2013/036: Man klaagt over financiële problemen na wisseling van Belastingdienst naar SVB voor kinderopvangtoeslag

Rapport

Verzoeker klaagde er bij de Nationale ombudsman over dat sinds de uitbetaling van kinderopvangtoeslag door de SVB per 1 juli 2012 is overgenomen hij in financiële problemen is gekomen. Hier ligt het betaalregime van de SVB aan ten grondslag. Voorheen betaalde de Belastingdienst/Toeslagen de kinderopvangtoeslag namelijk maandelijks uit. De SVB doet dit per verstreken kwartaal. Verzoeker kan deze periode onmogelijk financieel overbruggen.

Ook klaagt verzoeker erover dat hij niet geïnformeerd is over deze verandering.

De SVB betaalt vanaf 1 juli 2012 de kinderopvangtoeslag uit aan burgers die minimaal één gezinslid in het buitenland hebben wonen. Deze regeling valt onder de verordening EU 883/2004. De aanvraag en het recht op kinderopvangtoeslag wordt wel nog door de Belastingdienst/Toeslagen beoordeeld, maar de feitelijke uitbetaling doet de SVB in deze gevallen.

Voordat de Nationale ombudsman besloot om een onderzoek hiernaar te starten, heeft hij de SVB gevraagd of het mogelijk is deze burgers een voorschot te geven van één kwartaal, zodat zij niet in financiële problemen geraken. De SVB antwoordde ontkennend, waarop de Nationale ombudsman zijn onderzoek startte.

Gedurende het onderzoek bleek dat meerdere burgers hier dezelfde last van ondervonden. De Nationale ombudsman heeft deze klachten ook betrokken bij zijn onderzoek. Sommige burgers die bij de Nationale ombudsman klaagden, bevestigden de ontvangst van een informatiebrief die de verandering in uitbetaling aankondigde. Andere burgers beweerden weer het tegenovergestelde. Naast deze informatiebrief heeft de Nationale ombudsman ten tijde van zijn onderzoek geen andere informatie over dit onderwerp aangetroffen op de websites van de SVB en de Belastingdienst/ Toeslagen, of via andere media.

De Nationale ombudsman oordeelde dat de SVB onvoldoende oog had voor maatwerk en de burgers hierdoor onnodig in financiële problemen bracht. Daarnaast acht hij het nodig dat burgers beter geïnformeerd moeten worden

De Nationale ombudsman beveelt de SVB aan om toch te kiezen voor het uitbetalen van een voorschot vooraf en die na afloop van het jaar te verrekenen om zodoende deze groep burgers niet de financiële problemen in te jagen. De Nationale ombudsman neemt met instemming kennis dat de SVB op dit moment de mogelijkheden hiertoe onderzoekt en voornemens is deze maatregel in te voeren.

Instantie: Sociale Verzekeringsbank te Zaandam

Klacht:

verzoeker niet geïnformeerd over de wijziging dat de Belastingdienst/Toeslagen voor een specifieke groep burgers, waartoe verzoeker behoort, het uitkeren van de kinderopvangtoeslag sinds 1 juli 2012 van de Sociale Verzekeringsbank heeft overgenomen

Oordeel:

Gegrond