2014/207 LBIO Rotterdam heeft fouten bij inning snel hersteld en voldoende aandacht besteed aan de communicatie over inning alimentatie

Rapport

Verzoekster moet alimentatie betalen aan haar ex-partner ten behoeve van haar drie minderjarige kinderen. Het LBIO heeft sinds augustus 2013 met verzoekster hierover gecorrespondeerd. Het LBIO heeft in december 2013 loonbeslag gelegd. Daarmee heeft het LBIO de inning overgenomen.

Verzoekster vindt dat het LBIO onzorgvuldig handelt, onder andere omdat zij een aantal maanden dubbel heeft betaald en zij volgens haar teveel opslagkosten moest betalen. Ook vindt zij de bejegening niet prettig omdat het LBIO geen oog heeft voor haar moeilijke situatie. Zij heeft geen geld, zodat zij de alimentatie niet kan betalen.

De Nationale ombudsman heeft in zijn onderzoek vooral geconstateerd dat verzoekster begrip wil voor haar situatie dat zij niet kan betalen. Het LBIO en verzoekster hebben elkaar veel brieven gestuurd. Wellicht had het LBIO de uitleg moeten aanpassen toen het LBIO merkte dat verzoekster de uitleg niet begreep. Enige empathie voor de financiële problemen van verzoekster was wel beter geweest. Bovendien heeft het LBIO tweemaal teveel geïnd, en heeft dat zelf snel gecorrigeerd, maar dit kan voor verzoekster wel onduidelijk zijn. Al met al had het optreden van het LBIO wel iets beter gekund, maar was niet onbehoorlijk.

Instantie: Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen

Klacht:

op onzorgvuldige wijze alimentatie geïnd

Oordeel:

Niet gegrond

Instantie: Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen

Klacht:

mondelinge en schriftelijke bejegening, met name in een telefoongesprek op 7 januari 2014 en in een brief van 22 januari 2014

Oordeel:

Niet gegrond