2014/143 Gemeente Laren te formeel in klachtbehandeling over aanleg oprit

Rapport

Naar aanleiding van voorgenomen handhavend optreden klaagt verzoekster over de wijze waarop de gemeente Laren invulling geeft aan haar handhavingstraject. Met name is zij van mening dat de gemeente niet optreedt tegen vergelijkbare gevallen.

De klacht wordt niet-ontvankelijk verklaard, omdat verzoekster een handhavingsbesluit had kunnen uitlokken om zo een bestuursrechtelijke procedure te doorlopen. Door de illegale situatie op te heffen heeft zij zich deze mogelijkheid ontnomen. Voor zover de klacht ontvankelijk mocht zijn, verklaart het college deze ongegrond omdat verzoekster weliswaar foto's heeft overgelegd, maar daarbij niet heeft aangegeven waar deze situaties zich bevinden.

De Nationale ombudsman overwoog dat verzoekster al eerder met juridische procedures geconfronteerd is geweest en dit ook bij de gemeente bekend was. Bovendien was het probleem al min of meer opgelost toen zij van de gemeente een mail ontving, waarvan de toonzetting aanleiding was een klacht in te dienen.

Al met al oordeelde de ombudsman dat er bij de gemeente Laren sprake is geweest van een onnodige en ongewenste formalisering. Een goede klachtbehandeling kenmerkt zich door een betrokken, persoonlijke en oplossingsgerichte aanpak. Daar heeft het in dit geval aan ontbroken, zodat de gemeente onvoldoende heeft gedaan om in haar contacten met verzoekster escalatie te voorkomen of te beperken.

De klacht is gegrond.

Instantie: Gemeente Laren

Klacht:

verzoeksters klacht over niet eenduidige handhaving niet-ontvankelijk dan wel ongegrond verklaard, zonder dat verzoekster in de gelegenheid is gesteld de door haar aangevoerde bewijzen nader te onderbouwen

Oordeel:

Gegrond