Ontevreden over klachtafhandeling UWV na dossierinzage

Brief

Meneer mocht in september 2020 zijn dossier van het UWV bekijken (dossierinzage). Tijdens de dossierinzage zijn door de medewerker van het UWV uitspraken gedaan waar dezelfde medewerker later weer op terugkwam. Ook kwam meneer in zijn dossier stukken tegen waarvan het UWV eerder tegen hem en de rechter had gezegd was dat zij die niet hadden. Hierdoor had de rechter een beslissing genomen in het nadeel van meneer.

Meneer klaagde daarna over nog een aantal punten. Zo had hij in het dossier een bericht gezien dat onder medewerkers van het UWV verstuurd was. Het bericht ging over hem en meneer vond dat er niet netjes over hem gesproken werd. Ook was zijn post op een verkeerd adres bezorgd. Het ging om post met medische informatie. Het UWV had ook het dossier van meneer niet op orde. Hierover had meneer al eerder geklaagd bij de Nationale ombudsman.

De klachten van meneer zijn niet allemaal terecht.

De Nationale ombudsman mag niet oordelen over de beslissing van de rechter. Over de klacht van meneer over de extra informatie die hij in zijn dossier vond, kan de ombudsman daarom niets zeggen. De medewerker van het UWV had bij de dossierinzage uitspraken gedaan die hij later, voor de zekerheid, heeft uitgezocht. Hij vond toen de juiste informatie en heeft dit aan meneer gestuurd per mail. De medewerker had dit ook beloofd en van tevoren aangegeven. De ombudsman vindt dat de medewerker daarmee zijn afspraak wel is nagekomen.
Meneer vond dat door het verkeerd bezorgen van de post, anderen zijn post konden lezen (aantasting van zijn privacy). Omdat dit gaat over de privacy van burgers, mag en kan de ombudsman daar geen uitspraak over doen. Meneer is op weg geholpen met het indienen van een klacht hierover bij de Autoriteit persoonsgegevens.

Het deel van de klacht over de vervelende uitspraken wordt nader onderzocht door de ombudsman. Meneer krijgt daar later een apart bericht over.
De Nationale ombudsman vindt het niet netjes dat het UWV het dossier van meneer meerdere keren niet op orde had. De ombudsman heeft het UWV daarom gevraagd ervoor te zorgen dat het dossier van meneer in orde gemaakt wordt. De ombudsman wil ook dat het UWV laat weten wanneer dat het geval is. Op dit punt vindt de ombudsman het terecht dat meneer klaagt.