Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

217 resultaten gevonden

  1. Column 1 april 2017

    Een gewaarschuwd mens telt voor twee

    Desi* stopt met haar studie. Ze geeft dit netjes door aan DUO. Die laat haar weten dat haar studiefinanciering wordt stopgezet. Na een half jaar krijgt ze ineens rekeningen voor haar studentenreisproduct. Dit moet een vergissing zijn, denkt ze, want ze hee…
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 28 maart 2017

    Informatieverstrekking DUO moet effectiever om inschakelen deurwaarders te voorkomen

    De Nationale ombudsman Reinier van Zutphen constateert dat de standaard informatie-verstrekking van DUO over schulden niet aansluit bij de leefwereld van (oud‑)studenten. De helft van (oud-)studenten met een betalingsachterstand komt in aanraking met een d…
    Lees meer
  3. Onderzoek 27 maart 2017

    2017/040 Onderzoek naar de informatieverstrekking van DUO aan (oud-)studenten met een schuld

    Meer dan de helft van (oud-)studenten met een betalingsachterstand komt in aanraking met een deurwaarder. Zij weten niet dat er een probleem is met de aflossing van hun studielening of hebben hun reisproduct niet op tijd stopgezet. De ombudsman pleit voor meer effectieve en persoonlijk communicatie. DUO kan bijvoorbeeld persoonlijk contact opnemen met (oud-)studenten om betalingsachterstanden niet verder op te laten lopen. De ombudsman heeft daarnaast stevige kritiek op de manier van stopzetten van het studentenreisproduct.
    Lees meer
  4. Rapport 20 december 2016

    2016/118 Leerplichtambtenaar moet waarschuwing na luxe schoolverzuim goed motiveren

    Echtpaar wil trouwen in het buitenland en vraagt de scholen van hun kinderen in de gemeente Hoorn om drie dagen extra verlof. Van één van de kinderen geeft de school voorwaardelijke toestemming op grond van een werkgeversverklaring van de vrouw. Die kan zij (ook later) niet leveren. De leerplichtambtenaar geeft een officiële waarschuwing van vermoedelijk ongeoorloofd schoolverzuim. De ombudsman vindt dat de gemeente de beslissing beter hadden moeten motiveren.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  5. Nieuwsbericht 14 november 2016

    Meldpunt klachtbehandeling over boa's

    Momenteel is de ombudsman bezig met een onderzoek naar de klachtbehandeling over buitengewoon opsporingsambtenaar (boa's). Naar aanleiding van ons meldpunt over boa's hebben we via de mail en telefoon zo'n 80 signalen ontvangen. Het meldpunt was geopend va…
    Lees meer
  6. Column 16 april 2016

    De andere kant opkijken

    Ilse* is de dochter van Fred en Kim de Boer*. Zij kan niet zo goed omgaan met geld. Toen ze nog student was, kwam ze in de problemen met haar lesgeld, studiefinanciering en de OV-kaart. Aan het einde van haar studie had ze een schuld bij de Dienst Uitvoeri…
    Lees meer
  7. Doelgroep 15 maart 2016

    Kinderen

    Sinds 1 april 2011 is de Kinderombudsman hét adres in Nederland voor kinderrechten. Met de Kinderombudsman is Nederland een onafhankelijke instantie rijker, die zich inzet voor de rechten van het kind. Die rechten zijn in 1989 vastgelegd door de Verenigde…
    Lees meer
  8. Rapport 15 februari 2016

    2016/012 School en gemeente dragen niet bij aan tijdige inschrijving voor nieuwe leerling

    Vader kan zoon niet tijdig inschrijven voor middelbare school door een ruis in de communicatie van de gemeente en de school. De Nationale ombudsman vindt dat de gemeente door aan de formele regels vast te houden onvoldoende oplossingsgericht heeft gehandeld. De Kinderombudsman is van mening dat ook de school onvoldoende heeft gekeken naar een oplossing om toegang tot het onderwijs te bieden.
    Lees meer
  9. Rapport 2 februari 2016

    2016/010 DUO is eindverantwoordelijk voor behoorlijk optreden van ingeschakelde deurwaarder

    De vader van een scholier met schulden bij DUO dient een klacht in wegens onbehoorlijk optreden van een deurwaarder. DUO heeft de deurwaarder ingeschakeld, maar verwijst de vader met zijn klachten naar de tuchtrechter voor deurwaarders. Die vindt enkele klachten gegrond en legt in hoger beroep aan de deurwaarder een zwaardere sanctie op. De Nationale ombudsman concludeert dat DUO eindverantwoordelijk is voor het optreden van een ingeschakelde derde partij en adviseert DUO een ruimhartig financieel gebaar te maken richting de verzoeker.
    Lees meer
  10. Nieuwsbericht 27 januari 2016

    Nationale ombudsman verkent burgerperspectief inspecties

    De Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, heeft een verkenning gedaan naar wat burgers verwachten van Rijksinspecties. Burgers hebben vrijwel dagelijks te maken met de inspecties omdat zij toezicht houden op veel aspecten van ons dagelijks leven. Met de…
    Lees meer