Vrouw kan toch aangifte doen bij KPCN

Brief

Een vrouw loopt letsel op door een ongeluk op Bonaire. Het ongeluk was door een ander veroorzaakt. De vrouw probeert hiervan aangifte te doen bij het Korps Politie Caribisch Nederland (hierna: KPCN). Alleen zij ervaart geen medewerking van KPCN. Daardoor lukt het haar niet om aangifte te doen. Uiteindelijk dient zij een klacht in bij KPCN, maar zij ontvangt geen reactie op haar klacht. Ook niet nadat zij een herinnering naar KPCN heeft gestuurd. Daarom neemt de vrouw contact op met de Nationale ombudsman.

De Nationale ombudsman vraagt of KPCN de klacht van de vrouw alsnog in behandeling kan nemen. KPCN geeft aan dat de klacht niet in de juiste mailbox terecht was gekomen. Daardoor was de klacht niet door de juiste afdeling ontvangen. KPCN vroeg daarom via de Nationale ombudsman of de vrouw haar klacht alsnog naar de juiste afdeling kon sturen. Nadat de vrouw dat had gedaan, kreeg zij uiteindelijk alsnog een inhoudelijke reactie van KPCN op haar klacht. Dit leidde ertoe dat de vrouw alsnog aangifte kon doen. Daarbij liet KPCN aan de Nationale ombudsman weten dat dit een leermoment is geweest voor KPCN: in zulke gevallen zal KPCN de aangifte opnemen en de rest van het besluit overlaten aan het openbaar ministerie.