Zzp'er Evelien schrikt van torenhoge belastingaanslag

Op deze pagina

    Column
    Vrouw met Ipad

    Kersverse zzp’er Evelien (niet de echte naam) zag haar webshop in babykleertjes het afgelopen jaar explosief groeien. Vooral sinds de coronacrisis, want kraamvisites gingen niet meer door maar het rondsturen van cadeaus natuurlijk wel.

    Omzetbelasting

    Alleen, nu krijgt Evelien een belastingaanslag. Met een verzuimboete erbij. Ze belt hierover met een medewerker van de Belastingdienst. Die vertelt haar dat ze geen aangifte heeft gedaan van de omzetbelasting en dat de termijnen van de herinneringen en aanmaningen ruim zijn verlopen. Ze had geld moeten reserveren om de belastingen te betalen. Door persoonlijke omstandigheden is ze daar niet aan toegekomen.

    Bezwaar maken

    Evelien dient een bezwaar in tegen de verzuimboete en vraagt om een betalingsregeling bij de Belastingdienst. Maar helaas, zowel het bezwaar tegen de verzuimboete als het verzoek om een  betalingsregeling worden afgewezen op basis van de bekende gegevens bij de Belastingdienst. Afgelopen jaren heeft Evelien te weinig omgezet om aan te tonen dat ze binnen een jaar het achterstallige bedrag kan betalen. Ze maakt nog een keer bezwaar, nu tegen de beslissing van de Belastingdienst om de betalingsregeling af te wijzen. Vervolgens hoort Evelien niks meer. Ook niet na de wettelijke termijn van 6 weken. Ze krijgt zelfs geen bericht wanneer de Belastingdienst dan wel met een antwoord op haar bezwaar komt.

    Radeloos belt Evelien haar broer op. Wat nu? Als de Belastingdienst niet eens reageert op haar bezwaar, waar kan ze dan als zzp’er terecht? Haar broer reageert heel praktisch: eerst een klacht indienen bij de Belastingdienst. Als dat ook niets oplevert, dan de Nationale ombudsman bellen.

    Geen gehoor

    Helaas krijgt ze van de Belastingdienst ook geen reactie op haar klacht. Dus belt Evelien met de Nationale ombudsman. Ze krijgt medewerker Ron (niet de echte naam) aan de lijn. Ze doet haar verhaal en legt uit hoe nijpend haar situatie is geworden. Ron neemt met Evelien haar klacht door en checkt de wettelijke termijnen. Dan neemt Ron contact op met de Belastingdienst. Hij vraagt hen dringend om binnen twee weken te reageren op Eveliens klacht. De Belastingdienst pakt dit verzoek snel op en nemen alsnog een beslissing op het bezwaar van Evelien. Helaas voor Evelien blijft de afwijzing van de betalingsregeling van kracht. Gelukkig springt haar broer bij en kan ze alsnog haar omzetbelasting afdragen. Voor het volgende jaar heeft ze haar lesje wel geleerd!

    Hulp voor zzp’ers

    Hebt u ook een probleem met een overheidsinstantie? Ook voor u als zzp’er is er hulp. De Nationale ombudsman is er voor burgers én ondernemers. Voor iedereen die er niet uitkomt met overheidsinstanties zoals de Belastingdienst, de gemeente of het CBR.

    Vanwege de coronamaatregelen is het op dit moment niet mogelijk om langs te komen bij het kantoor van de Nationale ombudsman. Wel kunt u contact met ons opnemen via ons gratis telefoonnummer 0800 33 55 555, via het online klachtenformulier of per post.

    De vrouw op de foto is niet de persoon uit de column.