2012/150: Verzoeker vindt dat Belastingdient zijn toezegging niet na komt over verzoek ambtshalve vermindering

Rapport

Verzoeker, automatiserings- en belastingadviseur, diende namens een cliënt bij de Belastingdienst een verzoek in om ambtshalve vermindering inzake belastingjaar 2002. De Belastingdienst wees het verzoek af omdat de termijn voor het indienen was verstreken. Verzoeker vond dat de belangen van zijn cliënt werden geschaad en bracht de kwestie opnieuw ter sprake bij de Belastingdienst. Volgens verzoeker heeft de Belastingdienst hem vervolgens de toezegging gedaan het verzoek opnieuw in behandeling te nemen. En kwam de Belastingdienst die toezegging niet na.

De Belastingdienst gaf aan dat er ook al inhoudelijk onderzoek naar het verzoek om ambtshalve vermindering was gedaan toen het in eerste instantie werd afgewezen. De Belastingdienst had dat toen niet aan verzoeker laten weten omdat voor de motivering van de afwijzing kon worden volstaan met de formele reden, de termijnoverschrijding. Toen verzoeker op het verzoek terugkwam, is de Belastingdienst alsnog inhoudelijk op de kwestie ingegaan. De Belastingdienst stelde zich op het standpunt dat de toezegging daarmee was nagekomen. De Nationale ombudsman volgt de Belastingdienst in dat standpunt. De vraag die in feite centraal stond was volgens de Nationale ombudsman of de Belastingdienst adequaat had gereageerd op het verzoek om belastingjaar 2002 opnieuw te bezien. Dat was het geval. De Nationale ombudsman nam in overweging dat het bij een verzoek aan ambtshalve vermindering aan de belastingplichtige is om aan te tonen dat de desbetreffende belastingaanslag onjuist was. In dit geval was er destijds ook nog een bezwaar- en beroepsprocedure aanhangig gemaakt door intermediairs die verzoeker voorgingen, waarin de rechter had bepaald dat er sprake was van een omkering van de bewijslast. De Belastingdienst gaf gemotiveerd aan waarom gegevens die verzoeker alsnog aanbracht dubieus werden geacht. En heeft uitgelegd om welke reden er over het jaar 2004, anders dan over 2002 wel een vermindering werd verleend.

Volgens de Nationale ombudsman had de Belastingdienst het vereiste van betrouwbaarheid niet geschonden en was de klacht niet gegrond.

Instantie: Belastingdienst/Haaglanden

Klacht:

toezegging niet nagekomen het verzoek om ambtshalve vermindering, dat hij namens een cliënt had ingediend, opnieuw in behandeling te nemen

Oordeel:

Niet gegrond