Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

445 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 2 maart 2017

    Gemeenten te afwachtend bij oplossen problemen zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk

    Veel gemeenten hebben het herkennen, oplossen of voorkomen van problemen over zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk niet op orde. Burgers weten onvoldoende waar, wanneer en hoe zij hun problemen kunnen melden. Dit schrijft Nationale ombudsman Reinier va…
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 22 september 2016

    Ombudsman vraagt 283 gemeenten naar klachten sociaal domein

    De Nationale ombudsman vraagt alle 283 bij hem aangesloten gemeenten hoe zij omgaan met burgers die klagen over zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk. De ombudsman onderzoekt hoe gemeenten de behandeling van klachten hebben geregeld en welke afspraken e…
    Lees meer
  3. Folder / brochure 17 februari 2017

    Gaat het mis tussen een veteraan en een (overheids)instantie? Dan staan wij voor u klaar

    De Veteranenombudsman is er voor veteranen die een probleem hebben met een overheidsinstantie of een niet-overheidsinstantie, zoals het ministerie van Defensie, het ABP, het UWV en gemeenten. Deze brochure bevat algemene informatie over het indienen van ee…
    Lees meer
  4. Nieuwsbericht 21 april 2015

    Gemeenten leren van klachten van burgers

    Gemeenten investeren in een goede behandeling van klachten van burgers. Dit is een van de uitkomsten van het congres 'Terug aan tafel' dat de Nationale ombudsman onlangs organiseerde. Tijdens dit goed bezochte congres deelden enthousiaste gemeentelijke amb…
    Lees meer
  5. Nieuwsbericht 20 september 2016

    Verbeter gesprek tussen gemeenten en burgers over omstreden bestemming

    Gemeenten moeten zich beter voorbereiden op de communicatie met burgers bij omstreden bestemmingen als een asielzoekerscentrum (azc). Dat concludeert de Nationale ombudsman in zijn rapportage 'Omstreden bestemming' over de herbestemming van de leegstaande…
    Lees meer
  6. Dossier 21 april 2015

    Dossier: Decentralisatie

    Sinds 1 januari 2015 zijn gemeenten er verantwoordelijk voor dat haar burgers voldoende toegang hebben tot de (jeugd)zorg, kunnen participeren op de arbeidsmarkt en maatschappelijke ondersteuning krijgen.
    Lees meer
  7. Nieuwsbericht 22 december 2015

    Ombudsman: Gemeenten moeten ook contant geld accepteren

    De Nationale ombudsman vindt dat gemeenten niet alleen pinbetalingen mogen accepteren voor bijvoorbeeld een paspoort of rijbewijs. Dit oordeelt hij in een rapport naar aanleiding van een klacht over het verplicht via de pin betalen in de gemeente Leiden. D…
    Lees meer
  8. Nieuwsbericht 2 december 2015

    Ombudsman onderzoekt gemeenten en eigen bijdrage inwoners Wmo

    De Nationale ombudsman onderzoekt de manier waarop gemeenten informatie geven over de eigen bijdrage als mensen een beroep doen op de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) zoals huishoudelijke hulp. Hij vraagt de bijna driehonderd gemeenten waar hij gem…
    Lees meer
  9. Nieuwsbericht 23 september 2014

    Wsw'ers uit beeld bij gemeenten

    Mensen in de sociale werkvoorziening (Wsw'ers) kunnen in praktijk nergens met hun klachten terecht, constateert waarnemend Nationale ombudsman Frank van Dooren. Hij roept gemeenten op hun verantwoordelijkheid te nemen.
    Lees meer
  10. Nieuwsbericht 1 november 2016

    Nationale ombudsman: niemand uitsluiten van inschrijving bij gemeente

    Iedere burger moet zich kunnen inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Dit zegt Nationale ombudsman Reinier van Zutphen in zijn rapport 'Een mens leeft, een systeem niet' over problematiek rond de inschrijvingen in de BRP. Te veel burgers zoals…
    Lees meer