TROS Radar en Nationale ombudsman openen meldpunt IGZ

Op deze pagina

    Nieuwsbericht
    Meldpunt

    - Inmiddels is dit meldpunt gesloten! -

    De Nationale ombudsman en TROS Radar openen vanavond een meldpunt waar burgers hun ervaringen met de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) kunnen melden. Deze signalen worden verzameld in een zwartboek. Kwesties die zich lenen voor een behandeling als klacht kunnen door de Nationale ombudsman in onderzoek worden genomen.

    Brenninkmeijer vindt het hoog tijd dat zichtbaar wordt welke rol de IGZ vervult bij medische missers en andere calamiteiten in de zorg. Ook moet de IGZ een andere rol aannemen naar de burger: 'er is sprake van machtsongelijkheid tussen patiënt en zorgaanbieder; de IGZ vervult een niet-bestaande rol en de burger redt het niet met de bestaande klachtenprocedures.' Dit is niet de eerste keer dat de Nationale ombudsman zware kritiek heeft op de Inspectie. In 2009 bracht de ombudsman al het rapport 'De IGZ een papieren tijger?' uit. Hij heeft een aantal onderzoeken lopen en in 2011 bracht hij zes rapporten uit over de IGZ, waaronder het rapport 'Onverantwoorde zorg UMCG, onverantwoord toezicht IGZ' over de gevolgen van een operatie van baby Jelmer.

    IGZ en baby Jelmer

    In december 2011 publiceerde de Nationale ombudsman een rapport over de gevolgen van een operatie van baby Jelmer in het Universitair Medisch Centrum Groningen. Hij concludeerde onder andere dat de IGZ ernstig had gefaald in het toezicht. Hij zei: 'deze ernstige vorm van disfunctioneren ben ik in mijn jarenlange ervaring met het reilen en zeilen van de overheid niet eerder tegengekomen.' Hij verwacht in deze maand een reactie van de IGZ op zijn rapport. Minister Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport zei de Tweede Kamer toe een reactie op het rapport te geven.