Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

839 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 12 maart 2017

    Klacht over handhaving door de gemeente? Wij denken graag met u mee!

    Bij de Nationale ombudsman in beeld De Nationale ombudsman ontvangt jaarlijks meer dan honderd klachten over de wijze van handhaving door gemeenten. Voor de ombudsman aanleiding om in 2010 een onderzoek uit eigen beweging in te stellen naar de wijze waarop…
    Lees meer
  2. Column 11 maart 2017

    Een helpende hand in nood

    De familie van Jesse* pacht al heel lang grond van het hoogheemraadschap. Jesse is er geboren en getogen. Maar de laatste jaren merkt hij dat het hoogheemraadschap de pachtovereenkomst liever wil stopzetten. Jesse begrijpt daar helemaal niets van. Aan zijn…
    Lees meer
  3. Column 4 maart 2017

    Geen zorg, maar kopzorg

    De 53-jarige Frenk* heeft een chronische ziekte. Hij zit in een rolstoel. Van zijn gemeente krijgt hij zes uur per week hulp bij zijn huishouden. Vanaf januari 2015 bekijkt de gemeente dit aantal uur opnieuw. En dat is het moment dat Frenk tegen problemen…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  4. Rapport 28 februari 2017

    2017/029 Gemeentelijk Belastingkantoor Twente hanteert onlogisch werkwijze bij heffing leges voor ondernemers

    Een advocaat vraagt bij de gemeente Hengelo een uittreksel op van een cliënt. Ze klaagt erover dat het Gemeentelijke Belastingkantoor Twente (GBT) het uittreksel naar het kantooradres stuurt en de aanslag naar het privéadres. Deze werkwijze is voor de vrouw onlogisch en bezwaarlijk. De Nationale ombudsman vindt dat het GBT had moeten kijken naar een oplossing. Het GBT laat de ombudsman weten dat er voor deze vrouw en enkele andere ondernemers inmiddels maatregelen zijn getroffen zodat toekomstige aanslagen op het kantooradres zullen worden ontvangen.
    Lees meer
  5. Rapport 23 februari 2017

    2017/023 Gemeente Smallingerland moet contact opnemen bij niet nakomen schriftelijke toezeggingen

    Een man woont en werkt vlakbij een terrein met schoolgebouwen. Hij vreest voor overlast als de school na verbouwingen toegankelijk wordt gemaakt via zijn straat. Hij klaagt bij de Nationale ombudsman dat de gemeente de schriftelijke toezeggingen niet is nagekomen. De ombudsman vindt dat de gemeente een burger persoonlijk moet informeren als omstandigheden veranderen door gewijzigde inzichten. Hij wijst de gemeente op het belang van contact met buurtbewoners naar aanleiding van meldingen over overlast. Verder vraagt hij de gemeente om na te gaan wat de man nodig heeft om zijn vertrouwen in de gemeente te herstellen.
    Lees meer
  6. Rapport 8 februari 2017

    2017/018 Uitbreiding ijsboerderij Gulpen-Wittem veroorzaakt onduidelijkheid bij buren

    Achterburen van ijsboerderij Gulpen-Wittem klagen over de uitbreiding van de ijsboerderij bij de gemeente. Ze hebben overlast door geluid en parkeren. De gemeente heeft de verwachting gewekt dat zij juist de ijsboerderij zou laten beëindigen. De ombudsman merkt op dat de bestuursrechtelijke procedure met samenstelling van handhaving en/of legalisatie voor burgers lastig te begrijpen is. Hij doet de aanbeveling om met de achterburen in gesprek te gaan.
    Lees meer
  7. Rapport 8 februari 2017

    2017/016 Burgemeester gemeente Aa en Hunze laat conflict onnodig escaleren door onvoldoende te luisteren

    Bij een net gescheiden man staat een wijkagent met het echtscheidingsdossier voor de deur om enkele spullen uit de inboedel op te halen. De man schrikt erg van dit bezoek en vraagt om de volgende dag terug te komen. Dan verschijnen er drie andere personen, waaronder een medewerker van de gemeente. Hij weigert de gevraagde spullen mee te geven. Later hoort hij dat zijn ex-partner de burgemeester heeft ingeschakeld, die vervolgens een medewerker heeft gevraagd de situatie te bekijken. Ondanks zijn vragen blijft het onduidelijk waarom dit is gebeurd. Ook in de interne klachtenprocedure krijgt hij geen gehoor. Hij klaagt hierover bij de Nationale ombudsman. De burgemeester heeft de geboden mogelijkheden om het conflict te de-escaleren niet aangegrepen. De ombudsman vraagt de burgemeester om opnieuw het gesprek aan te gaan en alsnog zijn excuses te maken.
    Lees meer
  8. Rapport 7 februari 2017

    2017/017 Onverwacht bezoek van schuldeisers en politie voor spookbewoners koophuis Dordrecht

    Man heeft huis gekocht in Dordrecht en doet bij de gemeente aangifte van verhuizing. De gemeente laat na hem te informeren over andere inschrijvingen op dat adres. Hij krijgt onverwacht bezoek van schuldeisers en de politie voor mensen die op zijn adres staan ingeschreven. Na zijn verzoek schrijft de gemeente de spookbewoners uit. De ombudsman doet de aanbeveling om bij aangifte van verhuizing altijd andere inschrijvingen op dat adres te controleren.
    Lees meer
  9. Column 21 januari 2017

    Geef burgers kans om stem te laten horen

    Weet u het nog? In juni vorig jaar vertelde ik u over Tonnie*. Bij Tonnie in de buurt worden regelmatig evenementen georganiseerd. Leuk natuurlijk, maar soms kunnen evenementen voor behoorlijk wat overlast zorgen voor omwonenden. Daarom wil ze graag goed o…
    Lees meer
  10. Rapport 19 januari 2017

    2017/009 Openbaar Lichaam Bonaire geeft geen uitsluitsel op verzoek om handhaving tegen steenhakkerij

    Een man heeft overlast van zijn buurman die grote stenen aanvoert en daar klein laat hakken. Hij wil een muur bouwen om zijn terrein af te zetten. Volgens de buurman is dat legaal. De man meldt de overlast bij het OLB. Het OLB gaat langs en laat weten onderzoek te gaan doen. De man verneemt steeds maar niets van het OLB en de overlast houdt aan. Hij klaagt bij de Nationale ombudsman dat het OLB niet laat weten of het handhavend gaat optreden tegen de steenhakkerij. Tijdens het onderzoek van de ombudsman laat het OLB weten dat het niet gaat handhaven omdat het slechts voorbereidende werkzaamheden betreft. De ombudsman vindt dat het OLB niet behoorlijk heeft gehandeld door de man lange tijd in het ongewisse te laten. Hij beveelt het OLB aan om zo spoedig als mogelijk maar uiterlijk binnen een maand een besluit te nemen op het verzoek om handhaving.
    Lees meer