Toegankelijkheid

Iedereen moet de website van de Nationale ombudsman kunnen bekijken en gebruiken. Daarom besteden we veel aandacht aan de gebruiksvriendelijkheid, toegankelijkheid en vindbaarheid van onze website.

Wat is een toegankelijke website?

Een toegankelijke website is voor iedereen bereikbaar en te gebruiken. Ook voor mensen met een functiebeperking. Denk bijvoorbeeld aan mensen die blind, slechtziend of kleurenblind zijn, doof of slechthorend, motorisch beperkt of zwakbegaafd, autistisch of laaggeletterd. En ook voor mensen die een smartphone of tablet gebruiken is een toegankelijke website belangrijk. 

Komt u een pagina tegen die niet toegankelijk is, meld het ons
Wilt u meer weten over websites en toegankelijkheid? Kijk dan op Digitoegankelijk.nl

Toegankelijkheidsverklaring

In maart 2023 is de website getoetst op digitale toegankelijkheid. Dit is gedaan door een partij die gespecialiseerd is op het gebied van digitale toegankelijkheid. De uitkomst is dat onze website gedeeltelijk voldoet (niveau B) aan de eisen op het gebied van digitale toegankelijkheid. In onze   Toegankelijkheidsverklaring lichten wij toe op welke punten wij nog niet volledig voldoen en op welke termijn wij verwachten dit op te lossen. 

Bekijk onze toegankelijkheidsverklaring 

Hoe zorgt de Nationale ombudsman voor een toegankelijke website?

  • De website is gebouwd volgens de webrichtlijnen (WCAG 2.1). Deze richtlijnen zijn bedoeld om iedereen toegang te geven tot online informatie en dienstverlening.
  • De medewerkers van de Nationale ombudsman hebben een training begrijpelijke taal (taalniveau B1) gevolgd.
  • Hierdoor maken we de informatie en teksten op de website voor iedereen begrijpelijk en leesbaar.

Welke stappen zet de Nationale ombudsman in 2025?

  • Onze website voldoet gedeeltelijk aan de webrichtlijnen. De reden hiervoor zijn de Pdf-bestanden op onze website. Deze voldoen nu niet aan de toegankelijkheidseisen. We proberen deze Pdf-bestanden in 2025 toegankelijk te maken.
  • In 2025 wordt onze website opnieuw getoetst op digitale toegankelijkheid. Dit wordt gedaan door een partij die gespecialiseerd is in toegankelijke digitale dienstverlening.
  • Verder zetten we ons in om de website zo goed mogelijk te laten functioneren en actueel te houden.

Steffie

Nederland telt zo'n 2,5 miljoen laaggeletterden. De Nationale ombudsman is een grote bondgenoot van laaggeletterden. We komen op voor eenvoudig communiceren en toegankelijke dienstverlening. Om die reden hebben we twee Steffie modules ontwikkeld. Hier legt Steffie in begrijpelijke taal, beeld en geluid uit hoe je bijvoorbeeld een telefoongesprek voert met een instantie. Meer weten over de Steffie modules van de Nationale ombudsman? Bezoek dan Wat doet de Nationale ombudsman.

Probleem

Loopt u op de website tegen een probleem aan, of hebt u een vraag? Laat het ons dan weten, dan kunnen we de website verder verbeten. Stuur hiervoor een mail naar website@nationaleombudsman.nl.