2011/211: Man klaagt over behandeltermijn vraag over aanvraagprocedure bijstandsuitkering

Rapport

Verzoeker ontvangt samen met zijn echtgenote van de Regionale Sociale Dienst Kromme Rijn Heuvelrug (RSD) een bijstandsuitkering naar de norm van een gezin. In verband met verblijf in het buitenland werd de uitkering verlaagd naar de norm voor een alleenstaande. Na terugkomst verzocht hij de RSD de uitkering weer om te zetten naar de norm voor een gezin.

Verzoeker klaagde erover dat een teamleidster van de RSD een vraag hierover lange tijd onbeantwoord heeft gelaten.

Naar aanleiding van zijn eerste e-mail van 24 februari 2009 over de aanvraagprocedure is er veelvuldig gemaild tussen hem en de RSD. Een antwoord op zijn vraag expliciet gesteld in zijn e-mail van 1 maart 2009 over waarom bij de nieuwe aanvraag in 2009 niet zoals eerder de verkorte, maar de volledige aanvraagprocedure werd gevoerd, werd pas beantwoord in de klachtafdoeningsbrief van de teamleidster van 18 januari 2010 en nader met de brief van de RSD aan de Nationale ombudsman van 10 februari 2011.

In zoverre heeft de gemeente niet voldaan aan het vereiste van actieve en adequate informatieverwerving.

Verzoeker klaagde er ook over dat de teamleidster de klacht hierover zelf heeft behandeld.

Instantie: Regionale Sociale Dienst Kromme Rijn Heuvelrug

Klacht:

teamleidster heeft een vraag lange tijd ontbeantwoord gelaten

Oordeel:

Gegrond

Instantie: Regionale Sociale Dienst Kromme Rijn Heuvelrug

Klacht:

teamleidster heeft klacht hierover zelf behandeld

Oordeel:

Gegrond