Bereikbaarheid Sociale Banken Nederland voor toeslagouders voldoende

Brief

Een advocaat die gedupeerde ouders in de kinderopvangtoeslagaffaire bijstaat, klaagt over de Sociale Banken Nederland (SBN). De SBN helpt in opdracht van de Belastingdienst om de privé schulden van de gedupeerden die door de toeslagenaffaire zijn ontstaan te betalen. Om hiervoor in aanmerking te komen moeten deze schulden wel eerst via een notaris of de rechter zijn vastgelegd. Dat staat zo in de wet.

Volgens de advocaat is SBN voor de ouders alleen maar telefonisch bereikbaar en dus niet per e-mail. Ze wil graag dat de Sociale Banken Nederland (SBN) voor de gedupeerden een algemeen e-mailadres openstelt.

Navraag bij SBN levert op dat gedupeerden contact kunnen opnemen met SBN via de post, telefoon en digitaal via een contactformulier. De ombudsman vindt dit voldoende omdat er aan de gedupeerden alternatieven worden geboden voor telefonisch contact. Daarom vindt de Nationale ombudsman de klacht van de advocaat ongegrond.