2021/041 De politie handelde professioneel bij het verstrekken van informatie aan de Raad voor de Kinderbescherming

Rapport

Een man raakte met zijn ex-partner verwikkeld in juridische procedures over hun dochters. Hij verzocht de rechtbank om hem ouderlijk gezag en omgang met zijn kinderen toe te kennen. De rechtbank vroeg de Raad voor de Kinderbescherming om onderzoek te doen naar de situatie van het gezin. Voor zijn onderzoek vroeg de Raad de politie op zijn beurt om informatie voor zijn onderzoek. De Raad heeft de politie hiervoor een aantal vragen gesteld. De politie heeft deze vragen beantwoord in een rapportage. 
De man klaagt bij de Nationale ombudsman over de manier waarop de politie deze rapportage heeft opgesteld. De rapportage is volgens de man geen professioneel opgesteld informatierapport. Hij vindt dat de politie in de rapportage haar persoonlijke mening over hem heeft geventileerd. Daarnaast klaagt de man over de manier waarop de politie zijn klacht heeft behandeld. In eerste instantie nam de politie zijn klacht niet in behandeling.

De ombudsman vindt het belangrijk dat de politie volgens professionele normen werkt als zij door de Raad wordt gevraagd om informatie aan te leveren. De ombudsman is van oordeel dat de politie dat in dit geval heeft gedaan. De Raad vroeg de politie niet alleen om feitelijke informatie, maar ook om vanuit haar deskundigheid haar mening te geven over de gezinssituatie van de man. Daar komt bij dat de politie twee medewerkers met de beantwoording van de vragen heeft belast die vanuit hun functie kennis hadden van en ervaring hadden met politiezaken waarbij sprake was van gezinsproblematiek. Gelet hierop was het gepast dat de politie haar professionele mening gaf op basis van de informatie die de politie tot haar beschikking had.
De ombudsman vindt wel dat de politie in de rapportage duidelijker had kunnen zijn over haar rol en over het feit dat de rapportage niet alleen feitelijke informatie bevatte maar ook de mening van de politie. Verder vindt de ombudsman dat de politie de klacht van de man niet op een professionele manier heeft behandeld. De politie heeft de klacht in eerste instantie ten onrechte niet behandeld. Nadat de ombudsman betrokken raakte bij de behandeling van de klacht heeft de politie dit hersteld door de klacht alsnog te behandelen.

Instantie:

Klacht:

Verzoeker klaagt bij de Nationale ombudsman over de wijze waarop de politie deze rapportage heeft opgesteld. De rapportage is volgens verzoeker geen professioneel opgesteld informatierapport. De politie heeft de rapportage volgens hem zo opgesteld dat hij in een kwaad daglicht is komen te staan. Hij heeft de indruk dat de politie met de rapportage heeft geprobeerd de beslissing van de rechter te beïnvloeden. Daarnaast klaagt verzoeker over de manier waarop de politie zijn klachten heeft behandeld.

Oordeel:

Gegrond