2015/047 Politie-eenheid Den Haag had klacht over gebruik postbusnummer in behandeling moeten nemen

Rapport

Verzoeker klaagde erover dat de politie-eenheid Den Haag en de klachtencommissie van die eenheid hetzelfde postbusnummer gebruiken. Ook klaagde verzoeker erover dat de politie zijn klacht hierover niet in behandeling had genomen.

De Nationale ombudsman was van oordeel dat de beslissing van de politiechef om verzoekers klacht niet ontvankelijk te verklaren in strijd was met het beginsel van fair play. Deze klacht kon namelijk niet worden aangemerkt als een algemene klacht of wens over het beleid of de beleidsuitvoering in het algemeen van de politie.

Verder kon de Nationale ombudsman zich indenken dat het gebruiken van hetzelfde postbusnummer door de politie en de klachtencommissie vanuit het perspectief van de burger wellicht wat ongelukkig zou kunnen overkomen. Het ging naar het oordeel van de Nationale ombudsman echter te ver om op basis van de enkele omstandigheid dat de politie en de klachtencommissie hetzelfde postbusnummer hanteren te veronderstellen dat hiermee de schijn van partijdigheid wordt gewekt. De Nationale ombudsman concludeerde dan ook dat er onvoldoende grond was voor het oordeel dat het vereiste van onpartijdigheid was geschonden.

Het beginsel van fair play: niet behoorlijk.

Het vereiste van onpartijdigheid: behoorlijk.

Instantie: politie-eenheid Den Haag

Klacht:

politie-eenheid Den Haag en de klachtencommissie van die eenheid gebruiken hetzelfde postbusnummer 

Oordeel:

Niet gegrond

Instantie: politie-eenheid Den Haag

Klacht:

verzoekers klacht niet in behandeling heeft genomen

Oordeel:

Gegrond