Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

2277 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 17 mei 2017

    Hebt u als woonwagenbewoner een klacht over de gemeente? Wat kunt u doen?

    De Nationale ombudsman ontving verschillende klachten en signalen van woonwagenbewoners over het tekort aan standplaatsen binnen hun gemeente. Woonwagenbewoners hebben een eigen cultuur waarbij het wonen in een woonwagen essentieel is. De ombudsman is vori…
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 12 maart 2017

    Klacht over handhaving door de gemeente? Wij denken graag met u mee!

    Bij de Nationale ombudsman in beeld De Nationale ombudsman ontvangt jaarlijks meer dan honderd klachten over de wijze van handhaving door gemeenten. Voor de ombudsman aanleiding om in 2010 een onderzoek uit eigen beweging in te stellen naar de wijze waarop…
    Lees meer
  3. Rapport 10 januari 2017

    Rapportbrief: Gemeente Gemert-Bakel informeert burger niet actief over verloop en duur handhavingstraject

    Een man woont om de hoek van een autobedrijf. Hij ervaart overlast omdat de auto's op de openbare weg en het fietspad worden gezet. Hij meldt de overlast bij de gemeente. Daaruit blijkt dat het bedrijf illegale activiteiten verricht. De man verzoekt om handhaving, maar de gemeente doet niets. Een paar jaar later krijgt de eigenaar een gedoogbeschikking voor vijf jaar op voorwaarde dat een andere locatie zou worden gezocht. De gemeente gaat uiteindelijk handhaven als de man na 5 jaar weer contact opneemt. De man leest vervolgens jaren later in een nieuwsblad dat er een vergunning verleend wordt. De vergunning is inmiddels gegeven omdat hij niet in bezwaar is gegaan. De Nationale ombudsman vindt dat de man niet goed is geïnformeerd gedurende het handhavingstraject en dat er onvoldoende voortvarend is gehandeld. Hij doet de gemeente een aantal aanbevelingen voor toekomstige handhavingsverzoeken. (2016.15183).
    Lees meer
  4. Rapport 15 november 2016

    2016/101 Gemeente Utrecht informeert niet eenduidig en begrijpelijk over gewijzigde regelgeving Wmo

    Vrouw krijgt huishoudelijke hulp via de gemeente. Ze wordt gekort op haar uren huishoudelijke hulp als gevolg herindicatie en gewijzigde regelgeving van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). De gemeente bevestigt de vrouw dat ze in aanmerking komt voor een subsidieregeling ('Van Rijnpotje') en verwijst haar naar de zorgaanbieder. De vrouw raakt in verwarring als ze van de gemeente een algemene brief over het gewijzigde beleid ontvangt. Hier gaan ze niet in op de contacten die de vrouw heeft gehad. Ze klaagt erover dat ze onjuist is geïnformeerd over de wijzigingen en haar mogelijkheden. De Nationale ombudsman vindt dat de gemeente de vrouw had moeten voorzien van eenduidige en begrijpelijke informatie.
    Lees meer
  5. Rapport 12 juni 2017

    2017/070 Gemeente Meerssen moet verkeersbesluit nemen om weg af te sluiten

    Gemeente Meerssen sluit bij wijze van een proef een weg af. Een man klaagt erover bij de Nationale ombudsman dat er hier vooraf geen verkeersbesluit is genomen. De ombudsman begrijpt het belang om de verkeersveiligheid te verbeteren, maar vindt dat de gemeente ondanks de onveilige situatie wel een verkeersbesluit had moeten nemen. Door op deze manier te handelen wordt de burger een rechtsgang ontnomen.
    Lees meer
  6. Rapport 22 december 2016

    2016/123 Gemeente Apeldoorn heeft onvoldoende oog voor omwonenden door late besluitvorming bij evenementen

    Bij een man in de buurt worden regelmatig evenementen georganiseerd. Als hij hoort dat er een evenement in een café om de hoek wordt georganiseerd vraag hij de gemeente om hem tijdig te informeren over de vergunningverlening. De gemeente laat weten dat de vergunning nog niet is verleend en op reguliere wijze bekend zal worden gemaakt. Uiteindelijk vindt de bekendmaking plaats na het evenement. De man voelt zich niet serieus genomen. De Nationale ombudsman is het met de man eens. Hij beveelt de gemeente aan om het besluitvormingsproces rondom evenementen zo in te richten dat omwonenden tijdig op de hoogte zijn en eventueel bezwaar kunnen indienen.
    Lees meer
  7. Rapport 6 juni 2017

    2017/066 Gemeente Voorschoten komt afspraken met omwonenden niet na over gebruik hoogspanningsmast

    Een man woont vlakbij een hoogspanningsmast. Hij klaagt erover dat de gemeente Voorschoten afspraken met omwonenden over het gebruik van de hoogspanningsmast voor telecommunicatie niet is nagekomen. De Nationale ombudsman vindt dat er van de gemeente verwacht mag worden dat zij bij haar handelen rekening houdt met het burgerperspectief. De man kijkt namelijk niet met een zelfde, juridische blik naar de situatie. De gemeente heeft dit onvoldoende voor ogen gehad.
    Lees meer
  8. Rapport 20 maart 2017

    2017/038 Gemeente Voorschoten laat zieke man te lang in onzekerheid over behandeling bezwaar

    Een vrouw dient een klacht in over de gemeente Voorschoten. Haar zieke vader heeft een bezwaar ingediend tegen zijn indicatie voor huishoudelijke hulp. De gemeente laat hem te lang wachten op een besluit over dit bezwaar. Ook heeft de gemeente haar vader nooit tussentijds geïnformeerd over de behandeling van zijn bezwaarschrift. De ombudsman acht na onderzoek zijn klacht gegrond. Hij beveelt het college aan in een persoonlijk gesprek met de zieke vader excuses aan te bieden over de gang van zaken.
    Lees meer
  9. Rapport 18 april 2017

    2017/053 Gemeente Simpelveld maakt geen duidelijke afspraken bij informele aanpak van bezwaarschrift

    Een vrouw dient namens een cliënt een bezwaarschrift in op de aanvraag om een gehandicaptenparkeerkaart. De gemeente stelt een second opinion voor als de vrouw het bezwaar intrekt. De vrouw trekt het bezwaar niet in omdat ze mogelijk nog proceskostenvergoeding wil vragen. De gehandicaptenkaart wordt afgegeven maar de gemeente weigert een beslissing op het bezwaar te nemen omdat het op informele wijze is afgehandeld. De Nationale ombudsman vindt dat de gemeente alsnog een beslissing op het bezwaar had moeten nemen. De gemeente trekt alsnog het bezwaar in en vergoedt de proceskosten. De ombudsman vraagt de gemeente om voortaan duidelijke afspraken te maken bij een informele aanpak.
    Lees meer
  10. Rapport 9 augustus 2016

    2016/072 Gemeente Veldhoven moet duidelijk en gemotiveerd aangeven waarop kapbeslissing is gebaseerd

    Een man heeft een deel van het jaar geen zonlicht in zijn tuin door bomen die op een geluidswal staan achter zijn tuin. Hij schrijft de gemeente Veldhoven een aantal keren over de overlast en vraagt tevergeefs om de bomen te rooien of te snoeien. De Nationale ombudsman vindt dat de gemeente eerder had moeten aangeven dat ze haar beslissing baseert op het bomenbeleid. en niet op vermindering van de overlast. De gemeente erkent tijdens het onderzoek dat zij anders had moeten handelen.
    Lees meer
    Onderwerpen: