2015/016 Politie-eenheid Oost-Nederland had meer aandacht moeten besteden aan klachten over geluidsoverlast

Rapport

Verzoeker woont in de directe omgeving van een universiteitsterrein, een voetbalstadion en een evenementenhal. Hij heeft de afgelopen jaren herhaaldelijk geluidsoverlast gehad van diverse evenementen en daarover meldingen gedaan bij de politie. Ook heeft hij diverse klachten ingediend over de afhandeling van die meldingen. Bij de meest recente klachtbehandeling begin 2013 heeft de klachtenadviescommissie de politie geadviseerd om met verzoeker en de gemeente in gesprek te gaan. Dat gesprek heeft, na tussenkomst van de ombudsman, uiteindelijk in december 2013 plaatsgevonden.

Verzoeker vindt dat de politie zich onvoldoende betrokken en oplossingsgericht heeft opgesteld. Mede op basis van de in zijn ogen moeizame en onbevredigende mondelinge contacten met de politie over de verschillende meldingen heeft hij het idee dat de politie zijn klachten en meldingen onvoldoende serieus neemt en niet de intentie heeft om mee te werken aan een mogelijke oplossing voor de door hem ervaren problemen.

De ombudsman vindt de klacht gegrond. Feit is dat de (overlast)situatie al langer bestaat en naar verwachting ook niet zal veranderen. Feit is ook dat verzoeker de afgelopen jaren diverse meldingen en klachten heeft ingediend. Toch heeft de politie pas naar aanleiding van dit onderzoek naar een structurele aanpak van de meldingen gekeken en die doorgevoerd. Juist gelet op de situatie en de eerdere meldingen en klachten had het in de rede gelegen dat zij dit vanuit oplossingsgerichte houding uit eigen beweging en eerder had overwogen. Ook heeft het veel te lang geduurd voordat naar aanleiding van het advies van de klachtencommissie persoonlijk contact met verzoeker is opgenomen. Daardoor werd bij verzoeker de indruk bevestigd dat de politie niet betrokken was en zijn meldingen niet serieus neemt. Maar vooral valt op dat de politie pas naar aanleiding van het advies van de klachtencommissie met de gemeente aan tafel is gaan zitten om over de situatie te praten en nadere afspraken te maken. Als er, zoals hier, sprake is van een terugkerende overlastsituatie waarbij meerdere overheidsinstanties betrokken zijn en een rol (kunnen) spelen, is het van belang dat zij hun handelwijze op elkaar afstemmen zodat duidelijk is wie wat doet en wie waarvoor verantwoordelijk is. Ze moeten er ook voor zorgen dat dit voor de burger duidelijk is, zodat deze weet wat hij van wie kan verwachten (en ook wat hij niet kan verwachten).

Instantie: Regionale politie-eenheid Oost-Nederland

Klacht:

onvoldoende betrokken en oplossingsgericht opgesteld, betreffende de diverse meldingen omtrent geluidsoverlast van evenenementen op het universiteitsterrein nabij verzoekers woning

Oordeel:

Gegrond