Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

1048 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 8 juni 2018

    Winkelsysteem gevangenissen verbeterd, maar nog niet op orde

    Een half jaar na zijn zorgenbrief over de gevangeniswinkels, constateert de Nationale ombudsman dat de winkels beter functioneren, maar nog niet op het gewenste niveau. Dit blijkt uit klachten en signalen van gedetineerden en andere betrokkenen. De Dienst…
    Lees meer
  2. Rapport 7 juni 2018

    2018/039 OM vergoedt alsnog terecht vliegticket voor man die ten onrechte verdacht werd van terroristisch misdrijf

    Man vertrekt naar het buitenland zonder iemand op de hoogte te stellen en wordt als vermist opgegeven door zijn familie. Bij een vlucht naar land Y wordt hij door de politie aangehouden omdat het Openbaar Ministerie een internationaal aanhoudingsbevel tegen hem heeft opgemaakt op grond van het Actieplan Integrale Aanpak Jihadisme. De man moet zelf een ticket betalen om naar Schiphol te gaan waar hij door de Nederlandse politie wordt aangehouden. Naderhand wordt de zaak geseponeerd en is hij ten onrechte als verdachte aangemerkt. Het OM weigert aanvankelijk het vliegticket te vergoeden. De Nationale ombudsman heeft er met instemming kennis van genomen dat het OM dat alsnog heeft gedaan.
    Lees meer
  3. Rapport 7 juni 2018

    2018/040 IND levert maatwerk bij spoedeisend geval zonder aanvrager daarover te informeren

    Vrouw vraagt een verblijfsvergunning aan. De IND beslist binnen zes maanden over zo'n aanvraag. De vrouw informeert tot tweemaal toe bij de IND naar de voortgang, want ze wil naar Marokko. Omdat de IND nog geen beslissing heeft genomen, koopt zij een terugkeervisum. Naderhand blijkt dat de IND twee dagen voor haar vertrek een beslissing heeft genomen. Uit onderzoek van de ombudsman blijkt dat de IND maatwerk heeft willen leveren om haar aanvraag te versnellen, maar haar daar niet over heeft geïnformeerd.
    Lees meer
  4. Rapport 4 juni 2018

    2018/036 Douane controleert koffer bij 100% controle zonder aanwezigheid van de eigenaar

    Een man klaagt erover dat de Douane op Schiphol zijn koffer na een vlucht vanuit Curaçao in het kader van de 100%-controle heeft gecontroleerd zonder zijn aanwezigheid. De Nationale ombudsman oordeelt dat de Douane daartoe bevoegd was. Wel geeft hij de Douane mee dat volledige informatieverstrekking aan de reizigers bij deze controles van belang is. De Douane verbetert naar aanleiding daarvan de informatieverstrekking over koffercontroles bij de 100%-controle op de informatieborden bij de gates en ook op haar internetsite en app. De Nationale ombudsman heeft hier met instemming van kennisgenomen.
    Lees meer
  5. Rapport 23 mei 2018

    2018/029 Politie Den Haag valt woning binnen ondanks aanwezigheid minderjarigen

    Arrestatieteam (AT) van de politie-eenheid Den Haag valt 's avonds laat een huis binnen op zoek naar een ontvoerde baby. Het gezin met vijf minderjarige kinderen slaapt. De man klaagt dat toestemming is gegeven voor de inval terwijl men wist dat er minderjarigen in huis waren en over de beschadigingen van zijn eigendommen door de politie. Het snelle handelen in dit geval vindt de Nationale ombudsman noodzakelijk. Wel had de officier van justitie de inzet van het AT beter moeten verantwoorden.
    Lees meer
  6. Column 12 mei 2018

    Onterecht verdacht

    Het is zaterdagavond. Zoals hij wel vaker doet, drinkt Maikel* een biertje met zijn vrienden. Na sluitingstijd staan ze nog wat te kletsen voor hun stamkroeg. Vanuit het niets staan er een aantal politieagenten voor hun neus. Met getrokken pistool…
    Lees meer
  7. Nieuwsbericht 8 mei 2018

    Ombudsman dringt bij justitie aan slachtoffers maatwerk te bieden

    De Nationale ombudsman vraagt justitie nogmaals om meer aandacht te besteden aan een goede uitvoering van het slachtofferbeleid. Hij vindt dat het OM toeschietelijker moet reageren als het slachtoffer ten onrechte uit het oog is verloren. De Nationale…
    Lees meer
  8. Nieuwsbericht 3 mei 2018

    Ombudsman behandelt geen klachten meer over de AIVD en de MIVD

    Burgers die klachten hebben over de Militaire Inlichtingen en veiligheidsdienst (MIVD) en de Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst (AIVD) kunnen die vanaf 1 mei niet meer indienen bij de Nationale ombudsman. Als gevolg van de Wet op de Inlichtingen-…
    Lees meer
  9. Column 28 april 2018

    Mijn ID, Jouw ID

    Gisteren vierden we Koningsdag. Een feestelijke dag waarop we massaal de vrijmarkten afstruinen en ook een dag waarop op allerlei plekken feesten worden georganiseerd. Twee jaar geleden geniet Bas* volop van alle feesten met zijn vrienden. Zijn vriend Luuk…
    Lees meer
  10. Rapport 19 april 2018

    2018/024 Slachtoffer loopt schadevergoeding mis

    Eigenaar van snorfiets doet bij de politie Amsterdam aangifte van diefstal en beschadiging ervan. De jeugdige dader wordt aangehouden en het OM draagt de zaak over aan Bureau Halt, maar vergeet te melden dat er schade is. De Nationale ombudsman vindt dat het OM de fout meteen had moeten erkennen in plaats van te blijven wijzen naar Bureau Halt. Hij vindt dat het OM de schade voor zijn rekening moet nemen.
    Lees meer