2016/125 RDW moet juiste informatie verstrekken over de kosten van een keuring

Rapport

Verzoeker vraagt de RDW wat de kosten zijn van een keuring van zijn motor. De RDW laat hem weten dat het richtbedrag € 250 is. Uiteindelijk krijgt hij een rekening van € 417. Hij vindt dit bedrag teveel afwijken van het richtbedrag en begrijpt de posten op de factuur niet. Hij vraagt de RDW om verheldering, maar de reactie daarop biedt hem geen duidelijkheid.

Hij klaagt erover dat de RDW hem over de kosten van een keuring niet duidelijk heeft voorgelicht.

De RDW stelt dat de medewerker van de klantenservice ten onrechte een richtbedrag heeft genoemd. Het is volgens de RDW niet mogelijk om een richtbedrag te noemen. De kosten zijn afhankelijk van de tijd die door een inspecteur voor de keuring wordt gebruikt, de gebruikte apparatuur en dergelijke. Verzoeker had uit de schriftelijke informatie en de informatie op de website wel kunnen begrijpen hoe de kosten van de keuring waren opgebouwd.

De Nationale ombudsman concludeert dat de informatie die de RDW vooraf gaf onjuist was, maar dat dit wel verwachtingen bij verzoeker heeft gewekt. De informatie op de website en in de brieven biedt geen begrijpelijke uitleg van de mogelijke kosten. Ook de opsomming van kostenposten in de factuur bood geen duidelijkheid.

De Nationale ombudsman acht de klacht gegrond wegens strijd met het vereiste van goede informatieverstrekking.

De ombudsman beveelt de RDW aan de heer Verweij een deel van de kosten die boven het richtbedrag uitgingen terug te betalen. Daarnaast beveelt de ombudsman de RDW aan ervoor te zorgen dat burgers uit de informatie een indicatie van de kosten van een keuring kunnen krijgen.

Tijdens het onderzoek heeft de RDW aangegeven inmiddels met verbetering van de informatie over de kosten van keuringen bezig te zijn. De brieven zijn gewijzigd en de RDW wil ook de informatie op de website verbeteren. De Nationale ombudsman heeft met instemming kennis van genomen van het feit dat de RDW de brieven die zij verstuurt naar aanleiding van vragen of klachten over tarieven en facturen van keuringen heeft verbeterd en dat zij van plan is de informatie over de tarieven van de keuringen op de website te verhelderen.

Hij verwacht dat de RDW zich zal inzetten voor een persoonlijke benadering van burgers die vragen of klachten hebben over de tarieven van keuringen en de facturering.

Instantie: Rijksdienst Wegverkeer (RDW) te Zoetermeer

Klacht:

verzoeker niet duidelijk over de kosten van een keuring voorgelicht

Oordeel:

Gegrond