2010/272

Rapport

De feiten

Op de website van de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) staat onder andere het volgende vermeld: "Bel OPTA niet voor vaste nummers achter dure 0900-nummers van bedrijven." Ook in een daaraan gelinkt persbericht vermeldt de OPTA dezelfde boodschap.

De klacht

Verzoeker maakt bezwaar tegen het woord 'dure' in deze tekst. Hij heeft een telecombedrijf dat andere bedrijven en instanties telefonische bereikbaar maakt via een 0900-nummer. Hij vindt dat een onafhankelijke toezichthouder als OPTA zich dient te onthouden van dit soort subjectieve kwalificaties. Het publiek hecht immers waar aan het oordeel van de OPTA laat zich daardoor beïnvloeden.

Kern van het rapport

De OPTA geeft in de tekst op haar website en in het daaraan gelinkte persbericht aan dat zij geregeld wordt gebeld door consumenten die het goedkopere vaste nummer achter een (duur) 0900-nummer opvragen. De OPTA richt zich hier dus tot de groep van consumenten die te maken hebben met een duur 0900-nummer en die bij de OPTA een goedkoop vast nummer willen opvragen. Naar het oordeel van de Nationale ombudsman ligt het niet voor de hand om de tekst op de website van de OPTA zo te lezen dat de OPTA van mening zou zijn dat alle 0900-nummers duur zijn. Naar zijn oordeel is er dan ook geen sprake van schijn van vooringenomenheid.

Behoorlijkheidsvereiste

Getoetst is aan het verbod van vooringenomenheid

Instantie: Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit te Den Haag

Klacht:

Op website melding gemaakt van 'dure' 0900-nummers.

Oordeel:

Niet gegrond