Belastingdienst mag voorwaarden stellen aan afspraak met man

Brief

Een man voelde zich gedwongen een afspraak met de Belastingdienst te maken. De afspraak gaat over door de man te betalen belasting. Hij kan zich niet vinden in de voorwaarden van de afspraak. Bijvoorbeeld de voorwaarde dat hij geen vergoeding krijgt voor de kosten die hij maakt voor het werk van zijn adviseur. De man vindt dat hij daar wel recht op heeft. Ook is de man niet tevreden met de manier waarop de Belastingdienst zijn klacht over zijn pensioen heeft behandeld. Hij klaagt daarover bij de Nationale ombudsman.

De man en zijn adviseur proberen lange tijd met de Belastingdienst tot een afspraak te komen. Uiteindelijk komt die er. Dit heet een vaststellingsovereenkomst.
De Nationale ombudsman laat de man weten zich niet uit te laten over de afspraak. De man is de afspraak aangegaan en is daaraan gebonden. Dat geldt dus ook voor de voorwaarde over de kostenvergoeding. Verder kan de man de rechter vragen om een juridisch oordeel te geven.

Wat de ombudsman wel doet, is de klachtbehandeling van de Belastingdienst bekijken. De ombudsman vindt het goed dat de Belastingdienst tijdens zijn behandeling van de klacht heeft meegedacht over de aanpak om tot een afspraak te komen. Dit kan helpen bij het herstel van vertrouwen in de Belastingdienst.
Verder vindt de ombudsman niet dat de Belastingdienst onnodig veel informatie bij de man heeft opgevraagd. Tenslotte merkt de ombudsman op dat de Belastingdienst niet voldoende is ingegaan op de klacht over de pensioenvoorziening. De ombudsman vraagt de Belastingdienst deze klacht opnieuw te behandelen.