Monique wil in gesprek met CJG

Niet gehoord voelen

Op deze pagina

    Artikel

    Monique (niet de echte naam) is moeder van een dochtertje van twee. Na de bevalling krijgt Monique een postnatale depressie. Ook heeft ze autisme. Ze wil graag goed voor haar dochtertje zorgen, maar de eerste periode is erg zwaar voor haar.

    Vrouw alleen thuis

    Monique krijgt hulp van het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG). Het CJG geeft uiteindelijk het advies om haar dochter uit huis te plaatsen. Dat komt hard aan. Monique durft niet tegen dat advies in te gaan. Ze voelt zich afhankelijk van het CJG, vooral omdat het CJG via de gemeente de kinderopvang grotendeels betaalt.

    Er gaat veel mis

    Het contact met het CJG voelt voor Monique onduidelijk en rommelig. Soms worden er afspraken gemaakt waar zij niets van hoort. Ook krijgt ze te maken met steeds wisselende medewerkers. Voor haar gevoel gaan er te veel dingen mis. De fouten stapelen zich op.

    Van tafel geveegd

    Monique besluit een klacht in te dienen bij het CJG. Ze wil dat er naar haar geluisterd wordt. En dat het CJG iets doet met haar ervaring. Maar de afhandeling van de klacht valt haar tegen. Ze krijgt geen uitnodiging voor een gesprek. Ook hoort ze niet wat het CJG met haar klacht heeft gedaan. Er wordt alleen gezegd dat de klacht is besproken met een medewerker. Wat er precies is gezegd? Ze heeft geen idee. Voor haar voelt het alsof haar klacht zomaar van tafel is geveegd.

    Monique weet niet goed wat ze nu moet doen. Ze wil weten of haar klacht serieus is genomen. Maar vooral wil ze dat het CJG leert van haar situatie. Voor haarzelf, maar ook voor anderen. Een buurvrouw vertelt haar over de Nationale ombudsman. Monique besluit contact met ons op te nemen.

    Hoor- en wederhoor

    Collega Sabrina bekijkt haar situatie. Ze ziet dat het CJG de klacht informeel heeft afgehandeld. Er was geen hoor- en wederhoor. Ook kwam er geen officiële reactie, waardoor het voor Monique erg onduidelijk werd. Daarom vraagt Sabrina het CJG om de klacht alsnog formeel af te handelen.

    Het CJG reageert snel. Monique krijgt een uitnodiging voor een hoorzitting. Daar mag ze haar verhaal vertellen. Dat is belangrijk.

    Serieus genomen

    Ik ben blij dat Monique nu is gehoord. Ze wil geen ruzie, alleen erkenning. Iedereen die een klacht indient, wil serieus genomen worden. Dat vraagt om zorgvuldigheid van een organisatie en de bereidheid om te leren. 

    Deze column is verschenen in De Telegraaf van 11 oktober 2025. De persoon op de foto is niet de persoon uit de tekst.