Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

138 resultaten gevonden

  1. Onderzoek 12 december 2018

    2018/087 'Kind van de rekening?' Onderzoek naar de toegang van co-ouders tot het kindgebonden budget

    De SVB en Belastingdienst gaan (aanstaande) co-ouders duidelijker informeren over het feit dat alleen de ouder die aanvrager van de kinderbijslag is, recht heeft op kindgebonden budget. Dit hebben zij afgesproken met Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Van Zutphen: "Co-ouders of aanstaande co-ouders weten nu vaak niet hoe dit werkt. Zo lopen ze flinke bedragen aan kindgebonden budget mis terwijl ze die heel hard nodig hebben. Ik ben blij dat we met SVB en Belastingdienst zijn gekomen tot een oplossing om dit zoveel mogelijk te voorkomen". Vandaag publiceerde de ombudsman zijn onderzoek 'Kind van de rekening?' over de problemen die co-ouders ondervinden door de koppeling tussen kinderbijslag en kindgebonden budget.
    Lees meer
  2. Onderzoek 10 december 2018

    2018/085 Van wie is die privacy eigenlijk? Uitgangspunten voor samenwerkende professionals bij gegevensdeling

    In dit onderzoek staat de privacy van burgers in ketenoverleggen centraal. Het gaat om overleggen waarbij verschillende instanties met elkaar samenwerken om een oplossing voor de hulp- of zorgvraag van de burger te vinden. Wat vinden burgers daarbij belangrijk? Welke klachten hebben zij over hoe de overheid omgaat met hun gegevens? Ook spraken de onderzoekers met deskundigen op het gebied van gegevensbescherming en schoven ze aan bij ketenoverleggen om een beeld te krijgen van de uitvoeringspraktijk en mogelijke dilemma’s.
    Lees meer
  3. Onderzoek 20 november 2018

    2018/090 Borg de zorg

    Op 14 mei 2018 heeft de Nationale ombudsman het rapport 'Zorgen voor burgers' uitgebracht, met daar

    Lees meer
  4. Onderzoek 12 november 2018

    2018/083 Vier speerpunten voor klachtbehandeling bij gemeenten

    De Nationale ombudsman is met een aantal gemeenten in gesprek gegaan over de vraag of een 'ombudsfunctie' bijdraagt aan de mogelijkheden om een signaal, hulpvraag of klacht af te geven. Deze vraag dient zich wat de Nationale ombudsman betreft niet te beperken tot het sociaal domein. Daarnaast is ingegaan op de vraag hoe gemeenten van de signalen, hulpvragen of klachten kunnen leren en welke rol daarbij voor de Nationale ombudsman is weggelegd. In deze publicatie wordt achtereenvolgens ingegaan op enkele voorbeelden van de invulling van een 'ombudsfunctie', op de gesprekken die zijn gevoerd en op de visie van de Nationale ombudsman op klachtbehandeling.
    Lees meer
  5. Onderzoek 10 oktober 2018

    2018/065 Een valse start: een onderzoek naar behoorlijke inburgering

    Onderzoek uit eigen beweging naar behoorlijke inburgering. De overheid maakt het inburgeraars moeilijk om mee te doen in de samenleving. Inburgeraars moeten aan allerlei eisen voldoen om in te burgeren en moeten tegelijkertijd hun leven op de rit krijgen in het land dat ze niet kennen en waar ze de taal niet spreken. De focus van de ombudsman is uitdrukkelijk het perspectief van de inburgeraar: wat mogen zij van de overheid verwachten waar het gaat om inburgering?
    Lees meer
  6. Onderzoek 11 september 2018

    2018/070 Vervolgonderzoek naar de toegang tot de gemeentelijke schuldhulpverlening

    In dit onderzoek gaat de Nationale ombudsman na in hoeverre Nederlandse gemeenten bij de toegang tot schuldhulpverlening de vier uitgangspuntspunten die hij formuleerde in het eerdere rapport “Een open deur” in de praktijk brengen. De uitgangspunten borgen het burgerperspectief bij de toegang tot schuldhulpverlening.
    Lees meer
  7. Onderzoek 31 augustus 2018

    Rapportbrief: Overheid moet nabestaanden snel digitaal beter bedienen

    Tijdens eerder onderzoek naar de Berichtenbox en MijnOverheid stuitte de ombudsman op het feit dat overledenen digitale post blijven ontvangen.

    Lees meer
  8. Onderzoek 14 augustus 2018

    2017/135 Tratamentu di keho Ofisina di Seguro di Kuido Bonèiru, Sint Eustatius i Saba

    Investigashon riba propio inisiativa enkuanto e tratamentu di keho denter di e Ofisina di Seguro di Kuido Bonèiru, Sint Eustatius i Saba (ZVK). Ombudsman Nashonal ta hasi ZVK un serie di rekomendashon pa mehorá e tratamentu di keho. E ta konkluí sí ku ZVK ta informá e siudadano aktivamente enkuanto e posibilidat di entregá un keho serka Ombudsman Nashonal.
    Lees meer
  9. Onderzoek 5 juni 2018

    2018/033 Terugblik op de klachtbehandeling door Defensie

    De Veteranenombudsman constateert dat Defensie de behandeling van klachten onvoldoende heeft verbeterd. Klachten worden vooral bekeken vanuit het eigen perspectief en formeel benaderd. Er is nog steeds te weinig persoonlijk contact en Defensie behandelt klachten nog steeds onvoldoende voortvarend. Tot slot is het nog steeds niet mogelijk dat mondelinge klachten worden geregistreerd. Hierdoor blijft een deel van de klachten buiten beeld en heeft Defensie onvoldoende zicht op eventuele verbeterpunten.
    Lees meer
  10. Onderzoek 9 mei 2018

    2018/030 Zorgen voor burgers: onderzoek naar knelpunten bij de toegang tot zorg

    Regelmatig geven mensen bij de ombudsman aan dat zij knelpunten ervaren als zij voor zorg aankloppen bij de overheid. Het is hen bijvoorbeeld niet duidelijk bij welke instantie zij hun zorgaanvraag moeten indienen, zij worden van het kastje naar de muur gestuurd. Met dit onderzoek wijst de ombudsman de overheid op de knelpunten, draagt hij hiervoor 3 oplossingen aan en vraagt hij de overheid om actie hierop. Het ministerie van VWS, VNG en ZN gaan met de voorgestelde oplossingen aan de slag.
    Lees meer