Met terugwerkende kracht

Column
Foto van een jonge vrouw

Leonoor* is een enthousiaste studente sociologie. Ze verruilt het rustige Ede voor de grote stad Amsterdam. Ze deelt met andere studenten een kamer in een leuk studentenhuis. In de loop van het studiejaar verhuist ze naar een privékamer binnen hetzelfde studentenhuis. Ze komt nu in aanmerking voor huurtoeslag. Ze vraagt deze aan bij de Belastingdienst/Toeslagen (hierna: Toeslagen). Ook geeft ze hier netjes haar verhuizing door.

Een half jaar later komt Leonoor tot de ontdekking dat Toeslagen de verkeerde kamer in het systeem heeft staan. Toeslagen stuurt haar namelijk een brief waarin staat dat er meerdere personen op haar adres wonen. Ze vorderen de huurtoeslag terug. Leonoor heeft haar nieuwe adresgegevens alleen aan Toeslagen doorgegeven en niet aan de gemeente Amsterdam. Maar Toeslagen werkt met adresgegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente. Leonoor probeert de fout recht te zetten. Ze heeft tenslotte een huurcontract van haar nieuwe kamer. Hierin staat wanneer ze naar haar privékamer is verhuisd. Ze dient zowel bij de gemeente als bij Toeslagen bezwaren in die  worden afgewezen. Toeslagen komt haar gelukkig wel tegemoet. Zij hoeft haar huurtoeslag niet terug te betalen.

Tot haar grote schrik ontvangt ze een half jaar later weer een brief van Toeslagen. Nu blijkt dat een van de medebewoners op haar oude adres illegaal in Nederland is. Daarom wordt haar huurtoeslag wederom teruggevorderd. Dit keer laat Toeslagen weten niets voor haar te kunnen doen tenzij de gemeente erkent dat ze in het betreffende jaar al op haar nieuwe adres woonde. In de BRP kunnen adresgegevens niet met terugwerkende kracht aangepast worden. Ook wil de gemeente geen verklaring geven dat ze geloven dat Leonoor al verhuisd was. Ze weet eigenlijk niet meer wat ze nu nog kan doen. Ze neemt contact op met de Nationale ombudsman.

Collega Natalia bespreekt het probleem met Leonoor. De gemeente Amsterdam heeft echter een eigen ombudsman. Daarom is de Nationale ombudsman niet bevoegd om Leonoor zelf te helpen. Natalia neemt contact op met de collega's van Ombudsman Metropool Amsterdam. Ze legt hen het probleem uit. In overleg adviseren zij samen Leonoor om Toeslagen op de hoogte te houden van de interventie die de Ombudsman Metropool Amsterdam ondertussen bij de gemeente uitzet. Toeslagen besluit daarop de vordering alvast in te trekken. Leonoor is blij en kan zich nu weer op haar studie richten.

Regelmatig worden we benaderd door mensen met een klacht over de gemeente. Er zijn 280 Nederlandse gemeenten aangesloten bij de Nationale ombudsman. Over deze gemeenten kunnen wij klachten behandelen. De overige gemeenten hebben een eigen ombudsvoorziening zoals de gemeente Amsterdam. Gelukkig weten wij elkaar te vinden wanneer dat nodig is, zodat mensen met klachten over de gemeente geholpen kunnen worden.

*gefingeerde naam
De persoon op de foto is niet de persoon uit deze column