studenten met een betalingsachterstand komt in aanraking met een deurwaarder. Zij weten niet dat er een probleem is met de aflossing van hun studielening of hebben hun reisproduct niet op tijd stopgezet. De ombudsman pleit voor meer effectieve en persoonlijk communicatie. DUO kan bijvoorbeeld persoonlijk contact opnemen met (oud-)studenten om betalingsachterstanden niet verder op te laten lopen. De ombudsman heeft daarnaast stevige kritiek op de manier van stopzetten van het studentenreisproduct.
    Lees meer
  5. Rapport 19 april 2017

    2017/054 Onderzoek naar overlijden in detentie volledig en onafhankelijk maar informatieverstrekking door betrokken instanties onvoldoende

    Ouders dienen een klacht in over het onderzoek naar het overlijden van hun zoon in detentie en de manier waarop zij hierover geïnformeerd zijn door de betrokken instanties. De ombudsman concludeert dat het onderzoek naar het overlijden en het mogelijk voorkomen van het overlijden volledig en onafhankelijk is gebeurd. Wel doet hij een aanbeveling aan de minister van Veiligheid & Justitie over de verbetering van de informatieverstrekking aan de nabestaanden van een persoon die in detentie overleden is. Dit kan beter.
    Lees meer
  6. Nieuwsbericht 29 juni 2016

    Rijksdienst Caribisch Nederland geeft betere informatie over bezwaar en beroep

    De Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN) gaat vanaf nu betere informatie geven over alle beslissingen die vatbaar zijn voor bezwaar en of beroep. De Nationale ombudsman had daar vragen over gesteld naar aanleiding van een klacht van een burger over de RCN.…
    Lees meer
  7. Nieuwsbericht 22 mei 2017

    Ombudsman tevreden over verbeteringen in beslagproces

    De Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, is tevreden over de manier waarop de politie, het Openbaar Ministerie en Domeinen de aanbevelingen uit zijn rapport 'Waar is mijn auto?' hebben opgepakt. Dit schrijft hij in een brief aan onder meer de minister…
    Lees meer
  8. Onderzoek 23 maart 2016

    2016/025 Onderzoek naar informatieverstrekking over eigen bijdrage Wmo

    De Nationale ombudsman concludeert in zijn rapport 'Een onverwacht hoge rekening' dat burgers nauwelijks of geen informatie krijgen van hun gemeente over de hoogte van de eigen bijdrage voor hun ondersteuning. Hierdoor worden zij maanden later overvallen door soms zeer hoge facturen die zij niet zomaar kunnen betalen. De burger wordt veelal de dupe van de ingewikkelde uitvoering van de taakverdeling tussen Rijksoverheid en gemeenten. Wie hiervoor verantwoordelijk is, blijft onduidelijk.
    Lees meer
  9. Nieuwsbericht 31 maart 2017

    Helder handhaven door de bril van de burger

    In het rapport ´de kunst van handhaven´ concludeert de Nationale ombudsman dat behoorlijk handhaven een complexe aangelegenheid is, omdat het in de kern om botsende belangen gaat. Iedereen kent de voorbeelden: een café blijft te lang open en omwonenden erv…
    Lees meer
  10. Nieuwsbericht 19 januari 2017

    Publicatie Factchecker SER over windturbines voldoende zorgvuldig

    De Sociaal Economische Raad (SER) heeft zich voldoende actief opgesteld om iedere vorm van vooroordeel of (schijn van) partijdigheid te vermijden bij de totstandkoming van de zogenaamde online factchecker over voor- en nadelen van windturbines. Dat conclud…
    Lees meer