Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

414 resultaten gevonden

  1. Rapport 24 maart 2017

    Rapportbrief: Man klaagt over taxatieproces van auto's door Domeinen Roerende Zaken

    Een man is het niet eens met de hoogte van de door Domeinen Roerende Zaken aangeboden bedragen voor zijn vier auto's. Hij klaagt hierover bij de Nationale ombudsmannen. De Nationale ombudsman bracht in 2007 een rapport uit over het taxatieproces bij Domeinen en deed de aanbeveling dat auto's die ouder zijn dan 25 jaar door een externe taxateur moeten worden getaxeerd. In het kader van het onderzoek van de Nationale ombudsman naar de huidige klacht liet Domeinen dat alsnog doen. Dit leidde ertoe dat verzoeker een aanvullende vergoeding van Domeinen kreeg. De Nationale ombudsman was van oordeel dat Domeinen op grond hiervan voldoende aan de tekortkoming was tegemoetgekomen. De Nationale ombudsman sloot dan ook zijn onderzoek.
    Lees meer
  2. Rapport 23 februari 2017

    2017/025 Fouten bij het CJIB leiden tot lange gijzeling

    Een man is meer dan een jaar in gijzeling genomen. Het CJIB had nagelaten na 180 dagen gijzeling contact met de man op te nemen om een betalingsregeling te treffen. Nadat de Nationale ombudsman contact opnam, heeft het CJIB de gemaakte fouten erkend en is de klacht naar tevredenheid opgelost. De maatregelen die het CJIB inmiddels heeft genomen, moeten ervoor zorgen dat dit soort langdurige en zinloze gijzelingen in de toekomst niet meer voorkomen.
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 23 februari 2017

    Minder burgers ten onrechte gegijzeld na verbetermaatregelen

    Mensen met openstaande boetes die geen geld hebben om te betalen, worden nauwelijks meer gegijzeld als dwangmiddel. Terwijl in 2014 nog 200.000 vorderingen tot gijzeling werden gedaan, is dat aantal in 2016 (van juli 2015-december 2016) teruggelopen tot 78…
    Lees meer
  4. Rapport 20 februari 2017

    2017/022 Staatssecretaris Infrastructuur en Milieu informeert niet over mogelijke inspraakprocedure

    Een man leest in een krant een artikel over een mogelijke verlenging van de startbaan van luchthaven Maastricht. De provincie Limburg hoopt dat de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu snel een gedoogbesluit hierover neemt. De man vraagt de staatssecretaris om een negatief besluit te nemen en hem hiervan een bericht te zenden. Hij heeft eerder vergeefs beroep ingesteld hiertegen. Volgens de staatssecretaris is er geen verzoek om een gedoogbesluit ontvangen en is een besluit niet aan de orde. De man klaagt er bij de Nationale ombudsman over dat hij niet is geïnformeerd over de inspraakprocedure en dat zijn klacht niet is behandeld. De ombudsman vindt dat de staatssecretaris navraag had moeten doen over zijn klacht. Ze zegt toe om voortaan telefonisch contact op te nemen en de burger beter te informeren.
    Lees meer
  5. Rapport 16 januari 2017

    2017/005 Auto met een alcoholslot. Weg is pech!

    Domeinen en Openbaar Ministerie verkopen een in beslag genomen auto waar een alcoholslot is ingebouwd. De ombudsman vindt dat het Openbaar Ministerie de verkoop had moeten opschorten. Domeinen heeft de auto voor meer geld verkocht dan de taxatiewaarde en dit geld aan verzoeker overgemaakt. Hij is daarmee voldoende gecompenseerd voor de extra kosten die hij heeft moeten maken. Wel had domeinen hem beter moeten informeren.
    Lees meer
  6. Rapport 10 januari 2017

    Rapportbrief: Gemeente Gemert-Bakel informeert burger niet actief over verloop en duur handhavingstraject

    Een man woont om de hoek van een autobedrijf. Hij ervaart overlast omdat de auto's op de openbare weg en het fietspad worden gezet. Hij meldt de overlast bij de gemeente. Daaruit blijkt dat het bedrijf illegale activiteiten verricht. De man verzoekt om handhaving, maar de gemeente doet niets. Een paar jaar later krijgt de eigenaar een gedoogbeschikking voor vijf jaar op voorwaarde dat een andere locatie zou worden gezocht. De gemeente gaat uiteindelijk handhaven als de man na 5 jaar weer contact opneemt. De man leest vervolgens jaren later in een nieuwsblad dat er een vergunning verleend wordt. De vergunning is inmiddels gegeven omdat hij niet in bezwaar is gegaan. De Nationale ombudsman vindt dat de man niet goed is geïnformeerd gedurende het handhavingstraject en dat er onvoldoende voortvarend is gehandeld. Hij doet de gemeente een aantal aanbevelingen voor toekomstige handhavingsverzoeken. (2016.15183).
    Lees meer
  7. Rapport 27 december 2016

    2016/126 RDW stuurt twee facturen voor één keuring en reageert niet op bezwaar

    Een man stuurt een keuringsaanvraag voor zijn camper naar de RDW. De camper wordt gekeurd en hij ontvangt twee facturen terwijl hij om één keuring had gevraagd. De RDW reageert inhoudelijk niet op zijn bezwaar. De ombudsman constateert dat de informatieverstrekking op verschillende momenten niet goed is gelopen. De RDW heeft tijdens het onderzoek laten weten dat zij de tweede factuur zal crediteren en de kosten zal terugbetalen.
    Lees meer
  8. Rapport 27 december 2016

    2016/125 RDW moet juiste informatie verstrekken over de kosten van een keuring

    Een man klaagt erover dat de RDW hem over de kosten van een keuring niet duidelijk heeft voorgelicht. De werkelijke kosten van de keuring waren veel hoger dan het richtbedrag dat RDW heeft gegeven. De ombudsman beveelt de RDW aan een deel van de kosten die boven het richtbedrag uitgingen terug te betalen. Daarnaast vindt de ombudsman dat de RDW ervoor moet zorgen dat burgers een juiste indicatie van de kosten van een keuring kunnen krijgen.
    Lees meer
  9. Rapport 27 december 2016

    2016/127 Politie en CBR moeten burger beter informeren bij twijfel aan rijvaardigheid

    Een man rijdt vanwege werkzaamheden tegen de rijrichting in omdat hij naar eigen zeggen de borden verkeerd begreep. De politie vermoedt dat er sprake is van onvoldoende rijvaardigheid en stuurt een mededeling naar het CBR. De man moet van het CBR een test ondergaan naar zijn rijvaardigheid. De Nationale ombudsman start een onderzoek dat zich richt zich op de vraag of de man voldoende werd geïnformeerd en gelegenheid kreeg om zijn kant van het verhaal te vertellen. Hij concludeert dat de burger hier te zeer buiten spel wordt gezet.
    Lees meer
  10. Rapport 20 december 2016

    2016/120 Domeinen handelt onjuist bij taxatie inbeslaggenomen auto

    De auto van een man wordt in beslag genomen door Domeinen. Het OM oordeelt dat de auto mag worden verkocht of vernietigd. Om te kunnen taxeren slaat wordt één raam van de auto ingeslagen. De autosleutels zijn namelijk al eerder door de politie aan de man teruggeven. Domeinen taxeert de auto op een waarde van 300 euro en vernietigt de auto. De rechter oordeelt dat de auto kan worden teruggegeven, maar omdat de auto is vernietigd biedt Domeinen de man de taxatiewaarde van de auto aan. Hij is het niet eens met dit bedrag. De Nationale ombudsman vindt dat Domeinen de autosleutels moest opvragen om de schade te beperken. Domeinen erkent onjuist gehandeld te hebben door waardevermindering toe te passen wegens het ontbreken van de autosleutels en biedt de man aanvullend een bedrag van 400 euro aan.
    Lees meer