Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

850 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 18 mei 2017

    Ombudsman onderzoekt klachten Stichting Platform Keelbos over Homo ontmoetingsplaatsen

    De Nationale ombudsman opent een onderzoek naar twee klachten van de Stichting Platform Keelbos over Homo Ontmoetingsplaatsen (HOP’s). De Stichting Platform Keelbos heeft een aantal klachten bij de Nationale ombudsman ingediend over verschillende overheids…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  2. Nieuwsbericht 17 mei 2017

    Hebt u als woonwagenbewoner een klacht over de gemeente? Wat kunt u doen?

    De Nationale ombudsman ontving verschillende klachten en signalen van woonwagenbewoners over het tekort aan standplaatsen binnen hun gemeente. Woonwagenbewoners hebben een eigen cultuur waarbij het wonen in een woonwagen essentieel is. De ombudsman is vori…
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 17 mei 2017

    Kabinet moet einde maken aan discriminerend standplaatsenbeleid woonwagenbewoners

    Een betrouwbare overheid beschermt de woonwagencultuur met beleid dat voldoende standplaatsen waarborgt. In zijn rapport 'Woonwagenbewoner zoekt standplaats' laat de Nationale ombudsman weten dat het kabinet hierin het voortouw moet nemen en moet zorgen vo…
    Lees meer
  4. Onderzoek 17 mei 2017

    2017/060 Onderzoek naar de betrouwbaarheid van de overheid voor woonwagenbewoners

    Een betrouwbare overheid beschermt de woonwagencultuur met beleid dat voldoende standplaatsen waarborgt. In zijn rapport 'Woonwagenbewoner zoekt standplaats' laat de Nationale ombudsman weten dat het kabinet hierin het voortouw moet nemen en een einde moet maken aan discriminerend standplaatsenbeleid. Er moet een regie voerend ministerie komen. Niet alle gemeenten zijn zich voldoende bewust van de bijzondere positie van de woonwagencultuur. Zij handelen daardoor niet betrouwbaar in het borgen van die cultuur.
    Lees meer
  5. Column 13 mei 2017

    Tussen gemeenten heen en weer gepingpongd

    Ko* leidt al jaren een zwervend bestaan. Om toch belangrijke post te kunnen ontvangen staat hij ingeschreven bij de gemeente Dordrecht. Tenminste, dat dacht hij. De gemeente verloor hem uit het oog en werd, zonder dat hij het wist, uitgeschreven uit de Bas…
    Lees meer
  6. Column 6 mei 2017

    We spreken een andere taal

    Baukje* krijgt hulp bij haar huishouden. Ook helpt iemand haar bij haar dagindeling. Baukje kan dit niet alleen. Ze is erg blij met deze zorg die ze krijgt vanuit haar gemeente. In januari 2015 bekijkt de gemeente het aantal uur hulp aan haar opnieuw. Het…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  7. Rapport 18 april 2017

    2017/053 Gemeente Simpelveld maakt geen duidelijke afspraken bij informele aanpak van bezwaarschrift

    Een vrouw dient namens een cliënt een bezwaarschrift in op de aanvraag om een gehandicaptenparkeerkaart. De gemeente stelt een second opinion voor als de vrouw het bezwaar intrekt. De vrouw trekt het bezwaar niet in omdat ze mogelijk nog proceskostenvergoeding wil vragen. De gehandicaptenkaart wordt afgegeven maar de gemeente weigert een beslissing op het bezwaar te nemen omdat het op informele wijze is afgehandeld. De Nationale ombudsman vindt dat de gemeente alsnog een beslissing op het bezwaar had moeten nemen. De gemeente trekt alsnog het bezwaar in en vergoedt de proceskosten. De ombudsman vraagt de gemeente om voortaan duidelijke afspraken te maken bij een informele aanpak.
    Lees meer
  8. Column 8 april 2017

    Kwijtschelding: hoe pak je het aan?

    Sientje* krijgt bericht van haar waterschap. Het is weer tijd om waterschapsbelasting te betalen. Sientje verdient niet veel. Daarom vraagt ze haar waterschap of ze niet hoeft te betalen. Ze vraagt dus om ‘kwijtschelding’ van haar waterschapsbelasting. Dat…
    Lees meer
  9. Nieuwsbericht 6 april 2017

    Een fundament met scheuren: stop met bouwen op wantrouwen en neem Groningers serieus

    In een oproep aan het nieuwe kabinet laten de Nationale ombudsman en Kinderombudsman weten dat het fundament van vertrouwen tussen overheid en inwoners in het Groninger aardgasgebied inmiddels grote scheuren vertoont. Terwijl er de komende jaren nog heel v…
    Lees meer
  10. Onderzoek 31 maart 2017

    2017/045 De kunst van handhaven

    Behoorlijk handhaven, dat is een complexe aangelegenheid omdat het in de kern om botsende belangen gaat. Iedereen kent de voorbeelden: een café blijft te lang open en omwonenden ervaren overlast, buren bouwen zonder vergunning een schuurtje dat te dicht op de erfgrens staat, een evenement in de buurt zorgt voor dagenlange geluidsoverlast. De Nationale ombudsman ontvangt jaarlijks een substantieel aantal klachten over de wijze van handhaving door gemeenten. Net verschenen is het rapport ´de kunst van handhaven´, met daarin drie lessen voor gemeenten.
    Lees meer