Klachtbehandeling politie

Geen been in klachtbehandeling?

Op deze pagina

    Column
    Een politie agent van de achterkant gefotografeerd. We zien zijn rug en politiekleding.

    Sommige klachten zijn als een zwerende vinger. Mijn rol als ombudsman is om burgers hierin bij te staan en tegelijkertijd oplossingen aan te dragen bij de overheid. Zolang knelpunten niet zijn opgelost, blijft zowel de samenleving als de overheid tegen dezelfde zaken aanlopen. Zo ook in het geval van Barend (niet de echte naam).

    Barend zit in de auto en wil bij een kruising keren. In de bocht trapt hij op het gaspedaal in plaats van op de rem. Daardoor rijdt hij tegen een gevel aan. De politie komt langs en maakt een rapport op. Daarbij wordt Barend niet gehoord. Barend heeft een prothese aan het rechterbeen. Voor remmen en gas geven, gebruikt hij zijn linkerbeen. Toch schrijft de politie dat de prothese van Barend de oorzaak is van het ongeval. De prothese zou klem hebben gezeten onder het pedaal. Daarom meldt de politie het Centraal Bureau voor de Rijvaardigheid (CBR) dat de rijkunsten van Barend moeten worden getest. Barend weet dan nog niet welke oorzaak de politie heeft opgegeven.

    Medische keuring

    Het CBR neemt het rijbewijs van Barend in. Zij willen dat hij medisch wordt gekeurd. Zo komt Barend te weten wat de politie als oorzaak heeft opgegeven. De politie wil echter de onjuiste informatie aan het CBR niet corrigeren. Het kost Barend moeite om zelf de inhoud van de melding bij het CBR te veranderen. Hij maakt bezwaar tegen de medische keuring en het CBR wijst het bezwaar uiteindelijk toe. Wel moet Barend een rijtest doen als bewijs dat hij zijn rijbewijs kan houden. Acht maanden later krijgt hij zijn rijbewijs weer terug.

    Barend dient een klacht in bij de politie omdat hij vindt dat de oorzaak van het ongeval niet juist is beschreven. Hij is tenslotte zijn rijbewijs lang kwijt geweest. De politie vindt zijn klacht onterecht en wil daarom de klacht niet behandelen. Want Barend heeft toch al bezwaar kunnen maken bij het CBR tegen de medische keuring?!

    Barend is het oneens met de politie en schakelt de Nationale ombudsman in. Tijdens onze interventie houdt de politie vol goed te hebben gehandeld. Ik vind dat de politie de CBR-melding wel had kunnen wijzigen. Dat had Barend een hoop tijd en ongemak bespaard. Ook had de politie de klacht van Barend moeten behandelen.

    Niet netjes

    Als Nationale ombudsman vind ik dat de politie niet netjes met deze klacht is omgegaan. De overheid moet open en duidelijk zijn, ook als het over klachtafhandeling gaat. Gelukkig gaat de politiechef wel binnen de eigen organisatie aandacht vragen voor correcte meldingen aan het CBR. Daar zijn mensen als Barend bij gebaat. Op dit moment lopen meerdere gelijksoortige klachten. Ook daar ga ik mee aan de slag. We blijven aandacht vragen voor een behoorlijke uitvoering van deze procedure.

    Deze column verscheen in 2021 in het vakblad voor de politie 'Blauw'.