Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

974 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 12 maart 2017

    Klacht over handhaving door de gemeente? Wij denken graag met u mee!

    Bij de Nationale ombudsman in beeld De Nationale ombudsman ontvangt jaarlijks meer dan honderd klachten over de wijze van handhaving door gemeenten. Voor de ombudsman aanleiding om in 2010 een onderzoek uit eigen beweging in te stellen naar de wijze waarop…
    Lees meer
  2. Rapport 28 februari 2017

    2017/027 OM vernietigt in beslag genomen scooter tijdens beklagprocedure

    Een man rijdt op zijn motorscooter en wordt door de politie staande gehouden. Zijn scooter wordt in beslag genomen omdat het voertuigidentificatienummer niet goed zichtbaar blijkt. De man stelt beklag in. De rechter onderzoekt de echtheid van het identificatienummer en verklaart het beklag gegrond. De scooter blijkt al te zijn vernietigd. De man dient een verzoek om schadevergoeding in bij het Openbaar Ministerie (OM) maar deze wordt afgewezen. Hij klaagt over de gang van zaken bij de Nationale ombudsman. De ombudsman vindt dat de scooter bewaard moest worden totdat de rechter op het beklag had beslist. De man heeft zo geen mogelijkheid gehad om in de beklagprocedure zijn scooter terug te krijgen. Inmiddels heeft het OM contact opgenomen voor een schadevergoeding.
    Lees meer
  3. Rapport 23 februari 2017

    2017/025 Fouten bij het CJIB leiden tot lange gijzeling

    Een man is meer dan een jaar in gijzeling genomen. Het CJIB had nagelaten na 180 dagen gijzeling contact met de man op te nemen om een betalingsregeling te treffen. Nadat de Nationale ombudsman contact opnam, heeft het CJIB de gemaakte fouten erkend en is de klacht naar tevredenheid opgelost. De maatregelen die het CJIB inmiddels heeft genomen, moeten ervoor zorgen dat dit soort langdurige en zinloze gijzelingen in de toekomst niet meer voorkomen.
    Lees meer
  4. Nieuwsbericht 23 februari 2017

    Minder burgers ten onrechte gegijzeld na verbetermaatregelen

    Mensen met openstaande boetes die geen geld hebben om te betalen, worden nauwelijks meer gegijzeld als dwangmiddel. Terwijl in 2014 nog 200.000 vorderingen tot gijzeling werden gedaan, is dat aantal in 2016 (van juli 2015-december 2016) teruggelopen tot 78…
    Lees meer
  5. Column 18 februari 2017

    Bea en de boa

    Bea* meldt haar kind ziek bij school. Ze is altijd heel nauwkeurig in dat soort dingen omdat de school alles doorgeeft aan de leerplichtambtenaar. Bea fietst op de stoep. Een handhaver van de gemeente houdt haar staande en waarschuwt haar dat ze niet op de…
    Lees meer
  6. Rapport 15 februari 2017

    Rapportbrief: Domeinen Roerende Zaken taxeert inbeslaggenomen auto voldoende transparant

    Een man is bang dat zijn inbeslaggenomen auto voor een te lage prijs door Domeinen wordt verkocht. Hij wil de auto daarom door een zelf gekozen taxateur laten taxeren. De Nationale ombudsman oordeelt dat taxaties van auto's door Domeinen in het algemeen voldoen aan het vereiste van transparantie. In een later stadium kan verzoeker zijn bezwaren tegen de door Domeinen van zijn auto opgemaakte taxatie bezwaar maken (2017.00738).
    Lees meer
  7. Rapport 8 februari 2017

    2017/016 Burgemeester gemeente Aa en Hunze laat conflict onnodig escaleren door onvoldoende te luisteren

    Bij een net gescheiden man staat een wijkagent met het echtscheidingsdossier voor de deur om enkele spullen uit de inboedel op te halen. De man schrikt erg van dit bezoek en vraagt om de volgende dag terug te komen. Dan verschijnen er drie andere personen, waaronder een medewerker van de gemeente. Hij weigert de gevraagde spullen mee te geven. Later hoort hij dat zijn ex-partner de burgemeester heeft ingeschakeld, die vervolgens een medewerker heeft gevraagd de situatie te bekijken. Ondanks zijn vragen blijft het onduidelijk waarom dit is gebeurd. Ook in de interne klachtenprocedure krijgt hij geen gehoor. Hij klaagt hierover bij de Nationale ombudsman. De burgemeester heeft de geboden mogelijkheden om het conflict te de-escaleren niet aangegrepen. De ombudsman vraagt de burgemeester om opnieuw het gesprek aan te gaan en alsnog zijn excuses te maken.
    Lees meer
  8. Nieuwsbericht 1 februari 2017

    Justitie overschrijdt structureel termijnen van Mulderberoepen en verzetschriften

    Het Openbaar Ministerie houdt zich structureel niet aan de doorzendtermijn voor zogeheten Mulderberoepen. Burgers ervaren het als zeer onrechtvaardig dat zij hun rechten verliezen na de geringste termijnoverschrijding, terwijl aan de ruime overschrijdingen…
    Lees meer
  9. Onderzoek 1 februari 2017

    2017/010 Een onderzoek naar de doorzendtermijn van Mulderberoepen en de behandelingsduur van verzetschriften

    Het Openbaar Ministerie houdt zich structureel niet aan de doorzendtermijn voor zogeheten Mulderberoepen. Burgers ervaren het als zeer onrechtvaardig dat zij hun rechten verliezen na de geringste termijnoverschrijding, terwijl aan de ruime overschrijdingen door het Openbaar Ministerie geen enkele consequentie is verbonden.
    Lees meer
  10. Rapport 31 januari 2017

    2017/015 Politie Rotterdam handelt juist door man staande te houden en zich te laten identificeren

    Een man wordt gevraagd om tijdens een evenement foto's te maken, maar maakt ongevraagd foto's van kinderen. Ouders en beveiliging maken bezwaar en bellen de politie. De situatie lijkt uit de hand te lopen. De politie vraagt naar zijn ID, plaatst de man in een politieauto en bekijkt de foto's. De man klaagt hierover bij de Nationale ombudsman. De ombudsman vindt dat de politie juist heeft gehandeld. Ook klaagt de man over de klachtbehandeling door de klachtencommissie en het terreinverbod. Deze klachten zijn gegrond. De ombudsman geeft geen oordeel over het doorzoeken van de foto's.
    Lees meer