Nationale ombudsman kritisch over uitvoering huur- en zorgtoeslag

Op deze pagina

    Nieuwsbericht

    De Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer, heeft vragen gesteld aan de minister van Financiën over de uitbetaling huur- en zorgtoeslag. De afgelopen weken heeft hij opmerkelijk veel klachten ontvangen van mensen die de toeslagen over december en/of januari niet hebben ontvangen. De Nationale ombudsman wil vooral weten hoe de Belastingdienst gedupeerden informeert over de uitbetaling en de mogelijkheid van een voorschot.

    Sinds 1 januari jl. is de Belastingdienst verantwoordelijk voor de uitvoering van de huurtoeslag (voorheen huursubsidie) en de zorgtoeslag. In een landelijke campagne heeft de Belastingdienst mensen opgeroepen om voor 1 november jl. de aanvraag voor een toeslag in te dienen. Wanneer de aanvraag voor 1 november zou zijn ingediend, zou uitbetaling tijdig plaatsvinden.

    Uit klachten die de Nationale ombudsman heeft ontvangen, blijkt dat tijdige uitbetaling in te veel gevallen niet is gelukt. Wanneer er sprake is van financiële nood en de toeslag 50 euro of meer per maand zou bedragen, is het onder bepaalde omstandigheden mogelijk dat de Belastingdienst binnen 10 dagen een voorschot uitbetaalt. Veel mensen blijken van deze mogelijkheid niet op de hoogte te zijn. De Nationale ombudsman wil daarom weten hoe de Belastingdienst mensen informeert over de te late betaling en de mogelijkheid van een voorschot.