Column: een tak op je dak

Column
Een man bekijkt een afgebroken tak van een boom op zijn auto

Ronny* en Doris* wonen al jaren met veel plezier in een rustige woonwijk. Op een mooie zomerdag vindt Ronny een grote afgebroken tak op de parkeerplaats. Hij meldt dit bij de gemeente. Een paar dagen later komt een medewerker van de gemeente langs om de tak op te ruimen. Hij bekijkt gelijk hoe de bomen rondom de parkeerplaats erbij staan en ziet dat er een paar dode takken aan hangen. Hij heeft gereedschap bij zich en kan gelijk wat takken snoeien.

Snoeien niet nodig

Maar dan ziet Doris dat er nog een grote tak aan de boom hangt die bijna afbreekt. Ze vraagt aan de gemeentemedewerker of hij deze ook kan snoeien. Hij zegt dat dat niet nodig is, omdat er nog groene bladeren aan zitten. En hij rondt zijn werkzaamheden bij de parkeerplaats af.

Toch schade door de tak

De volgende dag wordt er aangebeld bij Ronny en Doris. De buurman wijst naar hun auto waar een flinke deuk in zit. Wat blijkt? Die grote tak is afgebroken en op hun auto terechtgekomen! Zie je wel, Doris had het gister nog aangegeven bij de gemeentemedewerker. Gelijk maakt Ronny foto's van de schade en neemt weer contact op met de gemeente. Hij wil dat de gemeente de schade aan de auto vergoedt.

Geen schadevergoeding

De gemeente laat weten dat zij goed voor de bomen zorgen en dat ze daarom geen schadevergoeding zullen betalen. In een uitgebreide brief probeert Ronny nog een keer duidelijk te maken waarom hij het daar niet mee eens is, maar de gemeente verandert niet van mening. Dan schrijft Ronny een bericht aan de Nationale ombudsman.

Een luisterend oor

Medewerker Inge* snapt goed dat Ronny contact opneemt. Ze legt uit dat ze de klacht kan bespreken met de gemeente. Maar vertelt ook dat zij er niet voor kan zorgen dat de gemeente alsnog de schade vergoedt. Ronny vindt het al heel fijn dat Inge tenminste goed naar zijn verhaal luistert en is blij dat zijn klacht wordt opgepakt. De gemeente laat aan Inge weten eerst nog intern te moeten afstemmen. Maar daarna zal contact worden opgenomen met Ronny en Doris. En na een paar weken gebeurt dat: de gemeente belt op en laat weten dat ze toch de schade vergoed krijgen!

De Nationale ombudsman is blij dat de gemeente hen uiteindelijk goed heeft geholpen. We hopen dat gemeenten mensen als Ronny en Doris voortaan sneller helpen. Zodat ze niet zo lang in onzekerheid hoeven te zitten.

*Niet de echte naam

De persoon op de foto is niet de persoon die in de column wordt genoemd.

Deze column is verschenen in De Telegraaf van 10 juli 2021.