Ben (niet de echte naam) en Valerie (niet de echte naam) hebben al jaren verschillende problemen waarvoor ze naar de politie gaan. Ze doen dan bijvoorbeeld een melding of aangifte. Valerie heeft ook al meerdere keren een klacht ingediend bij de politie. Het contact tussen haar en de politie verloopt moeilijk.

Op een gegeven moment wordt het contact tussen Valerie en de politie zo lastig dat de politie een contactmaatregel oplegt. Zo'n maatregel kan een overheidsinstantie opleggen als iemand steeds over hetzelfde of op een vervelende manier klaagt, bijvoorbeeld door medewerkers van een instantie uit te schelden, of met geweld te dreigen.
Nooit een klacht ingediend
De contactmaatregel betekent dat Ben en Valerie vanaf dat moment geen klachten meer mogen indienen bij de politie. Ben vindt dit vreemd. Hij heeft namelijk zelf nog nooit een klacht ingediend bij de politie. Hij is dan wel de man van Valerie, maar hij vindt het niet eerlijk dat hij dezelfde maatregel krijgt.
Contactmaatregel
Ben neemt contact op met de Nationale ombudsman. Onze collega Rona (niet de echte naam) onderzoekt de situatie. Ze stelt vragen aan de politie over de maatregel. De politie zegt dat het contact met Ben en Valerie al jaren moeilijk is en soms ook uit de hand loopt. Dat geldt vooral voor het contact met Valerie. De politie is veel tijd kwijt aan de meldingen, aangiftes en klachten van Ben en Valerie. Daarom hebben ze de contactmaatregel opgelegd.
Niet passend
Na het onderzoek komt de ombudsman tot een conclusie. Hij snapt dat de politie een maatregel heeft genomen, vooral vanwege het gedrag van Valerie. Maar de maatregel is niet passend voor Ben. Ook staat er geen einddatum bij de maatregel. De ombudsman vindt dat een contactmaatregel altijd tijdelijk moet zijn, als het gaat om hoe iemand zich gedraagt.
Daarom vraagt de ombudsman aan de politie om nog eens naar de maatregel te kijken. Dat doet de politie. Ze komt tot de conclusie dat de maatregel te ver ging, vooral voor Ben. De politie besluit daarom om de maatregel in te trekken.
Zorgvuldig
Een overheidsinstantie, zoals de politie, mag een contactmaatregel opleggen. Maar de overheid moet dit wel zorgvuldig doen. Dat betekent onder andere dat ze goed kijkt naar alle informatie die belangrijk is om tot een goede beslissing te komen. Ook moet de maatregel passen bij het gedrag van de burger. En moet de overheid duidelijk uitleggen waarom iemand de contactmaatregel krijgt. Bij Ben is dat niet helemaal goed gegaan. Daarom ben ik blij dat de politie de maatregel heeft aangepast.
Deze column is ook gepubliceerd in De Telegraaf van 7 juni 2025.
De persoon op de foto is niet de persoon uit de tekst.