Gemeente behandelt klachten over informatievoorziening bouwproject zorgvuldig

Brief

In de buurt van een man is een projectontwikkelaar bezig met de ontwikkeling van torenflats. Hij is het niet eens met dit plan. Hij vindt ook de rol van de gemeente in het geheel kwalijk. Hij vindt dat de omwonenden niet op de juiste manier zijn meegenomen in het traject en dat de communicatie slecht is geweest. Volgens de man heeft het college van burgemeester en wethouders de gemeenteraad ook slecht geïnformeerd over het traject.

De klachten hierover worden door de gemeente ongegrond verklaard en gedeeltelijk buiten behandeling gelaten. Hier is de man het niet mee eens. Bovendien vindt hij dat de klachtenprocedure niet goed is verlopen. Hij vindt dat hij niet juist is gehoord. Bovendien is hij het er niet mee eens dat de burgemeester zelf een klacht over zijn eigen rol zelf heeft afgehandeld. Hij stapt daarom naar de Nationale ombudsman.

De Nationale ombudsman wijst erop dat het aan de rechter is om over de wijziging van een bestemmingsplan te oordelen of over de verstrekking van vergunningen. De Nationale ombudsman kan geen bouwplannen tegenhouden of veranderen.

Wel oordeelt de Nationale ombudsman onder andere over informatievoorziening bij burgerparticipatietrajecten. De randvoorwaarden hiervan beschrijft hij in zijn rapport "Een goed begin is het halve werk: onderzoek naar participatie bij infrastructurele rijksprojecten". In dit geval vindt de ombudsman dat de gemeente op een voldoende open en transparante manier informatie heeft verstrekt. De ontwikkelaar en de gemeente hebben informatiebijeenkomsten en keukentafelgesprekken gehouden. Ook zijn er gesprekken geweest tussen de gemeente en de werkgroep van de man. Dat niet op alle vragen direct een antwoord gegeven kon worden, leidt niet tot het oordeel dat de gemeente op een slechte manier informatie heeft verstrekt. De ombudsman merkt op dat de gemeente zelf al aan de slag is gegaan met signalen van burgers om haar inspraakbeleid te herijken.

Wat betreft de klachtenprocedure van de gemeente oordeelt de ombudsman dat de man voldoende in de gelegenheid is gesteld om zijn kant van het verhaal te vertellen. Ook kan een burgemeester er volgens de wet voor kiezen om een klacht te behandelen waarbij hij zelf betrokken is geweest. De ombudsman vindt ook dat het aan de gemeenteraad is om zich te beklagen over manier waarop het college van B en W hem informeert.