2014/193 CVOM valt te laat indienen van beroepschrift tegen verkeersboetes niet te verwijten

Rapport

Verzoeker ontving vier verkeersboetes. Hij benaderde een jurist, die voor hem contact opnam met de Centrale Verwerkingseenheid van het Openbaar Ministerie (CVOM). Er werd over en weer gecorrespondeerd, maar volgens verzoeker heeft de CVOM nooit inhoudelijk antwoord gegeven op de vragen die zijn gemachtigde aan de CVOM heeft gesteld. Verzoeker stelde dat hij alleen maar standaardbrieven van de CVOM heeft ontvangen. Verzoeker voelde zich hierdoor benadeeld.

Gezien de enorme aantallen poststukken die de CVOM te verwerken krijgt, vindt de Nationale ombudsman het begrijpelijk dat de CVOM haar processen heeft gestandaardiseerd. Dit mag alleen niet betekenen dat er voor een vraag van een burger, die hij in het kader van een beroepsprocedure stelt, geen aandacht is. Op dat punt ligt er een verantwoordelijkheid voor de CVOM om een burger gericht te informeren. Maar ook aan de zijde van verzoeker ligt een verantwoordelijkheid. Van een gemachtigde die beroepsmatig bijstand verleent in een beroepsprocedure mag worden verwacht dat hij op de hoogte is van de geldende procedures. Daar leek geen sprake van, maar dat valt de CVOM niet te verwijten.

Het vereiste van goede informatieverstrekking. Niet gegrond

Instantie: Centrale Verwerkingseenheid Openbaar Ministerie (CVOM) te Utrecht

Klacht:

niet adequaat op correspondentie van verzoeker gereageerd, door niet of slechts met standaardbrieven te reageren

Oordeel:

Niet gegrond