Vind hier nieuws, rapporten en meer over verschillende thema's en publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

834 resultaten gevonden

  1. Rapport 8 februari 2017

    2017/018 Uitbreiding ijsboerderij Gulpen-Wittem veroorzaakt onduidelijkheid bij buren

    Achterburen van ijsboerderij Gulpen-Wittem klagen over de uitbreiding van de ijsboerderij bij de gemeente. Ze hebben overlast door geluid en parkeren. De gemeente heeft de verwachting gewekt dat zij juist de ijsboerderij zou laten beëindigen. De ombudsman merkt op dat de bestuursrechtelijke procedure met samenstelling van handhaving en/of legalisatie voor burgers lastig te begrijpen is. Hij doet de aanbeveling om met de achterburen in gesprek te gaan.
    Lees meer
  2. Rapport 8 februari 2017

    2017/016 Burgemeester gemeente Aa en Hunze laat conflict onnodig escaleren door onvoldoende te luisteren

    Bij een net gescheiden man staat een wijkagent met het echtscheidingsdossier voor de deur om enkele spullen uit de inboedel op te halen. De man schrikt erg van dit bezoek en vraagt om de volgende dag terug te komen. Dan verschijnen er drie andere personen, waaronder een medewerker van de gemeente. Hij weigert de gevraagde spullen mee te geven. Later hoort hij dat zijn ex-partner de burgemeester heeft ingeschakeld, die vervolgens een medewerker heeft gevraagd de situatie te bekijken. Ondanks zijn vragen blijft het onduidelijk waarom dit is gebeurd. Ook in de interne klachtenprocedure krijgt hij geen gehoor. Hij klaagt hierover bij de Nationale ombudsman. De burgemeester heeft de geboden mogelijkheden om het conflict te de-escaleren niet aangegrepen. De ombudsman vraagt de burgemeester om opnieuw het gesprek aan te gaan en alsnog zijn excuses te maken.
    Lees meer
  3. Rapport 7 februari 2017

    2017/017 Onverwacht bezoek van schuldeisers en politie voor spookbewoners koophuis Dordrecht

    Man heeft huis gekocht in Dordrecht en doet bij de gemeente aangifte van verhuizing. De gemeente laat na hem te informeren over andere inschrijvingen op dat adres. Hij krijgt onverwacht bezoek van schuldeisers en de politie voor mensen die op zijn adres staan ingeschreven. Na zijn verzoek schrijft de gemeente de spookbewoners uit. De ombudsman doet de aanbeveling om bij aangifte van verhuizing altijd andere inschrijvingen op dat adres te controleren.
    Lees meer
  4. Column 21 januari 2017

    Geef burgers kans om stem te laten horen

    Weet u het nog? In juni vorig jaar vertelde ik u over Tonnie*. Bij Tonnie in de buurt worden regelmatig evenementen georganiseerd. Leuk natuurlijk, maar soms kunnen evenementen voor behoorlijk wat overlast zorgen voor omwonenden. Daarom wil ze graag goed o…
    Lees meer
  5. Rapport 19 januari 2017

    2017/009 Openbaar Lichaam Bonaire geeft geen uitsluitsel op verzoek om handhaving tegen steenhakkerij

    Een man heeft overlast van zijn buurman die grote stenen aanvoert en daar klein laat hakken. Hij wil een muur bouwen om zijn terrein af te zetten. Volgens de buurman is dat legaal. De man meldt de overlast bij het OLB. Het OLB gaat langs en laat weten onderzoek te gaan doen. De man verneemt steeds maar niets van het OLB en de overlast houdt aan. Hij klaagt bij de Nationale ombudsman dat het OLB niet laat weten of het handhavend gaat optreden tegen de steenhakkerij. Tijdens het onderzoek van de ombudsman laat het OLB weten dat het niet gaat handhaven omdat het slechts voorbereidende werkzaamheden betreft. De ombudsman vindt dat het OLB niet behoorlijk heeft gehandeld door de man lange tijd in het ongewisse te laten. Hij beveelt het OLB aan om zo spoedig als mogelijk maar uiterlijk binnen een maand een besluit te nemen op het verzoek om handhaving.
    Lees meer
  6. Nieuwsbericht 19 januari 2017

    Publicatie Factchecker SER over windturbines voldoende zorgvuldig

    De Sociaal Economische Raad (SER) heeft zich voldoende actief opgesteld om iedere vorm van vooroordeel of (schijn van) partijdigheid te vermijden bij de totstandkoming van de zogenaamde online factchecker over voor- en nadelen van windturbines. Dat conclud…
    Lees meer
  7. Rapport 16 januari 2017

    2017/006 Waterschap De Dommel wijst verzoek om kwijtschelding af

    Vrouw vraagt het waterschap De Dommel om kwijtschelding van de aanslagen zuiveringsheffing en watersysteemheffing. Het waterschap vraagt de vrouw om bewijsstukken. Het waterschap wijst haar verzoek af en nadat de vrouw in beroep is gegaan toch toe. De ombudsman vindt dat het waterschap de afwijzing op verschillende gronden heeft gemotiveerd. Hij doet de aanbeveling dat het waterschap de vrouw de wijziging in standpunt uitlegt.
    Lees meer
  8. Rapport 10 januari 2017

    Rapportbrief: Gemeente Gemert-Bakel informeert burger niet actief over verloop en duur handhavingstraject

    Een man woont om de hoek van een autobedrijf. Hij ervaart overlast omdat de auto's op de openbare weg en het fietspad worden gezet. Hij meldt de overlast bij de gemeente. Daaruit blijkt dat het bedrijf illegale activiteiten verricht. De man verzoekt om handhaving, maar de gemeente doet niets. Een paar jaar later krijgt de eigenaar een gedoogbeschikking voor vijf jaar op voorwaarde dat een andere locatie zou worden gezocht. De gemeente gaat uiteindelijk handhaven als de man na 5 jaar weer contact opneemt. De man leest vervolgens jaren later in een nieuwsblad dat er een vergunning verleend wordt. De vergunning is inmiddels gegeven omdat hij niet in bezwaar is gegaan. De Nationale ombudsman vindt dat de man niet goed is geïnformeerd gedurende het handhavingstraject en dat er onvoldoende voortvarend is gehandeld. Hij doet de gemeente een aantal aanbevelingen voor toekomstige handhavingsverzoeken. (2016.15183).
    Lees meer
  9. Column 24 december 2016

    Dakloos met baby

    Kalila*is gevlucht uit Syrië en in Nederland terechtgekomen. Samen met haar paar maanden oude baby heeft zij een verblijfsvergunning gekregen. Eindelijk een veilige en warme kerst met een dak boven hun hoofd. Of toch niet? Met de verblijfsvergunning op zak…
    Lees meer
  10. Rapport 22 december 2016

    2016/123 Gemeente Apeldoorn heeft onvoldoende oog voor omwonenden door late besluitvorming bij evenementen

    Bij een man in de buurt worden regelmatig evenementen georganiseerd. Als hij hoort dat er een evenement in een café om de hoek wordt georganiseerd vraag hij de gemeente om hem tijdig te informeren over de vergunningverlening. De gemeente laat weten dat de vergunning nog niet is verleend en op reguliere wijze bekend zal worden gemaakt. Uiteindelijk vindt de bekendmaking plaats na het evenement. De man voelt zich niet serieus genomen. De Nationale ombudsman is het met de man eens. Hij beveelt de gemeente aan om het besluitvormingsproces rondom evenementen zo in te richten dat omwonenden tijdig op de hoogte zijn en eventueel bezwaar kunnen indienen.
    Lees meer