2006/332

Rapport

Verzoeker diende ruim een jaar nadat de Centrale organisatie werk en inkomen een ontslagvergunning aan zijn werkgever had verleend een klacht daarover in bij de CWI. De CWI nam zijn klacht niet in behandeling wegens overschrijding van de jaartermijn.

Verzoeker klaagde erover dat de CWI zijn klacht niet in behandeling had genomen. Eerder indienen van de klacht had volgens hem geen zin gehad, omdat er een kennelijk onredelijk ontslagprocedure liep. De Nationale ombudsman startte daarnaast uit eigen beweging een onderzoek naar het feit dat de CWI er in de brief waarin zij aangaf verzoekers klacht niet in behandeling te nemen, niet had verwezen naar de Nationale ombudsman.

De Nationale ombudsman oordeelde dat een bestuursorgaan op grond van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) niet verplicht is een klacht in behandeling te nemen, wanneer het een situatie betreft die zich meer dan een jaar daarvoor heeft voorgedaan. Dat verzoeker eerst de uitslag van een kennelijk onredelijk ontslagprocedure wilde afwachten, voordat hij een klacht indiende, is voor zijn risico. Er valt niet in te zien waarom verzoeker niet al eerder een klacht bij de CWI had kunnen indienen.

Wat betreft het niet verwijzen naar de Nationale ombudsman in de klachtafwikkelingsbrief oordeelde de Nationale ombudsman dat een bestuursorgaan op grond van de Awb hook bij het niet in behandeling nemen van een klacht betrokkene moet wijzen op de mogelijkheid om daarover een klacht in te dienen bij de Nationale ombudsman.

Het beginsel van fair play is niet geschonden op het punt van het niet in behandeling nemen van de klacht. Er is gehandeld in strijd met het vereiste van actieve en adequate informatieverstrekking door in de klachtafhandelingsbrief niet te verwijzen naar de Nationale ombudsman.

De CWI werd aanbevolen om het beleid inzake klachtafwikkeling, terwijl er sprake is of is geweest van een kennelijk onredelijk ontslagprocedure, te wijzigen in die zin dat een klacht over een verleende ontslag­vergunning door de CWI in behandeling wordt genomen, ongeacht een lopende of afgeronde kennelijk onredelijk ontslagprocedure.

Instantie: Centrale organisatie werk en inkomen

Klacht:

Verzoekers klacht niet in behandeling genomen.

Oordeel:

Niet gegrond

Instantie: Centrale organisatie werk en inkomen

Klacht:

Onderzoek uit eigen beweging naar afhandeling verzoekers klacht: verzoeker niet gewezen op feit dat hij een klacht in kon dienen bij de Nationale ombudsman.

Oordeel:

Gegrond