Vind hier nieuws, rapporten en meer over verschillende thema's en publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

410 resultaten gevonden

  1. Rapport 16 januari 2017

    2017/005 Auto met een alcoholslot. Weg is pech!

    Domeinen en Openbaar Ministerie verkopen een in beslag genomen auto waar een alcoholslot is ingebouwd. De ombudsman vindt dat het Openbaar Ministerie de verkoop had moeten opschorten. Domeinen heeft de auto voor meer geld verkocht dan de taxatiewaarde en dit geld aan verzoeker overgemaakt. Hij is daarmee voldoende gecompenseerd voor de extra kosten die hij heeft moeten maken. Wel had domeinen hem beter moeten informeren.
    Lees meer
  2. Rapport 10 januari 2017

    Rapportbrief: Gemeente Gemert-Bakel informeert burger niet actief over verloop en duur handhavingstraject

    Een man woont om de hoek van een autobedrijf. Hij ervaart overlast omdat de auto's op de openbare weg en het fietspad worden gezet. Hij meldt de overlast bij de gemeente. Daaruit blijkt dat het bedrijf illegale activiteiten verricht. De man verzoekt om handhaving, maar de gemeente doet niets. Een paar jaar later krijgt de eigenaar een gedoogbeschikking voor vijf jaar op voorwaarde dat een andere locatie zou worden gezocht. De gemeente gaat uiteindelijk handhaven als de man na 5 jaar weer contact opneemt. De man leest vervolgens jaren later in een nieuwsblad dat er een vergunning verleend wordt. De vergunning is inmiddels gegeven omdat hij niet in bezwaar is gegaan. De Nationale ombudsman vindt dat de man niet goed is geïnformeerd gedurende het handhavingstraject en dat er onvoldoende voortvarend is gehandeld. Hij doet de gemeente een aantal aanbevelingen voor toekomstige handhavingsverzoeken. (2016.15183).
    Lees meer
  3. Rapport 27 december 2016

    2016/126 RDW stuurt twee facturen voor één keuring en reageert niet op bezwaar

    Een man stuurt een keuringsaanvraag voor zijn camper naar de RDW. De camper wordt gekeurd en hij ontvangt twee facturen terwijl hij om één keuring had gevraagd. De RDW reageert inhoudelijk niet op zijn bezwaar. De ombudsman constateert dat de informatieverstrekking op verschillende momenten niet goed is gelopen. De RDW heeft tijdens het onderzoek laten weten dat zij de tweede factuur zal crediteren en de kosten zal terugbetalen.
    Lees meer
  4. Rapport 27 december 2016

    2016/125 RDW moet juiste informatie verstrekken over de kosten van een keuring

    Een man klaagt erover dat de RDW hem over de kosten van een keuring niet duidelijk heeft voorgelicht. De werkelijke kosten van de keuring waren veel hoger dan het richtbedrag dat RDW heeft gegeven. De ombudsman beveelt de RDW aan een deel van de kosten die boven het richtbedrag uitgingen terug te betalen. Daarnaast vindt de ombudsman dat de RDW ervoor moet zorgen dat burgers een juiste indicatie van de kosten van een keuring kunnen krijgen.
    Lees meer
  5. Rapport 27 december 2016

    2016/127 Politie en CBR moeten burger beter informeren bij twijfel aan rijvaardigheid

    Een man rijdt vanwege werkzaamheden tegen de rijrichting in omdat hij naar eigen zeggen de borden verkeerd begreep. De politie vermoedt dat er sprake is van onvoldoende rijvaardigheid en stuurt een mededeling naar het CBR. De man moet van het CBR een test ondergaan naar zijn rijvaardigheid. De Nationale ombudsman start een onderzoek dat zich richt zich op de vraag of de man voldoende werd geïnformeerd en gelegenheid kreeg om zijn kant van het verhaal te vertellen. Hij concludeert dat de burger hier te zeer buiten spel wordt gezet.
    Lees meer
  6. Rapport 20 december 2016

    2016/120 Domeinen handelt onjuist bij taxatie inbeslaggenomen auto

    De auto van een man wordt in beslag genomen door Domeinen. Het OM oordeelt dat de auto mag worden verkocht of vernietigd. Om te kunnen taxeren slaat wordt één raam van de auto ingeslagen. De autosleutels zijn namelijk al eerder door de politie aan de man teruggeven. Domeinen taxeert de auto op een waarde van 300 euro en vernietigt de auto. De rechter oordeelt dat de auto kan worden teruggegeven, maar omdat de auto is vernietigd biedt Domeinen de man de taxatiewaarde van de auto aan. Hij is het niet eens met dit bedrag. De Nationale ombudsman vindt dat Domeinen de autosleutels moest opvragen om de schade te beperken. Domeinen erkent onjuist gehandeld te hebben door waardevermindering toe te passen wegens het ontbreken van de autosleutels en biedt de man aanvullend een bedrag van 400 euro aan.
    Lees meer
  7. Rapport 7 december 2016

    2016/111 CBR heeft terecht verzoek om schadevergoeding afgewezen

    Man zakt tweemaal voor zijn praktijkexamen, een special examen na het vier keer niet halen van het normale rijexamen. Hij twijfelt aan de juistheid van de beoordeling. Nadat hij uit de media heeft vernomen dat de examinator wordt beticht van grootschalige fraude bij praktijkexamens dient hij alsnog een klacht in. En vraagt hij schadevergoeding. Het CBR weigert hem de kosten van de praktijkexamens te vergoeden. Tijdens het onderzoek van de ombudsman heeft het CBR alsnog aanvullend onderzoek gedaan of de man ten onrechte is gezakt. De ombudsman vindt het redelijk dat het CBR op grond van dit onderzoek de schade niet vergoedt.
    Lees meer
  8. Rapport 22 november 2016

    2016/104 CBR verbetert informatieverstrekking over mentorexamens

    Een vrouw doet rijexamen, maar het blijkt een mentorexamen te zijn. Twee personen van het CBR rijden mee, zonder haar eigen rijinstructeur. Ze klaagt erover dat ze hier niet over is geïnformeerd. Om fraude te voorkomen horen kandidaten dit pas op de dag zelf. Deze informatie staat volgens de vrouw niet duidelijk op het mededelingenbord. Het CBR laat weten dat de informatieverstrekking over het meerijden niet op alle locaties op dezelfde wijze gebeurt. De Nationale ombudsman vindt het belangrijk dat de kandidaat van te voren wordt geïnformeerd over wat hij kan verwachten. Het CBR laat weten dat de informatieverstrekking over mentorexamens wordt verbeterd en vergoedt daarom uit coulance de kosten van haar examen. Ook gaat het CBR kijken of de instructeur bij een mentorexamen voortaan kan meerijden.
    Lees meer
  9. Nieuwsbericht 14 november 2016

    Meldpunt klachtbehandeling over boa's

    Momenteel is de ombudsman bezig met een onderzoek naar de klachtbehandeling over buitengewoon opsporingsambtenaar (boa's). Naar aanleiding van ons meldpunt over boa's hebben we via de mail en telefoon zo'n 80 signalen ontvangen. Het meldpunt was geopend va…
    Lees meer
  10. Column 8 oktober 2016

    Een moeizame rit

    Als Anneke* de jaarlijkse aanslag gemeentelijke belastingen en waterschapsheffingen in de bus krijgt, dient zij een verzoek tot kwijtschelding in bij de Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW). Dit verzoek wordt afgewezen omdat Anneke de ei…
    Lees meer