Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

592 resultaten gevonden

  1. Onderzoek 1 februari 2017

    2017/010 Een onderzoek naar de doorzendtermijn van Mulderberoepen en de behandelingsduur van verzetschriften

    Het Openbaar Ministerie houdt zich structureel niet aan de doorzendtermijn voor zogeheten Mulderberoepen. Burgers ervaren het als zeer onrechtvaardig dat zij hun rechten verliezen na de geringste termijnoverschrijding, terwijl aan de ruime overschrijdingen door het Openbaar Ministerie geen enkele consequentie is verbonden.
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 1 februari 2017

    Justitie overschrijdt structureel termijnen van Mulderberoepen en verzetschriften

    Het Openbaar Ministerie houdt zich structureel niet aan de doorzendtermijn voor zogeheten Mulderberoepen. Burgers ervaren het als zeer onrechtvaardig dat zij hun rechten verliezen na de geringste termijnoverschrijding, terwijl aan de ruime overschrijdingen…
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 20 januari 2017

    Statia moet daad bij woord voegen en sneller reageren

    Het openbaar lichaam Statia moet zich voornemen om veel beter met de burgers te communiceren. Dit schrijft de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen in een brief aan het openbaar lichaam. De ombudsman behandelde vier klachten. Ze zijn alle vier gegrond om…
    Lees meer
  4. Rapport 28 februari 2014

    2014/012: Man gaat in beroep tegen bekeuring en klaagt over behandelingsduur CVOM

    Man gaat in beroep bij de kantonrechter tegen een bekeuring en dient het beroepschrift in bij de Centrale Verwerking Openbaar Ministerie. Pas na acht maanden vernietigt de officier van justitie na heroverweging de bekeuring alsnog. De Nationale ombudsman is van oordeel dat de CVOM zich aan de wettelijke termijn van doorzending naar de kantonrechter moet houden, ook al zijn aan het overschrijden van die termijn geen rechtsgevolgen verbonden. De ombudsman constateert dat het overschrijden van de doorzendtermijn een structureel probleem is en zal eind 2014 informeren naar verbeteringen bij de CVOM.
    Lees meer
  5. Nieuwsbericht 2 februari 2016

    Veteranenombudsman start onderzoek naar klachtbehandeling Defensie

    De Veteranenombudsman Reinier van Zutphen start een onderzoek naar de manier waarop het Ministerie van Defensie klachten behandelt van veteranen. Rode draad in de klachten die hij ontvangt van veteranen zijn klachten over de lange behandelingsduur.
    Lees meer
  6. Nieuwsbericht 12 april 2017

    Zes vuistregels: omdat de overheid er voor de burger is

    Vandaag heeft de Nationale ombudsman zijn jaarverslag 2016 aangeboden aan de Tweede Kamer. De ombudsman geeft de Tweede Kamer zes vuistregels mee. Nationale ombudsman Reinier van Zutphen: 'Er zijn 2,3 miljoen mensen die moeite hebben met lezen en schrijven…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  7. Nieuwsbericht 21 maart 2017

    Nationale ombudsman houdt spreekuur op Bonaire, Saba en Statia

    Eind maart en begin april gaan onderzoekers van de Nationale ombudsman naar Caribisch Nederland. Ze houden op Bonaire, Saba en St. Eustatius spreekuren om klachten over de overheid in behandeling te nemen. Inwoners van Bonaire, St Eustatius en Saba met kla…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  8. Nieuwsbericht 15 december 2016

    Defensie gaat klachtbehandeling veteranen verbeteren

    Het Ministerie van Defensie heeft klachten van veteranen niet goed afgehandeld. Veteranen moesten te lang wachten op een reactie op hun klacht, hun klachten werden vaak niet herkend als klacht en de klachten werden niet goed geregistreerd. Dat concludeert…
    Lees meer
  9. Rapport 20 januari 2017

    Rapportbrief: openbaar lichaam Statia moet sneller op klachten van burgers reageren

    Het openbaar lichaam Statia reageert stelselmatig niet op klachten van burgers. De ombudsman behandelde vier klachten omdat het openbaar lichaam niet reageerde op de klachten en de behandelingsduur dus veel te lang was. Dit zorgt nodeloos voor verdere escalatie. De Nationale ombudsman maakt zich zorgen over de wijze waarop het openbaar lichaam met burgers communiceert en vraagt het openbaar lichaam om zich voor te nemen om veel beter met burgers te communiceren. Sinds december 2016 heeft het openbaar lichaam nieuw beleid voor klachtbehandeling ingevoerd en belooft om sneller op klachten van burgers te reageren. De ombudsman neemt eind maart 2017 contact op of de afspraken zijn nagekomen. (2015.10983)
    Lees meer
  10. Rapport 15 december 2016

    Brief: Defensie verbetert klachtbehandeling veteranen door invoering nieuwe klachtenregeling

    Het ministerie van Defensie heeft klachten van veteranen niet goed afgehandeld. Veteranen moesten te lang wachten op een reactie op hun klacht, hun klachten werden vaak niet herkend als klacht en de klachten werden niet goed geregistreerd. Dat concludeert de Veteranenombudsman Reinier van Zutphen na onderzoek. De minister erkent dat klachtbehandeling niet de juiste prioriteit heeft gehad en gaat de klachtbehandeling verbeteren.
    Lees meer