Elena (niet de echte naam) koopt, via Online Veilingmeester, een dure designertas van Domeinen Roerende Zaken (DRZ). Dat is een overheidsorganisatie die spullen verkoopt die in beslag zijn genomen. Dat kan van alles zijn. Soms zijn dat dure artikelen, zoals sieraden of auto's. Als Elena de tas ontvangt, twijfelt ze. Is de tas wel echt?

Elena gaat zelf op onderzoek uit. Ze denkt dat de tas namaak is. Elena baalt daar flink van, want ze heeft er veel geld voor betaald. Ze verwacht dan ook dat het artikel echt is. Elena pakt haar laptop erbij en dient een klacht in bij Online Veilingmeester over haar tas. Ze wil daarnaast ook weten hoe DRZ controleert of zo’n designerartikel echt is. En hoe ze de waarde daarvan bepalen. Het lukt Elena niet om het eens te worden met Online Veilingmeester en stuurt haar klacht ook naar ons. Wij vragen DRZ om Elena antwoord te geven op haar klacht en vragen.
Nog niet opgelost
DRZ stuurt foto's van de tas op naar een expert. Het blijkt dat de tas inderdaad nep was. DRZ vindt de klacht van Elena terecht en vraagt Elena om de tas op te sturen. Daarna krijgt ze het aankoopbedrag en de verzendkosten terug. Hoewel ze daar blij mee is, is het daarmee nog niet voor haar opgelost. Elena wil namelijk nog steeds weten hoe DRZ bepaalt of een product echt of nep is. Daar geeft DRZ geen duidelijk antwoord op.
Geen uitgebreid verslag
Collega Sander gaat verder met haar klacht. Hij vraagt DRZ om alsnog uitleg te geven over hoe ze dit soort artikelen beoordelen. Gelukkig reageert DRZ snel. DRZ legt uit dat zij veel spullen krijgen die bewaard en verkocht moeten worden. Dat zijn er zelfs zoveel, dat het niet mogelijk is om van alles een uitgebreid verslag te maken over de waarde. Dat gebeurt alleen bij auto’s, motoren en boten. Maar bij kleding of tassen niet.
Voortaan meer informatie
We vinden het daarom belangrijk dat DRZ algemene informatie geeft over hoe zij de waarde bepalen, als mensen een klacht indienen. Daar is DRZ het mee eens. Bij soortgelijke klachten geven ze daarom voortaan standaard informatie over hoe ze beoordelen of een artikel echt is.
Ik vind het jammer dat Elena niet gelijk antwoord kreeg op haar vragen. Mensen mogen verwachten dat de overheid eerlijk en duidelijk is. Ook als iets ingewikkeld is, zoals het beoordelen van designerartikelen. Daarom ben ik blij dat DRZ daar nu beter over gaat communiceren.
Deze column is ook verschenen in De Telegraaf van 3 mei 2025.
De persoon op de foto is niet de persoon uit de tekst.