2012/060: Schuldenaar klaagt dat twee gerechtsdeurwaarderskantoren geen tweede inlichtingenformulier hadden gestuurd

Rapport

Verzoeker heeft een grote schuld. In dat kader probeerde hij in aanmerking te komen voor een schuldsanering. Aanvankelijk probeerde hij via de Gemeentelijke Kredietbank Amsterdam met de schuldeisers een minnelijke schuldenregeling te treffen. Toen dat niet lukte diende hij bij de rechtbank het verzoek in om een dwangakkoord op te leggen aan de schuldeisers die niet mee wilde werken.

Verzoeker klaagde erover dat twee gerechtsdeurwaarderskantoren hem niet voor de tweede keer een inlichtingenformulier hadden gestuurd.

Verzoeker klaagde er verder over dat twee gerechtsdeurwaarderskantoren niet dan wel niet op tijd brieven van de Gemeentelijke Kredietbank Amsterdam hadden beantwoord.

De Nationale ombudsman was ten aanzien van het eerste klachtonderdeel van oordeel dat, nu er tussen het moment waarop het eerste inlichtingenformulier werd verzonden en het moment waarop er daadwerkelijk beslag werd gelegd, een zo lange periode lag, van de gerechtsdeurwaarder had mogen worden verwacht dat hij voorafgaand aan het daadwerkelijke beslag, verzoeker nog een (tweede) keer zou hebben verzocht om het inlichtingenformulier alsnog in te vullen en te retourneren. Immers de financiële situatie van verzoeker had in de tussenliggende periode zodanig veranderd kunnen zijn dat die mogelijk van invloed had kunnen zijn op de hoogte van de beslagvrije voet.

Vereiste van goede voorbereiding; klacht is gegrond.

De Nationale ombudsman was ten aanzien van het tweede klachtonderdeel van oordeel dat de gerechtsdeurwaarderskantoren niet behoorlijk hadden gehandeld omdat zijnaar aanleiding van de termijn die in de brieven van de Gemeentelijke Kredietbank Amsterdam (GKA) werd genoemd, geen contact hadden opgenomen met de GKA.

Vereiste van goede informatieverstrekking; klacht gegrond.

De Nationale ombudsman was van oordeel dat de gerechtsdeurwaarders niet hadden gehandeld in strijd met het integriteitsvereiste door voordat het schuldregelingstraject was afgerond, snel beslag te leggen op verzoekers uitkeringen voordat anderen, waaronder preferente schuldeisers, dat hadden kunnen doen.

Instantie: Gerechtsdeurwaarderskantoor te Amsterdam en Gerechtsdeurwaarderskantoor te Ede

Klacht:

niet nogmaals een inlichtingenformulier opgestuurd

Oordeel:

Gegrond

Instantie: Gerechtsdeurwaarderskantoor te Amsterdam en Gerechtsdeurwaarderskantoor te Ede

Klacht:

brieven van de Gemeentelijke Kredietbank Amsterdam niet op tijd beantwoord

Oordeel:

Gegrond

Instantie: Gerechtsdeurwaarderskantoor te Amsterdam en Gerechtsdeurwaarderskantoor te Ede

Klacht:

voordat het schuldregelingstraject was afgerond, snel beslag gelegd voordat anderen, waaronder preferente schuldeisers, dat hadden kunnen doen, als gevolg waarvan verzoeker een groter financieel probleem heeft gekregen

Oordeel:

Niet gegrond