Gemeente Tubbergen behandelde klachten van inwoners over AZC niet behoorlijk

Rapport

De Stichting Blauw diende bij de ombudsman een klacht in over de wijze waarop de gemeente Tubbergen klachten van inwoners over de komst van een AZC in Albergen behandelde. De Stichting maakte een overzicht van een aantal bij haar bekende klachten van inwoners die zich bij de Stichting hadden aangesloten. Daaruit bleek volgens de Stichting dat de gemeente zich tijdens het proces van klachtbehandeling liet vertegenwoordigen door advocaten. Ook werd de klachtbehandeling uitgevoerd door advocaten. Deze advocaten waren eerder ook betrokken geweest bij het AZC dossier. Hierdoor kon het voorkomen dat een inwoner met een klacht tijdens een hoorzitting 'tegenover' vier advocaten kwam te zitten. De bewoners voelden zich door dit alles niet gehoord. De Stichting klaagde verder over de lange behandelduur van de klachten. 

Medewerkers van de ombudsman gingen in gesprek met vertegenwoordigers van de Stichting. Hierna opende de ombudsman een onderzoek en stelde de gemeente een aantal vragen over de wijze waarop de klachtbehandeling plaatsvond. De gemeente lichtte toe op welke wijze en waarom zij de klachtbehandeling vormgaf. En erkende dat het proces van klachtbehandeling te lang duurde. Hierna gingen medewerkers van de ombudsman in gesprek met de burgemeester van de gemeente Tubbergen. 

Op basis van het onderzoek komt de ombudsman tot het oordeel dat de klachten van de Stichting gegrond zijn. De ombudsman toetste de gedragingen van de gemeente aan het vereiste van luisteren naar de burger en voortvarendheid. De ombudsman vindt dat de gemeente ten aanzien van de klachtbehandeling niet behoorlijk handelde. Hij is van oordeel dat de gemeente door de keuzes die zij maakte daarin onvoldoende luisterde naar de burger. De diverse keuzes die de gemeente maakte in het klachtbehandelingsproces, zorgde ervoor de deze burgers zich (opnieuw) niet gehoord voelden.
De ombudsman vindt verder dat de gemeente ten aanzien van de duur van de klachtbehandeling niet voortvarend - en daarmee - niet behoorlijk handelde. Voor de behandeling van klachten door gemeente geldt een maximale termijn van 14 weken, De gemeente deed veel langer over de klachtafhandeling. 

De ombudsman vindt de klacht van de Stichting gegrond. 

Het is duidelijk dat er veel emoties en gevoeligheden rondom het proces van de komst van het AZC speelden en nog altijd spelen. De ombudsman zag welke impact dit had en nog altijd heeft op zowel bewoners als ook op de gemeente. De ombudsman vindt het belangrijk dat zowel de gemeente als burgers investeren in met elkaar in gesprek gaan. Hij hoopt dat, hoe moeilijk misschien ook, bewoners en de gemeente weer (meer) met elkaar in gesprek gaan en zo kunnen werken aan herstel van vertrouwen in de toekomst.