Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

887 resultaten gevonden

  1. Rapport 16 januari 2018

    2018/002 Gemeente Zeist informeert voldoende over verkoop van groenstrook maar is niet transparant als er vragen over zijn

    Een vrouw klaagt over een gebrek aan antwoorden van de gemeente Zeist op de vragen over de verkoop van een aantal groenstroken in haar straat. Die is nu een stuk minder groen. De ombudsman vindt dat de gemeente de betrokken bewoners goed heeft geïnformeerd over de beslissing tot verkoop van het groen. Maar op vragen van de vrouw over de gang van zaken rondom de verkoop heeft de gemeente onvoldoende gereageerd.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  2. Nieuwsbericht 16 januari 2018

    Ombudsman brengt Tweede Kamer zorgen situatie Groningen over

    Dinsdag 16 januari debatteert de Tweede Kamer over de gevolgen van de gaswinning in Groningen. De ombudsman geeft de Kamer in een brief zijn zorgen mee om bij de beraadslaging over het schadeprotocol te betrekken. Het is cruciaal dat de belangen van de Gro…
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 12 januari 2018

    Weer zicht op de toekomst: Groningers, meld klachten bij de Nationale ombudsman

    De Nationale ombudsman en Kinderombudsman maken zich al langere tijd grote zorgen over de Groninger aardgasproblematiek. In april 2017 deden zij een dringend beroep op het kabinet om verantwoordelijkheid te nemen. De gesprekken die de ombudsman het afgelop…
    Lees meer
  4. Dossier 4 januari 2018

    Digitalisering

    De maatschappij is steeds meer aan het digitaliseren. De overheid gaat mee in die ontwikkeling. Dit heeft invloed op de relatie tussen burger en overheid en de manier waarop burger en overheid met elkaar communiceren. Voor veel burgers (en overheidsinstant…
    Lees meer
  5. Column 23 december 2017

    Naar boven

    De moeder van Kees* woont met haar 82 jaar nog steeds in hetzelfde huis als waar Kees is opgegroeid. Het is een fijne, veilige buurt met een winkelcentrum om de hoek. Mensen blijven er lang wonen en kijken naar elkaar om. Kees' moeder woont er dus heel fij…
    Lees meer
  6. Nieuwsbericht 19 december 2017

    Ombudsman vraagt minister van Infrastructuur en Waterstaat om informatie over betrekken burgers bij besluitvorming Lelystad Airport

    De Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, heeft de minister van Infrastructuur & Waterstaat een brief gestuurd met het verzoek om hem te informeren over inspraak en participatie van burgers met betrekking tot de besluitvorming rond Lelystad Airport. Zor…
    Lees meer
  7. Nieuwsbericht 4 december 2017

    Ombudsman vraagt Belastingdienst/Toeslagen om informatie over afschaffen huurtoeslag voor vakantiewoningen

    De Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, heeft de directeur van Belastingdienst/Toeslagen een brief gestuurd met het verzoek om hem te informeren over het afschaffen van de huurtoeslag voor bewoners van vakantiewoningen. De ombudsman volgt dit onderwer…
    Lees meer
  8. Column 18 november 2017

    Weer Nederlander op je 79ste

    Charlotte* is 79 jaar en woont al jaren in Parijs. In 1998 trouwde ze met Fransman Marcel*. Op het stadhuis van Parijs wordt haar gevraagd of ze de Franse nationaliteit wil krijgen. Maar Charlotte is bang dat ze dan haar Nederlandse nationaliteit verliest,…
    Lees meer
  9. Rapport 16 november 2017

    Rapportbrief: Gemeente Berkelland verbetert digitaal formulier verhuisaangifte

    Een inwoner van de Gemeente Berkelland doet digitaal verhuisaangifte via een formulier op de website van de gemeente. Doordat hij vervolgens geen huurtoeslag ontvangt, komt hij erachter dat zijn aangifte bij de gemeente niet is aangekomen. Na tussenkomst van de Nationale ombudsman past de gemeente het digitale formulier aan, zodat de burger voortaan zelf kan controleren of de aangifte wel bij de gemeente is aangekomen (2016.24459)
    Lees meer
  10. Rapport 14 november 2017

    2017/126 Gemeente Oldambt moet beëindigen van klachtbehandeling beter motiveren

    Een man stuurt grote hoeveelheden berichten naar de gemeente Oldambt omdat hij geen reactie ontvangt op informatieverzoeken omtrent de WOZ-waarde van zijn woning. Hij krijgt een brief van de burgemeester met een uitnodiging om te praten over de achtergrond van deze berichten. Hij weigert tot twee keer toe en krijgt dan een gedragslijn voor communicatie met de gemeente opgelegd. Ook is hiermee de klachtafhandeling afgerond. Volgens de Nationale ombudsman had de gemeente deze beslissing beter moeten onderbouwen.
    Lees meer
    Onderwerpen: