Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

876 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 9 oktober 2017

    Burgerinitiatieven: Waar loop jij tegen aan?

    Burgerinitiatieven zijn niet meer uit de samenleving weg te denken. Burgers die zelf de publieke ruimte inrichten, de veiligheid in de wijk bewaken, de opvang van asielzoekers op zich willen nemen of het vervoer van de ouderen uit het dorp naar het ziekenh…
    Lees meer
  2. Rapport 9 oktober 2017

    2017/108 Belastingkantoor Locosensus-Tricijn moet beslissing telefoonkosten beter motiveren

    Man belt het Gemeenschappelijk Belastingkantoor Locosensus-Tricijn (BGLT) in Zwolle en krijgt maar geen contact, hij moet eindeloos wachten. Het BGLT weigert telefoonkosten van €10 te vergoeden, maar heeft het weigeren van de vergoeding onvoldoende gemotiveerd. De Nationale ombudsman vindt dat het BGLT zich coulant opstelt door het aanbieden van excuses.
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 6 oktober 2017

    Spelregels Koopinstrument en rol Nationaal Coördinator Groningen niet helder

    De Nationale ombudsman heeft onderzoek gedaan naar de uitvoering van het zogenaamde Koopinstrument. Dit instrument is een manier voor Groningers met onverkoopbare woningen in het gaswinningsgebied om deze aan de overheid kwijt te raken. Reinier van Zutphen…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  4. Rapport 4 oktober 2017

    2017/109 Heldere spelregels voor Koopinstrument van Nationaal Coördinator Groningen?

    De familie Van Noord woont in het Groninger gaswinningsgebied en voelt zich gevangen in eigen huis, omdat hun huis onverkoopbaar blijkt. Zij wil graag gebruik maken van het zogenaamde Koopinstrument van de Nationaal Coördinator Groningen. Een manier voor Groningers met onverkoopbare woningen om deze aan de overheid kwijt te raken. Maar de familie hoort per brief dat zij niet is geselecteerd. De familie is het niet eens met de afwijzing en de wijze waarop zij hierover geïnformeerd is en dient bij de ombudsman een klacht in. De Nationale ombudsman doet onderzoek naar de uitvoering van het Koopinstrument en constateert dat de bestuurlijke spaghetti in Groningen nog steeds op het bord ligt.
    Lees meer
  5. Rapport 4 oktober 2017

    2017/106 Gemeente Aalten treedt onvoldoende de-escalerend op bij overlastkwestie café

    Begin 2012 opende café Malle Babbel in Aalten haar deuren. Het café trok veel klanten, veelal jongeren. Door het grote aantal bezoekers ontstond er (geluids)overlast. De overbuurvrouw van het café meldde dit bij het café en ook bij de gemeente. Naar aanleiding daarvan isoleerde de eigenaar het café. De overlast bleef echter, vier jaar lang werden er geluidsmetingen gedaan en overleg gevoerd tussen de partijen. Zowel de café eigenaar als de overbuurvrouw wendden zich in 2016 los van elkaar tot de Nationale ombudsman om te klagen over de wijze waarop de gemeente in deze situatie met hen omging. In een beschouwend rapport biedt de Nationale ombudsman inzicht in de tegenover elkaar staande perspectieven van beide verzoekers. Door specifieke momenten te bekijken en te beschrijven wat er is gebeurd, vormt zich een goed beeld waardoor op deze momenten de situatie kon escaleren en wat daaruit geleerd kan worden.
    Lees meer
  6. Rapport 2 oktober 2017

    Rapportbrief: Belastingdienst Toeslagen reageert niet tijdig op verzoek om kwijtschelding

    Een man dient bij de Belastingdienst Toeslagen een verzoek in om kwijtschelding voor zijn huurtoeslagschuld. Een jaar later ontvangt hij een aanmaning. Ondanks herhaalde verzoeken is het verzoek op dat moment nog niet behandeld. Om kosten te voorkomen betaalt zijn vader de vordering. De Nationale ombudsman oordeelt dat het verzoek om kwijtschelding eerder had moeten worden behandeld en vraagt de Belastingdienst om een gepaste oplossing.
    Lees meer
  7. Column 30 september 2017

    Voor alle duidelijkheid

    Harold* huurt een mooi appartement in het centrum van Rotterdam. Harold en zijn verhuurder worden het niet eens over een verhoging van de servicekosten. Hij besluit de Huurcommissie te vragen om een uitspraak over dit geschil. Bij de Huurcommissie kan je t…
    Lees meer
  8. Rapport 28 september 2017

    2017/107 Openbaar lichaam Saba niet verantwoordelijk voor grensbepaling eigen grond

    Twee bewoners van Saba kopen in 1962 een stuk grond aan de zuidkust van het eiland. In 2015 bepaalt de rechter dat de familie van de kopers mede-eigenaar is geworden. Dan blijkt dat de grenzen van het perceel nog niet zijn vastgelegd in het kadaster. Het openbaar lichaam Saba geeft de nieuwe eigenaren de namen van de buren, om samen de onderlinge grenzen aan te wijzen. De ombudsman vindt dat het openbaar lichaam juist heeft gehandeld en behulpzaam is geweest bij de registratie van de grond.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  9. Nieuwsbericht 28 september 2017

    Van een koude kermis thuiskomen

    Voor de een is het vooral leuk of lucratief; voor de ander geeft het vooral overlast. In de gemeente bestaan verschillende wensen rondom evenementen. Daar waar verschillende en botsende belangen bestaan, is het voor de gemeente lastig om het voor iedereen…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  10. Onderzoek 28 september 2017

    Wat mogen omwonenden van hun gemeente verwachten bij evenementen?

    Van een koude kermis thuiskomen
    Lees meer
    Onderwerpen: