2022/039 Boa's HTM handelen onzorgvuldig bij het opleggen van een mondkapjesboete

Rapport

Een man reist met een tram van HTM. Dit is het bedrijf dat zorgt voor bus- en tramvervoer in Den Haag. De man heeft geen mondkapje op. Dat is wel verplicht. Alleen bij een uitzondering, zoals een medische reden hoeft hij geen mondkapje te dragen. Dat kan je laten zien met een uitzonderingskaartje.

Buitengewoon opsporingsambtenaren (boa's) van de HTM spreken de man in de tram aan. Hij krijgt een boete omdat hij geen mondkapje draagt. De man wil zijn identiteitsbewijs niet laten zien. Daarom nemen de boa's de man mee naar het politiebureau.

Hierover dient de man een klacht in bij HTM. De man stelt dat hij een medische reden heeft waarom hij geen mondkapje kan dragen. Hij heeft PTSS. Daarom had de man een uitzonderingskaartje bij zich. Daarop staat dat hij geen mondkapje kan dragen. Volgens de man wilden de boa's niet naar zijn uitleg luisteren. En niet naar zijn kaartje kijken.

HTM vindt de klacht ongegrond. Volgens de boa's droeg de man geen mondkapje. Ook wilde de man totaal niet meewerken. Daarom kreeg hij een boete.

De Nationale ombudsman onderzoekt de klacht. Hij ziet dat er in deze zaak veel fout is gegaan. Bij het opleggen van de boete en bij het behandelen van de klacht door HTM.
 
De ombudsman vindt videobeelden van het incident. Die had de HTM niet bekeken en niet in het dossier gestopt. De ombudsman ziet op de beelden een gesprek tussen de man en de boa's. De man probeert aan de boa's uit te leggen dat hij geen mondkapje kan dragen. En dat hij zijn uitzonderingskaartje aan de boa's wil laten zien. Maar de boa's zeggen dat het uitzonderingskaartje niet geldig is.

Wat de boa's zeggen, is niet waar. Het uitzonderingskaartje van de man is wel geldig. Ook vindt de ombudsman het opmerkelijk dat het gesprek tussen de man en de boa's niet in het klachtdossier van HTM zit. En dat HTM niet persoonlijk met de man sprak over de klacht. Tot slot ziet de ombudsman dat HTM andere regels die gelden bij klachten over boa's niet heeft gevolgd. Al met al vindt de ombudsman dat HTM de klacht erg onzorgvuldig heeft behandeld.

De klachten van de man zijn gegrond.