2011/131: Klacht over behandelingsduur melding roken op werkplek door VWA

Rapport

Verzoekster heeft een melding met betrekking tot roken op de werkplek gedaan bij de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA). In reactie hierop ontving zij van de VWA in november 2009 een schriftelijke bevestiging dat zij op de hoogte zou worden gesteld van de bevindingen van het onderzoek naar aanleiding van haar melding. Een maand later ontving zij opnieuw een reactie dat zij zodra het onderzoek afgerond zou zijn zo spoedig zou worden bericht. Omdat verzoekster geen bericht ontving van de VWA, stuurde zij in juni 2010 een aangetekende brief. Hierop ontving zij van de VWA de reactie dat de hoeveelheid meldingen helaas voor onnodige vertraging had gezorgd en dat haar melding onder de aandacht was gebracht bij de afdeling die de meldingen coördineert. Hierbij was aangedrongen om haar melding zo spoedig mogelijk af te handelen.

Verzoekster klaagt erover dat de VWA haar niet heeft geïnformeerd over de afronding van het onderzoek naar aanleiding van haar melding van 18 november 2009 bij de VWA, ondanks toezeggingen van de VWA haar hiervan op de hoogte te brengen.

Verder klaagt verzoekster over de lange behandelingsduur van de afhandeling van haar melding van 18 november 2009.

Verzoekster heeft lange tijd gewacht op een terugkoppeling van de bevindingen van het onderzoek naar aanleiding van haar melding bij de VWA over roken op de werkplek bij haar werkgever. Uiteindelijk ontving zij een reactie nadat zij meer dan een jaar in onzekerheid had verkeerd over de afhandeling van haar melding. Op 21 januari en 5 maart 2010 zijn er door de VWA inspecties uitgevoerd. De melding is hiermee op zich vlot opgepakt. Echter, de afhandeling van de melding heeft veel te lang geduurd. De VWA heeft verzoekster na de inspecties geen terugkoppeling gegeven over de afloop van de melding, hoewel aan verzoekster de toezegging was gedaan dat zij op de hoogte zou worden gesteld van de bevindingen van het onderzoek.

rechtszekerheidsvereiste - gegrond;

vereiste van voortvarendheid – gegrond.

De Nationale ombudsman geeft de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport in overweging te bevorderen dat de VWA burgers die een melding doen duidelijk (in de ontvangstbevestiging maar bijvoorbeeld ook op de website en via andere communicatiemiddelen) informeert over de werkwijze van de VWA met betrekking tot de behandeling en afhandeling van meldingen.

Instantie: Voedsel en Waren Autoriteit te Den Haag

Klacht:

niet geïnformeerd over de afronding van het onderzoek naar aanleiding van verzoeksters melding van 18 november 2009, ondanks gedane toezeggingen

Oordeel:

Gegrond

Instantie: Voedsel en Waren Autoriteit te Den Haag

Klacht:

lange behandelingsduur van de afhandeling van verzoeksters melding

Oordeel:

Gegrond