2011/243: Oude buttons bediening pollers functioneren maanden na vernieuwing nog steeds

Rapport

Het centrum van Tilburg is door middel van zogeheten pollers niet toegankelijk voor doorgaand verkeer. Taxichauffeurs beschikten over buttons waarmee deze pollers konden worden bediend, maar dienden deze op 1 april in te leveren en een nieuwe ontheffing aan te vragen. Kort daarna bleek dat sommige taxibedrijven nog over de button beschikten en deze ook nog steeds konden gebruiken. Verzoeker had zijn button wel ingeleverd en voelde zich daardoor benadeeld.

In reactie op het onderzoek deelde het college mee dat de communicatie tussen het systeem waarin de buttons opgevoerd konden worden en de toegangspoorten niet werkte, waardoor iedereen met een button bij iedere locatie naar binnen kon. Toen bleek dat het systeem niet naar behoren werkte is de leverancier opdracht gegeven dit technische probleem zo spoedig mogelijk te verhelpen. Het systeem functioneerde pas vanaf begin juli weer naar behoren.

De Nationale ombudsman overwoog dat het vereiste van rechtszekerheid onder meer inhoudt dat als overheidsinstanties afspraken niet kunnen nakomen door technische problemen en zij voor het verhelpen van die problemen afhankelijk zijn van derden, zij in samenspraak met betrokken burgers en organisaties dienen te zoeken naar een snelle en informele tussentijdse oplossing waardoor toch zoveel mogelijk aan de gewekte verwachtingen wordt tegemoetgekomen.

Verzoeker heeft zijn button overeenkomstig de afspraken ingeleverd in de verwachting dat ook andere taxi's of taxiondernemingen daar na 1 april geen gebruik meer van konden maken om klanten in het centrum van Tilburg af te zetten of op te halen. Dat het uiteindelijk het tot begin juli heeft geduurd voordat het systeem functioneerde kan het college niet worden aangerekend, omdat het voor het verhelpen van het technische probleem afhankelijk was van de leverancier. Het heeft echter ook bijna twee maanden geduurd, voordat hierover met betrokkenen is gecommuniceerd. Door niet eerder in samenspraak met betrokkenen te zoeken naar een snelle en informele tussentijdse oplossing is naar het oordeel van de Nationale ombudsman gehandeld in strijd met het vereiste van rechtszekerheid.

De klacht is gegrond.

Instantie: Gemeente Tilburg

Klacht:

onvoldoende maatregelen getroffen om de ongelijkheid op te heffen die in april 2009 is ontstaan tussen verzoeker en andere taxichauffeurs

Oordeel:

Gegrond