Het duurt te lang

Column
Foto van een auto met schade

Morgen vieren de inwoners van Bonaire Bonairedag, de Dia di Boneiru. Een goede reden om vandaag aandacht te besteden aan het Ombudswerk op Bonaire. Denise* rijdt in haar auto van Kralendijk naar Rincon op Bonaire. Zij rijdt met haar rechterwiel over een gat in de weg dat zij niet heeft kunnen zien. De voorbumper schiet los en onder de auto is het chassis geraakt. Denise heeft een forse rekening van de garage. Zij stuurt het openbaar lichaam Bonaire (OLB) een brief waarin zij vraagt de schade te vergoeden. Het openbaar lichaam reageert hier niet op.

Denise laat het er niet bij zitten en herhaalt haar vraag. En nog eens. En nog eens. Maar het blijft stil. Ruim een jaar later stuurt ze mij een mail. Een van mijn medewerkers, Hans, vraagt de eilandsecretaris waarom er nog steeds geen antwoord is gegeven op de claim van Denise. Hij vraagt ook of Denise op de hoogte is gehouden van de stand van zaken en wanneer er dan wel een beslissing wordt genomen.

Maar ook na de vragen van de Nationale ombudsman, blijft het doodstil bij het openbaar lichaam Bonaire. Hans vraagt nog eens na. En nog eens. En nog eens. Een medewerker van het openbaar lichaam vraagt geduld te hebben, 'we zijn bezig met het maken van beleid over dit soort schadeclaims. En dat is ingewikkeld, want er werken verschillende afdelingen aan.'

Hoe moeilijk kan het zijn, vraag ik me af. En dat is het openbaar lichaam het uiteindelijk ook met me eens. Twee jaar om een schadeverzoek af te handelen is veel te lang. Ik vind dat niet behoorlijk. Het openbaar lichaam Bonaire heeft gelukkig het beleid gemaakt en streeft er nu naar om aansprakelijkheidsstellingen als gevolg van slecht wegdek binnen uiterlijk zes weken af te handelen. Ook belooft het om burgers goed op de hoogte te houden van de stand van zaken. Het OLB laat zien dat er is geleerd van fouten en heeft nu nieuwe procedures voor schadeclaims afgesproken waardoor het in de toekomst beter en sneller gaat.

Gelukkig heeft Denise uiteindelijk haar geld gekregen. Maar het meest tevreden ben ik over het openbaar lichaam en de eilandsecretaris. Ze laten zien dat ze hebben geleerd van hun fouten en hebben nu nieuwe procedures voor schadeclaims afgesproken waardoor het in de toekomst beter en sneller gaat. En daar wordt iedereen beter van, de burger als eerste!

* Gefingeerde naam