Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

990 resultaten gevonden

  1. Rapport 18 januari 2017

    2017/008 Belastingdienst handelt juist bij verifiëren van rekeningnummer voor teruggaaf

    Belastingdienst heeft de aan een man toekomende belastingteruggaaf gestort op een rekeningnummer dat de man niet meer in gebruik heeft. Hij wil dat de Belastingdienst het bedrag alsnog op het juiste rekeningnummer betaalt en klaagt bij de Nationale ombudsman. De ombudsman oordeelt dat in dit geval de Belastingdienst geen verwijt valt te maken van het betalen op het niet meer bij de man in gebruik zijnde rekeningnummer. De Belastingdienst heeft gedaan wat van hem verwacht mocht worden om de juistheid van het rekeningnummer voor de teruggaaf te verifiëren.
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 5 april 2016

    Belastingdienst te snel met digitaliseren van blauwe envelop

    De Belastingdienst heeft de belangen van mensen die berichten niet digitaal kunnen of willen ontvangen uit het oog verloren. Dat constateert de Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, na onderzoek. Bij het digitaliseren van het berichtenverkeer tussen de…
    Lees meer
  3. Rapport 8 april 2016

    Brief: Belastingdienst motiveert afwijzing uitstel van betaling voldoende

    Een onderneming (BV) krijgt naar aanleiding van een strafrechtelijk onderzoek een navorderingsaanslag vennootschapsbelasting opgelegd. De BV maakt bezwaar en vraagt om uitstel van betaling. Volgens de BV is er na de hoorzitting aanvullende informatie opgevraagd bij de ontvanger. De BV klaagt erover dat hij niet in de gelegenheid is gesteld deze stukken in te zien en hierop te reageren. De Nationale ombudsman vindt dat er onvoldoende aanwijzingen waren dat de Belastingdienst na de hoorzitting aanvullende informatie zou hebben opgevraagd. Ook vindt hij dat de beslissing toereikend is gemotiveerd. (Dossiernumer: 2015.4068)
    Lees meer
  4. Rapport 12 mei 2017

    Rapportbrief: Belastingdienst/Toeslagen over 4 jaren kinderopvangtoeslag terug

    Een vrouw klaagt over de terugvordering van kinderopvangtoeslag (KOT) door de Belastingdienst/Toeslagen. Volgens de vrouw moet er sprake zijn van fraude van het betrokken gastouderbureau. De Nationale ombudsman kan niet achterhalen hoe de communicatie tussen de balie van het Belastingdienstkantoor en Toeslagen is geweest. Hij geeft hierover geen oordeel. Wel werd duidelijk dat de meldingen van verzoekster niet hadden kunnen leiden tot het voorkomen van de terugvorderingen. Ten slotte constateerde de Nationale ombudsman dat Toeslagen in een brief aan verzoekster had meegedeeld de KOT stop te zetten als zij geen Landelijk registratienummer voor de gastouder zou opgeven. Die informatie is niet op een lijn te stellen met het toch doorbetalen van de KOT nadat dit nummer door verzoekster niet werd doorgegeven. Hoewel de Belastingdienst/Toeslagen hiervoor een verklaring geeft, vindt de Nationale ombudsman dat de door Toeslagen aangeboden persoonlijke betalingsregeling daarom passend is. (2015.30864)
    Lees meer
  5. Rapport 8 juni 2017

    2017/069 Belastingdienst wijst terecht beslissing op verzoek uitstel van betaling af

    Een vrouw met een onderneming is het niet eens met de afwijzende beslissing van de Belastingdienst op haar beroep tegen de beslissing op haar verzoek om uitstel van betaling. Ze vindt dat de Belastingdienst tekort is geschoten vooraf niet alle belanghebbende stukken ter inzage te geven. De Nationale ombudsman vindt dat de vrouw hierdoor niet in haar processuele belangen is geschaad. De vrouw kon bovendien zelf niet aan de eis voldoen om zekerheid te stellen bij haar verzoek om uitstel van betaling.
    Lees meer
  6. Rapport 27 maart 2017

    2017/043 Belastingdienst verleent terecht geen uitstel van betaling en gebruikt juist toetsingskader

    Een man klaagt over de afwijzende beslissing van de belastingdienst op zijn beroep tegen de beslissing op zijn verzoek om uitstel van betaling. Voorwaarde voor uitstel is een zekerheid stellen en dat wil de man niet. De Nationale ombudsman acht zijn klacht niet gegrond. Door gebruik van het toetsingskader kon de belastingdienst komen tot het standpunt dat de verhaalbaarheid van de belastingschuld in het geding komt.
    Lees meer
  7. Rapport 25 januari 2017

    2017/004 Belastingdienst houdt bij bankbeslag geen rekening met loonbeslag op inkomen

    Een man heeft schulden. Een deurwaarder legt beslag op zijn loon voor diverse schuldeisers en de Belastingdienst int nog een overheidsvordering. Hierdoor komt het inkomen van de man onder de beslagvrije voet. Hij kan zijn vaste lasten niet meer betalen. De Belastingdienst stelt de beslagvrije voet vast, maar houdt geen rekening met het loonbeslag dat op zijn inkomen ligt. De man klaagt hierover bij de Nationale ombudsman. De Belastingdienst laat weten ervoor te zorgen dat de beslagvrije voet alsnog zal worden gerespecteerd. Er is inmiddels contact met de man opgenomen om te bespreken wat dat in zijn situatie betekent. De klacht is gegrond, omdat er in eerste instantie geen maatwerk is geleverd.
    Lees meer
  8. Nieuwsbericht 25 november 2015

    Ombudsman onderzoekt verdwijnen blauwe envelop Belastingdienst

    De Nationale ombudsman start een onderzoek naar de verplichting om berichten van de Belastingdienst uitsluitend digitaal te ontvangen. De zogeheten blauwe envelop wordt stapsgewijs vervangen door digitaal verkeer. Hij heeft hier sinds begin november 475 si…
    Lees meer
  9. Rapport 14 maart 2017

    2017/034 Belastingdienst gaat in beslissing niet in op een uitspraak genoemd in het beroepschrift

    Een vrouw, ondernemer in sector onderwijs, is niet meer in staat om de loonbelasting te voldoen. Ze is het niet eens dat de Belastingdienst haar verzoek voor schuldsanering afwijst. Volgens de vrouw heeft de Belastingdienst een onjuiste uitleg gegeven aan de toepasselijke wettelijke bepaling. De Nationale ombudsman vindt dat de Belastingdienst in de beslissing duidelijk de voorwaarden heeft aangegeven om akkoord te gaan met de gevraagde schuldsanering. Hoewel de motivering de beslissing kan dragen, vindt de Nationale ombudsman dat deze op twee punten tekort schiet.
    Lees meer
  10. Rapport 20 februari 2017

    2017/024 Belastingdienst neemt beslissing volgens geldend invorderingsbeleid

    Een man is het niet eens met de behandeling door de Belastingdienst van zijn beroep tegen de beslissing op zijn verzoek om uitstel van betaling. Het gaat hem zowel om de wijze van behandeling als de genomen beslissing. De Nationale ombudsman ziet geen procedurele tekortkomingen in de behandeling van het beroepschrift. Ook vindt de Nationale ombudsman dat de beslissing in overeenstemming is met het geldende invorderingsbeleid en dat geen sprake is van zodanig bijzondere omstandigheden dat de Belastingdienst daarvan had moeten afwijken.
    Lees meer