2009/211

Rapport

Mevrouw P. diende een klacht in bij de gemeente Castricum over een gedraging van het college van burgemeester en wethouders, in verband met een door het college afgegeven machtiging tot binnentreden in haar woning en het daadwerkelijk binnentreden zonder haar toestemming. De klacht werd behandeld door een door het college aangewezen behandelaar en niet door de klachtencommissie zoals de klachtenverordening van de gemeente voorschrijft. Na afdoening van de klacht en de gedeeltelijke gegrond verklaring, werd de Nationale ombudsman door de voorzitster van de klachtencommissie ervan op de hoogte gebracht dat het college niet had gehandeld conform de klachtenverordening. Door deze handelswijze heeft de gemeente mevrouw P. niet de mogelijkheid geboden om haar recht te benutten. Ook is verzoekster in de klachtafdoeningsbrief niet gewezen op de mogelijkheid de klacht voor te leggen aan de Nationale ombudsman.

Het college van burgemeester en wethouders is bij de behandeling van de klacht afgeweken van de gebruikelijke procedure voor klachtbehandeling, zoals vastgelegd in de Verordening interne klachtenbehandeling 2008.

In de Verordening is vastgelegd dat de klager de mogelijkheid wordt geboden om na klachtbehandeling in eerste fase, alvorens een besluit op de klacht wordt genomen, de klacht voor te leggen aan de Klachtencommissie, behandeling in tweede fase. Door een eigen klachtenverordening vast te stellen heeft het college de behandeling van klachten gericht tegen de gemeente geformaliseerd. Het feit dat mevrouw P. niet op de hoogte bleek te zijn van de procedure was voor het college kennelijk aanleiding om verder geen openheid van zaken gegeven. Het heeft er voor gekozen om mevrouw P. niet uit te leggen dat de klachtbehandeling voor de gemeente bij verordening is geregeld en dat zij haar klacht wel degelijk aan de klachtencommissie kon. Hiermee heeft het college gehandeld in strijd met het beginsel van fair play.

Instantie: Gemeente Castricum

Klacht:

Onderzoek uit eigen beweging naar de behandeling van een klacht waarbij is afgeweken van de normale procedure voor klachtbehandeling, zoals vastgelegd in de Verordening interne Klachtenbehandeling 2008.

Oordeel:

Gegrond