2009/029

Rapport

Verzoeker heeft een verstoorde relatie met zijn buurman. Deze buurman werkt als ontvanger bij de Belastingdienst. De buurman vraagt 'omdat hij bij de Belastingdienst werkt' aan de schilder die bij verzoeker werkzaam is naar zijn identiteit. Over de 1,80 meter hoge schutting neemt hij de gegevens van de identiteitskaart over.

Verzoeker dient bij de Nationale ombudsman een klacht in over het handelen van de buurman en over de wijze van klachtbehandeling door de Belastingdienst. Waar verzoeker met name over klaagt is het mogelijk ontbreken van een bevoegdheid om vragen te stellen.

Het motiveringsvereiste houdt in dat het bestuursorgaan in reactie op de klacht een oordeel moet geven over de klacht. Nu dit oordeel ontbreekt was de wijze van klachtbehandeling niet behoorlijk.

De bevoegdheid een taak uit te voeren verkrijgt een medewerker van de Belastingdienst als direct gevolg van mandatering van die bevoegdheid. Naar de mening van de Nationale ombudsman heeft dit niet plaatsgevonden, althans, de bevoegdheden die noodzakelijk zijn om vragen over de schutting te mogen stellen, zijn niet gemandateerd.

Naast de vraag naar bevoegdheden en het ontbreken van een oordeel is het vereiste van professionaliteit in het geding. Het vereiste van professionaliteit vraagt van medewerkers van de Belastingdienst dat zij zich van handelingen onthoudt die de schijn kunnen wekken dat zij gebruik maken van de positie als medewerker van de Belastingdienst

De klacht over de onderzochte gedraging van de Belastingdienst/Haaglanden is gegrond wegens de schending van het motiveringsvereiste.

Instantie: Belastingdienst/Haaglanden/kantoor Den Haag

Klacht:

Wijze van klachtafhandeling; geen antwoord gekregen op vragen over bevoegdheid belastingambtenaar.

Oordeel:

Gegrond