Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

220 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 18 juli 2017

    Burger krijgt steeds meer plek in werk Rijksinspecties

    Het is Rijksinspecties de afgelopen jaren doorgaans goed gelukt zich meer te richten op burgers, in plaats van alleen op degenen die onder hun toezicht staan. Zo besteden zij in hun dienstverlening en contacten met burgers doorlopend aandacht aan ervaringe…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  2. Onderzoek 18 juli 2017

    2017/080 Burgerperspectief in het werk van de Rijksinspecties

    Het is Rijksinspecties de afgelopen jaren doorgaans goed gelukt zich meer te richten op burgers, in plaats van alleen op degenen die onder hun toezicht staan. Zo besteden zij in hun dienstverlening en contacten met burgers doorlopend aandacht aan ervaringen en klanttevredenheid. De Nationale ombudsman concludeert dit in zijn onderzoek naar de manier waarop Rijksinspecties het burgerperspectief een plek in hun werk geven. Wel kunnen zij de verwachtingen van burgers nog beter managen. Zo kunnen Rijksinspecties meer actief en structureel zichtbaar maken wat er met meldingen van burgers gebeurt en wat die opleveren.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  3. Rapport 20 juni 2017

    2017/074 DUO informeert vrouw na verhuizing naar buitenland te laat over betalingsachterstand

    Een vrouw met een studieschuld bij DUO verhuist naar het buitenland. Ze hoeft in eerste instantie de studieschuld niet terug te betalen omdat haar inkomen te laag is. Pas na een aantal jaar ontvangt ze een aanmaning van 10.000 euro omdat er eerder geen recente adresgegevens bekend waren. Ze klaagt erover dat DUO haar te laat heeft geïnformeerd over de betalingsachterstand. De Nationale ombudsman vindt dat DUO tijdig een adresonderzoek had moeten starten om haar te informeren over haar betalingsverplichtingen.
    Lees meer
  4. Column 1 april 2017

    Een gewaarschuwd mens telt voor twee

    Desi* stopt met haar studie. Ze geeft dit netjes door aan DUO. Die laat haar weten dat haar studiefinanciering wordt stopgezet. Na een half jaar krijgt ze ineens rekeningen voor haar studentenreisproduct. Dit moet een vergissing zijn, denkt ze, want ze hee…
    Lees meer
  5. Nieuwsbericht 28 maart 2017

    Informatieverstrekking DUO moet effectiever om inschakelen deurwaarders te voorkomen

    De Nationale ombudsman Reinier van Zutphen constateert dat de standaard informatie-verstrekking van DUO over schulden niet aansluit bij de leefwereld van (oud‑)studenten. De helft van (oud-)studenten met een betalingsachterstand komt in aanraking met een d…
    Lees meer
  6. Onderzoek 27 maart 2017

    2017/040 Onderzoek naar de informatieverstrekking van DUO aan (oud-)studenten met een schuld

    Meer dan de helft van (oud-)studenten met een betalingsachterstand komt in aanraking met een deurwaarder. Zij weten niet dat er een probleem is met de aflossing van hun studielening of hebben hun reisproduct niet op tijd stopgezet. De ombudsman pleit voor meer effectieve en persoonlijk communicatie. DUO kan bijvoorbeeld persoonlijk contact opnemen met (oud-)studenten om betalingsachterstanden niet verder op te laten lopen. De ombudsman heeft daarnaast stevige kritiek op de manier van stopzetten van het studentenreisproduct.
    Lees meer
  7. Rapport 20 december 2016

    2016/118 Leerplichtambtenaar moet waarschuwing na luxe schoolverzuim goed motiveren

    Echtpaar wil trouwen in het buitenland en vraagt de scholen van hun kinderen in de gemeente Hoorn om drie dagen extra verlof. Van één van de kinderen geeft de school voorwaardelijke toestemming op grond van een werkgeversverklaring van de vrouw. Die kan zij (ook later) niet leveren. De leerplichtambtenaar geeft een officiële waarschuwing van vermoedelijk ongeoorloofd schoolverzuim. De ombudsman vindt dat de gemeente de beslissing beter hadden moeten motiveren.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  8. Nieuwsbericht 14 november 2016

    Meldpunt klachtbehandeling over boa's

    Momenteel is de ombudsman bezig met een onderzoek naar de klachtbehandeling over buitengewoon opsporingsambtenaar (boa's). Naar aanleiding van ons meldpunt over boa's hebben we via de mail en telefoon zo'n 80 signalen ontvangen. Het meldpunt was geopend va…
    Lees meer
  9. Column 16 april 2016

    De andere kant opkijken

    Ilse* is de dochter van Fred en Kim de Boer*. Zij kan niet zo goed omgaan met geld. Toen ze nog student was, kwam ze in de problemen met haar lesgeld, studiefinanciering en de OV-kaart. Aan het einde van haar studie had ze een schuld bij de Dienst Uitvoeri…
    Lees meer
  10. Doelgroep 15 maart 2016

    Kinderen

    Sinds 1 april 2011 is de Kinderombudsman hét adres in Nederland voor kinderrechten. Met de Kinderombudsman is Nederland een onafhankelijke instantie rijker, die zich inzet voor de rechten van het kind. Die rechten zijn in 1989 vastgelegd door de Verenigde…
    Lees meer