Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

1000 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 9 augustus 2017

    Stopt de Belastingdienst uw kinderopvangtoeslag tijdens een controle? Dit kunt u doen:

    De Nationale ombudsman vindt het belangrijk dat burgers bij een controle door de Belastingdienst/Toeslagen hun rechten en plichten goed kennen. Daarom hier op een rij wat u kunt doen en moet weten als de Belastingdienst uw kinderopvangtoeslag stopt tijdens…
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 9 augustus 2017

    Belastingdienst treft 232 gezinnen met onevenredig harde actie

    Belastingdienst/Toeslagen zette in 2014 per direct de kinderopvangtoeslag stop bij 232 gezinnen, omdat er sprake was van 'mogelijk misbruik'. Dit zonder enig oog voor de ernstige gevolgen voor een grote groep bonafide ouders. Dat concludeert Nationale ombu…
    Lees meer
  3. Rapport 10 juli 2017

    2017/079 Belastingdienst stuurt gespreksverslag naar Zwitserse Belastingdienst zonder slotreactie af te wachten

    Een vrouw leent geld aan haar broer in Zwitserland. De Belastingdienst vraagt om specificaties en nodigt haar uit voor een gesprek. De vrouw ontvangt een gespreksverslag met het verzoek deze te ondertekenen en terug te sturen. Zonder haar reactie af te wachten stuurt de Belastingdienst het verslag naar de Zwitserse Belastingdienst. De Nationale ombudsman vindt dat de Belastingdienst de reactie en het verstrijken van het reactietermijn had moeten afwachten.
    Lees meer
  4. Nieuwsbericht 5 april 2016

    Belastingdienst te snel met digitaliseren van blauwe envelop

    De Belastingdienst heeft de belangen van mensen die berichten niet digitaal kunnen of willen ontvangen uit het oog verloren. Dat constateert de Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, na onderzoek. Bij het digitaliseren van het berichtenverkeer tussen de…
    Lees meer
  5. Rapport 18 januari 2017

    2017/008 Belastingdienst handelt juist bij verifiëren van rekeningnummer voor teruggaaf

    Belastingdienst heeft de aan een man toekomende belastingteruggaaf gestort op een rekeningnummer dat de man niet meer in gebruik heeft. Hij wil dat de Belastingdienst het bedrag alsnog op het juiste rekeningnummer betaalt en klaagt bij de Nationale ombudsman. De ombudsman oordeelt dat in dit geval de Belastingdienst geen verwijt valt te maken van het betalen op het niet meer bij de man in gebruik zijnde rekeningnummer. De Belastingdienst heeft gedaan wat van hem verwacht mocht worden om de juistheid van het rekeningnummer voor de teruggaaf te verifiëren.
    Lees meer
  6. Rapport 20 juni 2017

    2017/073 Verkoop van in beslag genomen machines door Belastingdienst terecht maar de manier waarop niet

    Een man klaagt over de Belastingdienst. Om een belastingschuld van twee bedrijven te innen, hebben zij beslag gelegd op machines die eigendom waren van een derde partij. Deze machines worden vervolgens verkocht. De man is het niet eens met de verkoop en de manier waarop deze verkocht worden. Na onderzoek vindt de Nationale ombudsman de klacht over de onderhandse verkoop zonder toestemming gegrond. Maar de klacht over de verkoop van de in beslag genomen machines is niet gegrond.
    Lees meer
  7. Rapport 12 mei 2017

    Rapportbrief: Belastingdienst/Toeslagen over 4 jaren kinderopvangtoeslag terug

    Een vrouw klaagt over de terugvordering van kinderopvangtoeslag (KOT) door de Belastingdienst/Toeslagen. Volgens de vrouw moet er sprake zijn van fraude van het betrokken gastouderbureau. De Nationale ombudsman kan niet achterhalen hoe de communicatie tussen de balie van het Belastingdienstkantoor en Toeslagen is geweest. Hij geeft hierover geen oordeel. Wel werd duidelijk dat de meldingen van verzoekster niet hadden kunnen leiden tot het voorkomen van de terugvorderingen. Ten slotte constateerde de Nationale ombudsman dat Toeslagen in een brief aan verzoekster had meegedeeld de KOT stop te zetten als zij geen Landelijk registratienummer voor de gastouder zou opgeven. Die informatie is niet op een lijn te stellen met het toch doorbetalen van de KOT nadat dit nummer door verzoekster niet werd doorgegeven. Hoewel de Belastingdienst/Toeslagen hiervoor een verklaring geeft, vindt de Nationale ombudsman dat de door Toeslagen aangeboden persoonlijke betalingsregeling daarom passend is. (2015.30864)
    Lees meer
  8. Rapport 8 april 2016

    Brief: Belastingdienst motiveert afwijzing uitstel van betaling voldoende

    Een onderneming (BV) krijgt naar aanleiding van een strafrechtelijk onderzoek een navorderingsaanslag vennootschapsbelasting opgelegd. De BV maakt bezwaar en vraagt om uitstel van betaling. Volgens de BV is er na de hoorzitting aanvullende informatie opgevraagd bij de ontvanger. De BV klaagt erover dat hij niet in de gelegenheid is gesteld deze stukken in te zien en hierop te reageren. De Nationale ombudsman vindt dat er onvoldoende aanwijzingen waren dat de Belastingdienst na de hoorzitting aanvullende informatie zou hebben opgevraagd. Ook vindt hij dat de beslissing toereikend is gemotiveerd. (Dossiernumer: 2015.4068)
    Lees meer
  9. Rapport 8 juni 2017

    2017/069 Belastingdienst wijst terecht beslissing op verzoek uitstel van betaling af

    Een vrouw met een onderneming is het niet eens met de afwijzende beslissing van de Belastingdienst op haar beroep tegen de beslissing op haar verzoek om uitstel van betaling. Ze vindt dat de Belastingdienst tekort is geschoten vooraf niet alle belanghebbende stukken ter inzage te geven. De Nationale ombudsman vindt dat de vrouw hierdoor niet in haar processuele belangen is geschaad. De vrouw kon bovendien zelf niet aan de eis voldoen om zekerheid te stellen bij haar verzoek om uitstel van betaling.
    Lees meer
  10. Nieuwsbericht 20 juli 2017

    Vrouw blijft dupe van complexe regeling

    Staatssecretaris van Financiën en de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid bieden geen oplossing voor een vrouw wier andere inkomstenbronnen (deels) wegvallen door verhoging van haar uitkering met een toeslag voor hulpbehoevendheid. Nationale ombud…
    Lees meer