Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

1661 resultaten gevonden

  1. Vraag 29 juli 2014

    Klacht of bezwaar?

    Een klacht of een bezwaar/beroep zijn juridisch gezien heel verschillend van aard en soms moeilijk uit elkaar te houden.
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 29 juni 2016

    Rijksdienst Caribisch Nederland geeft betere informatie over bezwaar en beroep

    De Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN) gaat vanaf nu betere informatie geven over alle beslissingen die vatbaar zijn voor bezwaar en of beroep. De Nationale ombudsman had daar vragen over gesteld naar aanleiding van een klacht van een burger over de RCN.…
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 1 februari 2017

    Justitie overschrijdt structureel termijnen van Mulderberoepen en verzetschriften

    Het Openbaar Ministerie houdt zich structureel niet aan de doorzendtermijn voor zogeheten Mulderberoepen. Burgers ervaren het als zeer onrechtvaardig dat zij hun rechten verliezen na de geringste termijnoverschrijding, terwijl aan de ruime overschrijdingen…
    Lees meer
  4. Rapport 12 december 2013

    2013/190: Vrouw tekent beroep aan bij CVOM en ontvangt standaardbrief zonder ondertekening

    Vrouw maakt bezwaar tegen een snelheidsboete en krijgt een standaardbrief van het CVOM zonder naam en handtekening van de behandelend medewerker. De Nationale ombudsman vindt het terecht dat het CVOM dat niet doet. Jaarlijks komen er honderdduizenden bezwaarschriften binnen en medewerkers moeten beschermd worden tegen negatieve bejegening door burgers. De ombudsman vindt het begrijpelijk dat er standaardmotiveringen zijn opgesteld. Hij is wel van oordeel dat het CVOM de kunst moet verstaan beroepsschriften die om meer vragen dan een standaardmotivering voortvarend op te pakken.
    Lees meer
  5. Nieuwsbericht 6 april 2017

    Een fundament met scheuren: stop met bouwen op wantrouwen en neem Groningers serieus

    In een oproep aan het nieuwe kabinet laten de Nationale ombudsman en Kinderombudsman weten dat het fundament van vertrouwen tussen overheid en inwoners in het Groninger aardgasgebied inmiddels grote scheuren vertoont. Terwijl er de komende jaren nog heel v…
    Lees meer
  6. Nieuwsbericht 21 februari 2017

    Kwijtschelding waterschapsbelasting niet van de baan door teruggave zorgkosten

    Een belastingteruggave van de Rijksbelastingdienst voor gemaakte zorgkosten, mag er niet voor zorgen dat iemand niet meer in aanmerking komt voor kwijtschelding van waterschaps-en zuiveringsheffing. Dit stelt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen na o…
    Lees meer
  7. Nieuwsbericht 12 maart 2017

    Klacht over handhaving door de gemeente? Wij denken graag met u mee!

    Bij de Nationale ombudsman in beeld De Nationale ombudsman ontvangt jaarlijks meer dan honderd klachten over de wijze van handhaving door gemeenten. Voor de ombudsman aanleiding om in 2010 een onderzoek uit eigen beweging in te stellen naar de wijze waarop…
    Lees meer
  8. Rapport 14 maart 2017

    2017/034 Belastingdienst gaat in beslissing niet in op een uitspraak genoemd in het beroepschrift

    Een vrouw, ondernemer in sector onderwijs, is niet meer in staat om de loonbelasting te voldoen. Ze is het niet eens dat de Belastingdienst haar verzoek voor schuldsanering afwijst. Volgens de vrouw heeft de Belastingdienst een onjuiste uitleg gegeven aan de toepasselijke wettelijke bepaling. De Nationale ombudsman vindt dat de Belastingdienst in de beslissing duidelijk de voorwaarden heeft aangegeven om akkoord te gaan met de gevraagde schuldsanering. Hoewel de motivering de beslissing kan dragen, vindt de Nationale ombudsman dat deze op twee punten tekort schiet.
    Lees meer
  9. Nieuwsbericht 16 december 2016

    Houtrookoverlast: wat kan de Nationale ombudsman wel en niet voor u doen?

    Met enige regelmaat ontvangt de Nationale ombudsman klachten van mensen die overlast ondervinden van het gebruik van houtkachels. Deze klachten en signalen waren voor de ombudsman aanleiding om zich meer in deze problematiek te verdiepen en te bekijken wel…
    Lees meer
  10. Rapport 27 maart 2017

    2017/043 Belastingdienst verleent terecht geen uitstel van betaling en gebruikt juist toetsingskader

    Een man klaagt over de afwijzende beslissing van de belastingdienst op zijn beroep tegen de beslissing op zijn verzoek om uitstel van betaling. Voorwaarde voor uitstel is een zekerheid stellen en dat wil de man niet. De Nationale ombudsman acht zijn klacht niet gegrond. Door gebruik van het toetsingskader kon de belastingdienst komen tot het standpunt dat de verhaalbaarheid van de belastingschuld in het geding komt.
    Lees meer