Vind hier nieuws, rapporten en meer over verschillende thema's en publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

829 resultaten gevonden

  1. Column 21 januari 2017

    Geef burgers kans om stem te laten horen

    Weet u het nog? In juni vorig jaar vertelde ik u over Tonnie*. Bij Tonnie in de buurt worden regelmatig evenementen georganiseerd. Leuk natuurlijk, maar soms kunnen evenementen voor behoorlijk wat overlast zorgen voor omwonenden. Daarom wil ze graag goed o…
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 19 januari 2017

    Publicatie Factchecker SER over windturbines voldoende zorgvuldig

    De Sociaal Economische Raad (SER) heeft zich voldoende actief opgesteld om iedere vorm van vooroordeel of (schijn van) partijdigheid te vermijden bij de totstandkoming van de zogenaamde online factchecker over voor- en nadelen van windturbines. Dat conclud…
    Lees meer
  3. Rapport 10 januari 2017

    Rapportbrief: Gemeente Gemert-Bakel informeert burger niet actief over verloop en duur handhavingstraject

    Een man woont om de hoek van een autobedrijf. Hij ervaart overlast omdat de auto's op de openbare weg en het fietspad worden gezet. Hij meldt de overlast bij de gemeente. Daaruit blijkt dat het bedrijf illegale activiteiten verricht. De man verzoekt om handhaving, maar de gemeente doet niets. Een paar jaar later krijgt de eigenaar een gedoogbeschikking voor vijf jaar op voorwaarde dat een andere locatie zou worden gezocht. De gemeente gaat uiteindelijk handhaven als de man na 5 jaar weer contact opneemt. De man leest vervolgens jaren later in een nieuwsblad dat er een vergunning verleend wordt. De vergunning is inmiddels gegeven omdat hij niet in bezwaar is gegaan. De Nationale ombudsman vindt dat de man niet goed is geïnformeerd gedurende het handhavingstraject en dat er onvoldoende voortvarend is gehandeld. Hij doet de gemeente een aantal aanbevelingen voor toekomstige handhavingsverzoeken. (2016.15183).
    Lees meer
  4. Column 24 december 2016

    Dakloos met baby

    Kalila*is gevlucht uit Syrië en in Nederland terechtgekomen. Samen met haar paar maanden oude baby heeft zij een verblijfsvergunning gekregen. Eindelijk een veilige en warme kerst met een dak boven hun hoofd. Of toch niet? Met de verblijfsvergunning op zak…
    Lees meer
  5. Rapport 22 december 2016

    2016/123 Gemeente Apeldoorn heeft onvoldoende oog voor omwonenden door late besluitvorming bij evenementen

    Bij een man in de buurt worden regelmatig evenementen georganiseerd. Als hij hoort dat er een evenement in een café om de hoek wordt georganiseerd vraag hij de gemeente om hem tijdig te informeren over de vergunningverlening. De gemeente laat weten dat de vergunning nog niet is verleend en op reguliere wijze bekend zal worden gemaakt. Uiteindelijk vindt de bekendmaking plaats na het evenement. De man voelt zich niet serieus genomen. De Nationale ombudsman is het met de man eens. Hij beveelt de gemeente aan om het besluitvormingsproces rondom evenementen zo in te richten dat omwonenden tijdig op de hoogte zijn en eventueel bezwaar kunnen indienen.
    Lees meer
  6. Nieuwsbericht 16 december 2016

    Houtrookoverlast: wat kan de Nationale ombudsman wel en niet voor u doen?

    Met enige regelmaat ontvangt de Nationale ombudsman klachten van mensen die overlast ondervinden van het gebruik van houtkachels. Deze klachten en signalen waren voor de ombudsman aanleiding om zich meer in deze problematiek te verdiepen en te bekijken wel…
    Lees meer
  7. Rapport 7 december 2016

    Rapportbrief: Gemeente Zundert publiceert persoonsgegevens burger via besluitenlijst op het internet

    Een vrouw dient een verzoek in bij de gemeente Zundert op basis van de Wet openbaarheid bestuur. De gemeente wijst haar verzoek af en de vrouw dient een bezwaar in. De persoonsgegevens van de vrouw worden op de besluitenlijst van de gemeente vermeld en gepubliceerd op het internet. De vrouw vindt dat hiermee haar privacy wordt geschonden. De gemeente weigert de gegevens te verwijderen. De Nationale ombudsman vindt de formele opstelling van de gemeente niet burgergericht. De gemeente had in moeten gaan op de aangevoerde argumenten van de vrouw en zich oplossingsgericht moeten opstellen. De ombudsman gaat hierover met de gemeente in gesprek. (2016.02367)
    Lees meer
  8. Column 2 december 2016

    Is mijn gedrag integer?

    Frits* en Hubert* zijn twee betrokken bewoners van een klein dorp in het Zuiden van Nederland. Als bestuursleden zetten ze zich via een stichting in voor sport en evenementen in het dorp. De gemeente is op zoek naar een beheerder voor de lokale sporthal. F…
    Lees meer
  9. Rapport 1 december 2016

    2016/109 Openbaar lichaam Bonaire handelt niet oplossingsgericht bij verzoek om handhaving

    Verzoekers klagen over de wijze waarop het openbaar lichaam Bonaire heeft gereageerd op een verzoek om handhaving jegens degene die zonder vergunning een derde bouwlaag bouwt. Gelet op de rol die het OLB heeft als vergunningverlener/ handhaver, meent de Nationale ombudsman dat het aan het OLB is zich in te spannen om met partijen een oplossing te vinden. Hoewel de intentie er bij het OLB wel lijkt te zijn, is van deze aanpak nog niet gebleken. De klacht is in zoverre gegrond.
    Lees meer
  10. Rapport 15 november 2016

    2016/101 Gemeente Utrecht informeert niet eenduidig en begrijpelijk over gewijzigde regelgeving Wmo

    Vrouw krijgt huishoudelijke hulp via de gemeente. Ze wordt gekort op haar uren huishoudelijke hulp als gevolg herindicatie en gewijzigde regelgeving van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). De gemeente bevestigt de vrouw dat ze in aanmerking komt voor een subsidieregeling ('Van Rijnpotje') en verwijst haar naar de zorgaanbieder. De vrouw raakt in verwarring als ze van de gemeente een algemene brief over het gewijzigde beleid ontvangt. Hier gaan ze niet in op de contacten die de vrouw heeft gehad. Ze klaagt erover dat ze onjuist is geïnformeerd over de wijzigingen en haar mogelijkheden. De Nationale ombudsman vindt dat de gemeente de vrouw had moeten voorzien van eenduidige en begrijpelijke informatie.
    Lees meer