Een belangrijke mail van de NAK valt niet genoeg op

Rapport

Meneer Netten (niet de echte naam) is aardappelteler. De aardappelen worden regelmatig gekeurd door de Nederlandse Algemene Keuringsdienst voor Zaaizaad en Pootgoed van Landbouwgewassen (hierna: de NAK). De NAK plaatst uitslagen van keuringen in een digitaal systeem. Elke keer dat er een bericht wordt geplaatst in het digitale systeem ontvangt de teler een melding via de mail. Tot 2020 vond bij een afkeuring automatisch een herkeuring plaats, maar nu moeten telers zelf binnen zeven dagen een herkeuring aanvragen. Anders wordt de afkeuring definitief.
Meneer Netten weet van de gewijzigde regels over herkeuring. Hij mist echter het bericht met de afkeuring van zijn aardappelen. Hij vindt dat de mail over de keuringsuitslag niet genoeg opvalt tussen de andere berichten van de NAK.

De ombudsman vindt dat de NAK, als uitvoerende partij van een overheidstaak duidelijk moet communiceren. De NAK had in de titel en de tekst van de mail over de afkeuring duidelijker moeten maken dat deze mail een belangrijke boodschap bevatte die ook nog spoed had. En daarbij is het ook belangrijk dat de titel van de mail klopt met de inhoud van de mail. Dat de NAK vindt dat de telers professionals zijn van wie mag worden verwacht dat zij tijdig om een herkeuring vragen, wat bijna alle telers ook hebben gedaan, en dat het technisch niet mogelijk is om onderscheidende mails te sturen doet daar niet aan af, vindt de ombudsman.

De Nationale ombudsman vindt dat de NAK niet behoorlijk heeft gehandeld. De mail is namelijk niet duidelijk genoeg. Zeker gezien het grote belang van de melding en de beperkte tijd die een teler heeft om een herkeuring aan te vragen. 

Verder vindt de ombudsman dat de overheid van ondernemers mag verwachten dat zij zichzelf op de hoogte houden van belangrijke informatie over hun bedrijf. Maar dat doet niet af aan de verantwoordelijkheid van overheidsinstanties om belangrijke informatie goed, duidelijk en overzichtelijk aan te bieden. Ook in het contact met ondernemers. De behoorlijkheidsnormen gelden daarom net zo goed in de relatie tussen overheid en ondernemers als in de relatie tussen overheid en burgers.

 

 

Instantie:

Klacht:

Een aardappelteler klaagt erover dat de NAK hem onduidelijk heeft geïnformeerd over de uitslag van de keuring van zijn partij pootaardappelen.

Oordeel:

Gegrond