Zorgvuldig begrenzen stap 5: Blijf alert

Op deze pagina

    Artikel
    Man achter laptop aan het werk

    Op deze pagina stap 5: 'blijf alert' uit onze folder Zorgvuldig begrenzen. U vindt hier het doel en informatie wat u als professional kunt doen.

    Doel: Consequent blijven in het handelen en contact met de burger.

    Na de bekendmaking van de beslissing is het belangrijk om alert te blijven op het gedrag van de burger, van uzelf en alle betrokkenen binnen de organisatie. Blijf consequent in het uitvoeren van de begrenzing.

    Herhaling van dezelfde klacht

    Blijft de burger klagen over een zaak, terwijl u hebt meegedeeld dat u hierop niet meer reageert? Doe dit dan ook niet. U bent hier namelijk duidelijk over geweest. Registreer het contact wel. En informeer uw collega’s.

    Nieuwe klacht

    Een burger die eerder aanhoudend klaagde, kan een nieuwe klacht hebben. Behandel nieuwe klachten van deze burger. De burger kan u nodig hebben. En u bent als overheidsinstantie verplicht om nieuwe klachten op te pakken. Blijf bij nieuwe berichten alert wanneer de burger over de eerdere specifieke klachten begint. Verwijs in dat geval naar de brief waarin u schrijft dat u niet meer reageert op deze klacht.

    Grensoverschrijdend klaaggedrag

    Blijf bij grensoverschrijdend klaaggedrag alert of iemand het gedrag voortzet. Let op de juiste en consequente uitvoering van de tijdelijke maatregel. Ook door andere collega’s. Blijf ook na opheffing van de tijdelijke maatregel alert op herhaling van het gedrag. Als dat gebeurt, kan het opnieuw nodig zijn om de klachtbehandeling voor een bepaalde tijd te stoppen.

    Hoe verder?

    Dit was de laatste stap in het proces van zorgvuldig begrenzen. Wilt u een volledig overzicht van alle stappen, kijk dan hier. U vindt alle stappen ook terug in onze folder Zorgvuldig begrenzen. Deze kunt u gebruiken als naslagwerk of handig delen met uw collega's.