Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

1010 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 7 augustus 2017

    Ombudsman sluit onderzoek binnentreden vermoedelijke hennepkwekerijen af

    De Nationale ombudsman concludeert op basis van recente cijfers dat de politie niet onacceptabel vaak ten onrechte binnentreedt. Hij schrijft dit in een brief aan de korpschef van de politie.
    Lees meer
  2. Column 5 augustus 2017

    Van koopavond naar politiecel

    Amadi* werkt in een kledingwinkel. Het is donderdagavond, koopavond. Om kwart voor negen komen twee agenten, dat verrast Amadi. Ze nemen haar mee naar het politiebureau. Amadi vermoedt dan niet dat ze twee nachten in een politiecel zal doorbrengen. Ze is z…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  3. Rapport 2 augustus 2017

    Rapportbrief: Zorginstituut Nederland schakelt te snel een deurwaarder in

    Een man woont in België en werkt in Nederland. Hij heeft een betalingsregeling met het Zorginstituut Nederland voor een openstaand bedrag aan premie voor zijn zorgverzekering. Er gaat iets mis met de automatische incasso en het Zorginstituut stuurt vervolgens voor de betaling van de laatste twee bedragen afzonderlijke brieven. Door problemen met de postbezorging ontvangt de man slechts de betalingsherinneringen voor één van de bedragen. Hij betaalt het bedrag meteen. Het Zorginstituut schakelt een deurwaarder in voor de inning van het laatste bedrag. De deurwaarder legt beslag op het inkomen van de man en brengt daarvoor extra kosten in rekening. Het Zorginstituut erkent uiteindelijk achteraf dat het persoonlijk contact had moeten opnemen met de man alvorens een deurwaarder in te schakelen. (2016.45150)
    Lees meer
  4. Rapport 1 augustus 2017

    2017/093 Politie treedt terecht woning binnen maar moet wel eerst een machtiging aanvragen

    Politie krijgt 's ochtends melding dat sinds 02.00 's nachts een hond in een huis blaft. De melder maakt zich zorgen over de bewoonster. Na onderzoek bij de woning en buren, forceert de politie de voordeur omdat ze denken dat de vrouw in hulpeloze toestand is. Maar de vrouw is niet thuis, later blijkt ze die ochtend een weekendje weg. De politie brengt de losgebroken hond naar een asiel. De politie vergoedt de schade. De ombudsman vindt dat de politie zorgvuldig heeft gehandeld, maar wel eerst een machtiging had moeten aanvragen om binnen te treden.
    Lees meer
  5. Column 29 juli 2017

    Ik ga op reis en neem mee

    Danielle* is klaar voor de vakantie. Samen met dochtertje Floor* gaat ze een weekje genieten van de Turkse zon. De handbagage is gepakt en de dames gaan naar het vliegveld. Alles lijkt goed te gaan tot de paspoortcontrole. Hier vraagt een medewerker van de…
    Lees meer
  6. Rapport 27 juli 2017

    2017/090 Politie Zeeland-West-Brabant gebruikt wapenstok tegen personen die geen bedreiging vormen

    In een café in Oosterhout is vlak voor sluitingstijd een vechtpartij. De politie komt ter plaatste. De situatie wordt grimmiger als een agent valt en wordt geschopt door een omstander. Er komt assistentie en de straat wordt ontruimd. Verzoekers klagen erover dat de straat was ontruimd terwijl de verdachten al waren aangehouden. Ook klagen ze erover dat de politie disproportioneel geweld heeft gebruikt door met de wapenstok in te slaan op personen die geen bedreiging vormden. De Nationale ombudsman vindt de ontruiming aanvaardbaar. Het geweldgebruik met de wapenstok vindt hij niet professioneel.
    Lees meer
  7. Nieuwsbericht 26 juli 2017

    Update onderzoek ombudsman rechtshulpverzoek aan Thailand

    Op 29 maart is de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen een onderzoek gestart naar de klachten van de heer Van L. en zijn partner over een rechtshulpverzoek van Nederland aan Thailand. De klachten gaan over de manier waarop het Openbaar Ministerie (OM) i…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  8. Onderzoek 18 juli 2017

    2017/080 Burgerperspectief in het werk van de Rijksinspecties

    Het is Rijksinspecties de afgelopen jaren doorgaans goed gelukt zich meer te richten op burgers, in plaats van alleen op degenen die onder hun toezicht staan. Zo besteden zij in hun dienstverlening en contacten met burgers doorlopend aandacht aan ervaringen en klanttevredenheid. De Nationale ombudsman concludeert dit in zijn onderzoek naar de manier waarop Rijksinspecties het burgerperspectief een plek in hun werk geven. Wel kunnen zij de verwachtingen van burgers nog beter managen. Zo kunnen Rijksinspecties meer actief en structureel zichtbaar maken wat er met meldingen van burgers gebeurt en wat die opleveren.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  9. Nieuwsbericht 18 juli 2017

    Burger krijgt steeds meer plek in werk Rijksinspecties

    Het is Rijksinspecties de afgelopen jaren doorgaans goed gelukt zich meer te richten op burgers, in plaats van alleen op degenen die onder hun toezicht staan. Zo besteden zij in hun dienstverlening en contacten met burgers doorlopend aandacht aan ervaringe…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  10. Column 15 juli 2017

    De naamloze hardloper

    James* loopt drie keer per week hard. Hij rent zijn wijk uit, steekt de ringbaan over en is dan in het bos. Martin*, motoragent, ziet James slalommen tussen het verkeer op de ringbaan. Hij probeert James op het voetpad tegen te houden om hem aan te spreken…
    Lees meer