Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

134 resultaten gevonden

  1. Onderzoek 10 oktober 2018

    2018/065 Een valse start: een onderzoek naar behoorlijke inburgering

    Onderzoek uit eigen beweging naar behoorlijke inburgering. De overheid maakt het inburgeraars moeilijk om mee te doen in de samenleving. Inburgeraars moeten aan allerlei eisen voldoen om in te burgeren en moeten tegelijkertijd hun leven op de rit krijgen in het land dat ze niet kennen en waar ze de taal niet spreken. De focus van de ombudsman is uitdrukkelijk het perspectief van de inburgeraar: wat mogen zij van de overheid verwachten waar het gaat om inburgering?
    Lees meer
  2. Onderzoek 11 september 2018

    2018/070 Vervolgonderzoek naar de toegang tot de gemeentelijke schuldhulpverlening

    In dit onderzoek gaat de Nationale ombudsman na in hoeverre Nederlandse gemeenten bij de toegang tot schuldhulpverlening de vier uitgangspuntspunten die hij formuleerde in het eerdere rapport “Een open deur” in de praktijk brengen. De uitgangspunten borgen het burgerperspectief bij de toegang tot schuldhulpverlening.
    Lees meer
  3. Onderzoek 31 augustus 2018

    Rapportbrief: Overheid moet nabestaanden snel digitaal beter bedienen

    Tijdens eerder onderzoek naar de Berichtenbox en MijnOverheid stuitte de ombudsman op het feit dat overledenen digitale post blijven ontvangen.

    Lees meer
  4. Onderzoek 14 augustus 2018

    2017/135 Tratamentu di keho Ofisina di Seguro di Kuido Bonèiru, Sint Eustatius i Saba

    Investigashon riba propio inisiativa enkuanto e tratamentu di keho denter di e Ofisina di Seguro di Kuido Bonèiru, Sint Eustatius i Saba (ZVK). Ombudsman Nashonal ta hasi ZVK un serie di rekomendashon pa mehorá e tratamentu di keho. E ta konkluí sí ku ZVK ta informá e siudadano aktivamente enkuanto e posibilidat di entregá un keho serka Ombudsman Nashonal.
    Lees meer
  5. Onderzoek 5 juni 2018

    2018/033 Terugblik op de klachtbehandeling door Defensie

    De Veteranenombudsman constateert dat Defensie de behandeling van klachten onvoldoende heeft verbeterd. Klachten worden vooral bekeken vanuit het eigen perspectief en formeel benaderd. Er is nog steeds te weinig persoonlijk contact en Defensie behandelt klachten nog steeds onvoldoende voortvarend. Tot slot is het nog steeds niet mogelijk dat mondelinge klachten worden geregistreerd. Hierdoor blijft een deel van de klachten buiten beeld en heeft Defensie onvoldoende zicht op eventuele verbeterpunten.
    Lees meer
  6. Onderzoek 9 mei 2018

    2018/030 Zorgen voor burgers: onderzoek naar knelpunten bij de toegang tot zorg

    Regelmatig geven mensen bij de ombudsman aan dat zij knelpunten ervaren als zij voor zorg aankloppen bij de overheid. Het is hen bijvoorbeeld niet duidelijk bij welke instantie zij hun zorgaanvraag moeten indienen, zij worden van het kastje naar de muur gestuurd. Met dit onderzoek wijst de ombudsman de overheid op de knelpunten, draagt hij hiervoor 3 oplossingen aan en vraagt hij de overheid om actie hierop. Het ministerie van VWS, VNG en ZN gaan met de voorgestelde oplossingen aan de slag.
    Lees meer
  7. Onderzoek 10 april 2018

    2018/020 Waar een wil is: onderzoek naar de rol van overheidsinstanties bij burgerinitiatieven

    Burgers nemen steeds vaker zelf initiatief op terreinen waar voorheen de overheid een taak op zich nam: burgers die zelf de publieke ruimte inrichten, de veiligheid in de wijk bewaken of het vervoer van de ouderen uit het dorp naar het ziekenhuis zelf ter hand willen nemen. Dat levert voor de overheid nieuwe uitdagingen en vraagstukken op. De ombudsman heeft onderzocht wat burgers van de overheid mogen verwachten en heeft daarvoor 3 uitgangspunten en een aantal aanbevelingen vastgesteld.
    Lees meer
  8. Onderzoek 19 maart 2018

    2018/005 Ombudsvisie op professionele klachtbehandeling

    De Nationale ombudsman biedt overheden met de ‘Visie op professionele klachtbehandeling’ inspiratie en praktische houvast om klachtbehandeling nog professioneler aan te pakken. Overheidsinstanties bevragen de ombudsman steeds vaker over klachtbehandeling; op die vragen geeft onze visie antwoord. De ombudsman roep alle overheden op deze visie in hun praktijk te brengen. Zo zorgen we samen dat klachten van burgers op een goede manier behandeld worden.
    Lees meer
  9. Onderzoek 13 maart 2018

    2018/015 Demonstreren, een schurend grondrecht?

    Het lukt gemeenten en politie niet altijd om het demonstratierecht voldoende te waarborgen. Dit constateert de Nationale ombudsman in zijn rapport "Demonstreren, een schurend grondrecht?" Demonstreren is een grondrecht en dat betekent dat de gemeente en politie zich tot het uiterste moeten inspannen om demonstraties te faciliteren en te beschermen, zodat burgers in vrijheid hun mening – hoe impopulair ook – kunnen laten horen.
    Lees meer
  10. Onderzoek 18 januari 2018

    2018/010 Een open deur? Onderzoek naar de toegankelijkheid van de gemeentelijke schuldhulpverlening

    De Nationale ombudsman concludeert in zijn rapport Een open deur? Een onderzoek naar de toegang tot de gemeentelijke schuldhulpverlening dat gemeenten mensen met problematische schulden niet altijd een laagdrempelige en brede toegang tot de gemeentelijke schuldhulpverlening bieden. Er is volgens de ombudsman dan ook op verschillende punten verbetering mogelijk.
    Lees meer