Gratis workshop professionele klachtbehandeling

Op deze pagina

    Tekstpagina

    U kunt zich als klachtbehandelaar aanmelden voor de gratis workshop professionele klachtbehandeling, georganiseerd door de Nationale ombudsman. We bieden u inspiratie en direct toepasbare handvatten om elke klacht professioneel op te pakken.

    Doen en ervaren

    Professionele klachtbehandeling vraagt bijzondere vaardigheden bij klachtbehandelaars. Zij krijgen te maken met lastige gesprekken, conflicten en soms ingewikkelde klachten.

    Onze workshop is gericht op doen en ervaren. Lang niet elke situatie past binnen regels of voorschriften over hoe u het meest passend moet handelen. Des te belangrijker dat u het antwoord paraat hebt op vragen als:

    • Hoe herkent u onvrede vóórdat het een klacht is, en kunt u dat op een informele manier oplossen?
    • Hoe gaat u om met complexe klachten?
    • En blijft u actief meedenken met de burger?

    Hiermee gaan we aan de slag tijdens de workshop.

    Direct toepasbare tips

    De waarde van onze workshop ligt voor een groot deel in het samen discussiëren over de behandeling van voorbeeldklachten en het uitwisselen van ervaringen uit de praktijk. Er is immers vaak niet één juiste oplossing voor een klacht.

    Door deze interactieve aanpak van de workshop krijgt u als deelnemer direct toepasbare tips, én bent u zich bewust van de effecten van uw handelingen.

    Daarnaast krijgt u heldere uitleg over de rol van de Nationale ombudsman en onze visie op professionele klachtbehandeling. Om deze Ombudsvisie goed eigen te maken, oefenen we tijdens de workshop aan de hand van ons stappenplan voor klachtbehandeling. 

    Workshop op maat

    De workshop stemmen wij altijd af op de doelgroep en is geschikt voor zowel beginnende als ervaren klachtbehandelaars. We inventariseren vooraf specifieke vragen en wensen van de deelnemers, zodat de workshop goed is toegespitst op de praktijk van uw organisatie.

    De oefeningen baseren we op recente klachten over overheidsinstanties die wij als Nationale ombudsman hebben ontvangen.

    Deelnemers vertellen

    "De workshop was leerzaam en nuttig. Ik heb goede handvatten meegekregen voor de praktijk. Ook heb ik meer inzicht gekregen in de werkzaamheden van de Nationale ombudsman."

    "Door deze workshop ben ik mij meer bewust geworden van de doelen van professionele klachtbehandeling. Ik ga het stappenplan zeker in de praktijk toepassen."

    Praktische informatie

    • Kosten: geen.
    • Duur workshop: 3 uur (afhankelijk van specifieke wensen).
    • Locatie: kantoor van de Nationale ombudsman in Den Haag of bij uw organisatie.
    • Aantal deelnemers: minimaal zes en maximaal vijftien.
    • Wilt u met minder dan zes deelnemers de workshop volgen? Dan kunnen we een gecombineerde workshop aanbieden, met deelnemers uit andere overheidsorganisaties.
    • Wilt u met meer dan vijftien deelnemers de workshop volgen? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

    Aanmelden of meer weten? Bel 070 3563 550, of neem direct contact op met uw relatiebeheerder bij de Nationale ombudsman. U kunt ook een e-mail sturen naar projectpk@nationaleombudsman.nl.