Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

882 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 4 december 2017

    Ombudsman vraagt Belastingdienst/Toeslagen om informatie over afschaffen huurtoeslag voor vakantiewoningen

    De Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, heeft de directeur van Belastingdienst/Toeslagen een brief gestuurd met het verzoek om hem te informeren over het afschaffen van de huurtoeslag voor bewoners van vakantiewoningen. De ombudsman volgt dit onderwer…
    Lees meer
  2. Column 18 november 2017

    Weer Nederlander op je 79ste

    Charlotte* is 79 jaar en woont al jaren in Parijs. In 1998 trouwde ze met Fransman Marcel*. Op het stadhuis van Parijs wordt haar gevraagd of ze de Franse nationaliteit wil krijgen. Maar Charlotte is bang dat ze dan haar Nederlandse nationaliteit verliest,…
    Lees meer
  3. Rapport 16 november 2017

    Rapportbrief: Gemeente Berkelland verbetert digitaal formulier verhuisaangifte

    Een inwoner van de Gemeente Berkelland doet digitaal verhuisaangifte via een formulier op de website van de gemeente. Doordat hij vervolgens geen huurtoeslag ontvangt, komt hij erachter dat zijn aangifte bij de gemeente niet is aangekomen. Na tussenkomst van de Nationale ombudsman past de gemeente het digitale formulier aan, zodat de burger voortaan zelf kan controleren of de aangifte wel bij de gemeente is aangekomen (2016.24459)
    Lees meer
  4. Rapport 14 november 2017

    2017/126 Gemeente Oldambt moet beëindigen van klachtbehandeling beter motiveren

    Een man stuurt grote hoeveelheden berichten naar de gemeente Oldambt omdat hij geen reactie ontvangt op informatieverzoeken omtrent de WOZ-waarde van zijn woning. Hij krijgt een brief van de burgemeester met een uitnodiging om te praten over de achtergrond van deze berichten. Hij weigert tot twee keer toe en krijgt dan een gedragslijn voor communicatie met de gemeente opgelegd. Ook is hiermee de klachtafhandeling afgerond. Volgens de Nationale ombudsman had de gemeente deze beslissing beter moeten onderbouwen.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  5. Nieuwsbericht 13 november 2017

    Problemen inwoners van Sint Maarten bij inschrijving BRP

    Bewoners van Sint Maarten die na de orkaan Irma naar Nederland zijn gekomen, hebben problemen met het inschrijven in de gemeentelijke Basisregistratie Personen. De Nationale ombudsman heeft de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties om ophel…
    Lees meer
  6. Rapport 31 oktober 2017

    2017/119 WOZ-waarde van woning naast motorclub ook met terugwerkende kracht verlagen

    De woning van een vrouw grenst aan het clubhuis van een motorclub. De club komt steeds vaker negatief in het nieuws en veroorzaakt overlast. De vrouw wil haar woning verkopen en komt erachter dat de WOZ-waarde te hoog is. Zij maakt meerdere keren bezwaar tegen de hoge waardering bij Cocensus. Om een rechtszaak te voorkomen verlaagt de heffingsambtenaar de waarde van de woning. Maar haar verzoek om waardevermindering over voorgaande jaren wijst hij af. De ombudsman vindt dat de argumenten van de ambtenaar niet transparant zijn en hij zijn beslissing moet heroverwegen.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  7. Nieuwsbericht 9 oktober 2017

    Burgerinitiatieven: Waar loop jij tegen aan?

    Burgerinitiatieven zijn niet meer uit de samenleving weg te denken. Burgers die zelf de publieke ruimte inrichten, de veiligheid in de wijk bewaken, de opvang van asielzoekers op zich willen nemen of het vervoer van de ouderen uit het dorp naar het ziekenh…
    Lees meer
  8. Rapport 9 oktober 2017

    2017/108 Belastingkantoor Locosensus-Tricijn moet beslissing telefoonkosten beter motiveren

    Man belt het Gemeenschappelijk Belastingkantoor Locosensus-Tricijn (BGLT) in Zwolle en krijgt maar geen contact, hij moet eindeloos wachten. Het BGLT weigert telefoonkosten van €10 te vergoeden, maar heeft het weigeren van de vergoeding onvoldoende gemotiveerd. De Nationale ombudsman vindt dat het BGLT zich coulant opstelt door het aanbieden van excuses.
    Lees meer
  9. Nieuwsbericht 6 oktober 2017

    Spelregels Koopinstrument en rol Nationaal Coördinator Groningen niet helder

    De Nationale ombudsman heeft onderzoek gedaan naar de uitvoering van het zogenaamde Koopinstrument. Dit instrument is een manier voor Groningers met onverkoopbare woningen in het gaswinningsgebied om deze aan de overheid kwijt te raken. Reinier van Zutphen…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  10. Rapport 4 oktober 2017

    2017/109 Heldere spelregels voor Koopinstrument van Nationaal Coördinator Groningen?

    De familie Van Noord woont in het Groninger gaswinningsgebied en voelt zich gevangen in eigen huis, omdat hun huis onverkoopbaar blijkt. Zij wil graag gebruik maken van het zogenaamde Koopinstrument van de Nationaal Coördinator Groningen. Een manier voor Groningers met onverkoopbare woningen om deze aan de overheid kwijt te raken. Maar de familie hoort per brief dat zij niet is geselecteerd. De familie is het niet eens met de afwijzing en de wijze waarop zij hierover geïnformeerd is en dient bij de ombudsman een klacht in. De Nationale ombudsman doet onderzoek naar de uitvoering van het Koopinstrument en constateert dat de bestuurlijke spaghetti in Groningen nog steeds op het bord ligt.
    Lees meer