2015/089 Belastingdienst/Toeslagen moet stopzetten huurtoeslag door foute koppeling van bestanden snel verhelpen

Rapport

De Belastingdienst/Toeslagen stopte de toekenning van de huurtoeslag aan de heer Van Dijk*. Uit de door de heer Van Dijk ontvangen beschikking van Toeslagen maakte hij op dat de huurtoeslag was herberekend. De reden van de herberekening was hem niet duidelijk. Zijn persoonlijke omstandigheden waren in ieder geval niet gewijzigd. Door de abrupte stopzetting kwam de heer Van Dijk in financiële problemen met het betalen van zijn huur.

De heer Van Dijk wendde zich vele malen – onder meer met een klacht – tot Toeslagen maar hij kreeg geen duidelijkheid over de reden van de herberekening.

Vervolgens wendde de heer Van Dijk zich tot de Nationale ombudsman.

Toeslagen liet de ombudsman weten dat een van de redenen van de stopzetting van de toekenning van de toeslag was dat als gevolg van een onjuiste koppeling tussen systemen van de Belastingdienst er ten onterechte een medebewoner was gekoppeld aan het woonadres van de heer Van Dijk. De toeslag was dus ten onrechte stopgezet. Toeslagen berichtte de toekenning te zullen continueren. Toeslagen erkende de door de heer Van Dijk hierover ingediende klacht niet zorgvuldig te hebben behandeld.

De Nationale ombudsman oordeelde dat Toeslagen handelde in strijd met het vereiste van een goede organisatie door bij de toekenning van de toeslag ten onrechte uit te gaan van een medebewoner op het adres van de heer Van Dijk.

De ombudsman benadrukt in zijn rapport het belang van een correcte registratie van adresgegevens in het algemeen maar zeker ook in het gegevensbestand van Toeslagen. Verder vraagt de ombudsman aandacht voor het feit dat als een fout is gemaakt, Toeslagen tracht door een maatwerkaanpak direct conflictoplossend te werken zodat een eventuele bezwaarprocedure over onjuistheden op het terrein van adresregistraties wordt voorkomen. Dit met name omdat de ombudsman uit de door hem ontvangen klachten vaststelt dat sinds enige tijd de bezwaartermijnen bij Toeslagen in veel gevallen niet worden gehaald, waardoor burgers – nu het om toeslagen gaat – in de financiële problemen komen. De ombudsman roept Toeslagen dan ook op tot maatwerkaanpak. De ombudsman liet zich daar al eerder over uit in zijn rapport met nummer 2015/25.

*) Gefingeerde naam

Instantie: Belastingdienst/Toeslagen

Klacht:

sinds enkele maanden de toekenning van de huurtoeslag stopgezet

Oordeel:

Gegrond

Instantie: Belastingdienst/Toeslagen

Klacht:

geen reactie ontvangen op de klacht van 11 september 2014

Oordeel:

Gegrond