Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

894 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 17 april 2018

    Ombudsman onderzoekt inburgering

    De Nationale ombudsman start een onderzoek naar inburgering. In dit onderzoek brengt hij het perspectief van de inburgeraar actief in bij de voorgenomen stelselherzieningen van de verantwoordelijk minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Daarbij is o…
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 11 april 2018

    Overheid, denk in mogelijkheden! Ombudsman: praktijk voor burgerinitiatief weerbarstig

    Bianca woont haar hele leven al in een volkswijk. Als gevolg van de crisis ziet ze in 2014 de werkloosheid in haar wijk toenemen. Door financiële problemen kunnen mensen hun huisdieren niet goed voeden en verzorgen. Zo ontstaat het idee van de Dierenvoedse…
    Lees meer
  3. Onderzoek 10 april 2018

    2018/020 Waar een wil is: onderzoek naar de rol van overheidsinstanties bij burgerinitiatieven

    Burgers nemen steeds vaker zelf initiatief op terreinen waar voorheen de overheid een taak op zich nam: burgers die zelf de publieke ruimte inrichten, de veiligheid in de wijk bewaken of het vervoer van de ouderen uit het dorp naar het ziekenhuis zelf ter hand willen nemen. Dat levert voor de overheid nieuwe uitdagingen en vraagstukken op. De ombudsman heeft onderzocht wat burgers van de overheid mogen verwachten en heeft daarvoor 3 uitgangspunten en een aantal aanbevelingen vastgesteld.
    Lees meer
  4. Rapport 3 april 2018

    2018/011 Gemeente Nijmegen informeert niet juist over plannen rondom de verondieping van de Zandse plas

    Een man klaagt over de wijze waarop de gemeente Nijmegen hem heeft geïnformeerd over de verondieping van de Zandse plas en de aard van het slib dat de gemeente daarvoor wil gebruiken. De man vroeg dit aan de gemeente omdat hij een bouwkavel nabij de plas wilde kopen. De ombudsman stelt een onderzoek in. En oordeelt dat van de gemeente verwacht had mogen worden dat was nagegaan wat de man onder vervuild slib verstond. Dan had de gemeente direct duidelijkheid kunnen scheppen. De ombudsman acht de klacht dan ook gegrond.
    Lees meer
  5. Rapport 15 maart 2018

    2018/008 Gemeente Maastricht handelt niet verkeerd in klacht over privacyschending bij een spitsmijdenproject

    Een vrouw klaagt erover dat de gemeente Maastricht haar privacy heeft geschonden. Ze hebben gegevens over haar deelname aan het verkeer gebruikt voor de uitnodiging voor een spitsmijdenproject. De ombudsman vindt dat de gemeente voldoende rekening heeft gehouden met de persoonlijke levenssfeer van de vrouw. De gemeente heeft haar burgers vooraf geïnformeerd over het project en manier om deelname te weigeren.
    Lees meer
  6. Rapport 19 februari 2018

    Rapportbrief: gemeente Oldambt vernietigt ten onrechte documenten na emigratie van een familie

    De gemeente Oldambt vernietigt een aantal documenten na de emigratie van een familie, ondanks verzoeken om die documenten aan hen te overhandigen. De familie klaagt hierover bij de Nationale ombudsman. Ook klagen zij over de wijze van klachtbehandeling. De ombudsman heeft een beperkt onderzoek gedaan hiernaar. De gemeente laat weten dat het geen goede keuze is geweest om de documenten te vernietigen. In deze situatie luistert het extra nauw wat er gezegd wordt en hoe er uitleg wordt gegeven. De ombudsman geeft de gemeente een aantal aandachtspunten mee. (2017.18825)
    Lees meer
  7. Rapport 5 februari 2018

    Rapportbrief: Gemeente Emmen behandelt klacht partijdig en onprofessioneel

    Een inwoner van de gemeente Emmen vindt dat zijn klantmanager intimiderend gedrag vertoont. Hij klaagt erover bij de Nationale ombudsman dat zijn klacht door de gemeente ongegrond is verklaard. De ombudsman vindt dat de gemeente zich onpartijdig had moet gedragen. Het is niet professioneel om de klachtbehandeling door de teamleider van de klantmanager te laten doen. De gemeente heeft inmiddels excuses aangeboden en trekt lering uit deze zaak. (2016.33232)
    Lees meer
  8. Rapport 16 januari 2018

    2018/002 Gemeente Zeist informeert voldoende over verkoop van groenstrook maar is niet transparant als er vragen over zijn

    Een vrouw klaagt over een gebrek aan antwoorden van de gemeente Zeist op de vragen over de verkoop van een aantal groenstroken in haar straat. Die is nu een stuk minder groen. De ombudsman vindt dat de gemeente de betrokken bewoners goed heeft geïnformeerd over de beslissing tot verkoop van het groen. Maar op vragen van de vrouw over de gang van zaken rondom de verkoop heeft de gemeente onvoldoende gereageerd.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  9. Nieuwsbericht 16 januari 2018

    Ombudsman brengt Tweede Kamer zorgen situatie Groningen over

    Dinsdag 16 januari debatteert de Tweede Kamer over de gevolgen van de gaswinning in Groningen. De ombudsman geeft de Kamer in een brief zijn zorgen mee om bij de beraadslaging over het schadeprotocol te betrekken. Het is cruciaal dat de belangen van de Gro…
    Lees meer
  10. Nieuwsbericht 12 januari 2018

    Weer zicht op de toekomst: Groningers, meld klachten bij de Nationale ombudsman

    De Nationale ombudsman en Kinderombudsman maken zich al langere tijd grote zorgen over de Groninger aardgasproblematiek. In april 2017 deden zij een dringend beroep op het kabinet om verantwoordelijkheid te nemen. De gesprekken die de ombudsman het afgelop…
    Lees meer